rykking ved gasspådrag
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
er du riktig så galen så får du tak i ett mig sveiseapparat og sveiser veivtappen din, sliper den grei med dremel eller noe, tilpasse godt så ditt reimhjul passer igjen,, Masssse locktite og skru fast,så sitter du å håper dette funker i lang tid,, noe det vil om man er nøye.. bedre enn alle locktite fiks og kjemisk metall så alle driver med,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Du er 100% sikker på at TDC er off ??? Gjorde nemlig samme sjekken på min egen her om dagen, bare for å sjekke, og skvatt litt da jeg merket stod 8' off, men ved litt nærmere finjustering og ekstrakontroll stod den allikevel dønn på merket.mojo-91 wrote:Bad news: 8-10 grader off TDC![]()
![]()
![]()
Fant ut at det var VELDIG lite bevegelse som skulle til for å flytte TDC den ene eller andre veien, og jeg måtte jammen kjenne godt etter på peilepinnen nedi plugghølet for å være sikker. Så bare et tips, om du raskt dro den konklusjonen at TDC er feil, så ville jeg vel sjekket en gang til...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Jeg takket ja til Erik sitt tilbud om å være "flue på veggen", da Erik og Trazan skulle gjennomføre den myteomspunnede "locktite-fix" på Trazan sin slitne shortnose veivtapp. Han har hatt samme symptomer som jeg har slitt med i fryktelig lang tid, nå. Det var en virkelig lærerik seanse og det gikk opp for meg at "dette kan til og med jeg få til",. Det beste av alt, er at resultatet ble knallbra og bilen til Trazan nå går som ei kanonkule.
Så alle mine svevende planer om veivbytter og bestillinger av ny motor i fra England, er loooong gone!
I stedet skal jeg skaffe meg et registerdrev, en simmering, en bolt, en kile, en ny toppdekselpakning og selvsagt det viktigste av alt: LOCKTITE !
Prosessen er nøye beskrevet her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=12181
Så alle mine svevende planer om veivbytter og bestillinger av ny motor i fra England, er loooong gone!

I stedet skal jeg skaffe meg et registerdrev, en simmering, en bolt, en kile, en ny toppdekselpakning og selvsagt det viktigste av alt: LOCKTITE !
Prosessen er nøye beskrevet her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=12181
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Da kan jeg lykkelig informere om at bilen min har blitt kurert
Jeg har som sagt slitt med dårlig bånndrag i et års tid.Denne høsten har det i tillegg begynt å lugge og rykke ved gasspådrag.
Etter Erik sitt hete tips ( kontrollere TDC) fant jeg ut at denne var 10 grader feil. Etter demontering av reimhjul og alt som må til for å komme til den berømte shortnose-veivtappen fikk vi konstatert at drevet kunne slarkes (med klokka), som følge av at kilesporet i veivtappen var godt slitt. I tillegg viste det seg at registerreima ikke var skikkelig stram. (ikke rart bilen min har vært så treig)
Nå, etter locktite-grepet er motoren blitt helt fantastisk. Den har faktisk aldri vært så bra noen sinne. Tyder vel på at denne skaden har utviklet seg gradvis over mange, mange år, hvor jeg ikke har lagt merke til den gradvis reduserte effekten, (før motoren begynte å fjuske).
Motoren går nå usedvanlig pent og trekker nå jevnt over hele registeret. Området mellom 2-4000 omdreininger er helt forvandlet. Fantastisk endelig å kjenne gassrespons i dette området. Motoren har dessuten fått mer futt i høye hastigheter og. Kan fint ligge i 100, i 5.gir, og fortsatt kunne akselerere merkbart. (har forøvrig Jackson Racing-Cai og 14 graders fortenning)
Nå skal det bli gøy å dra på langtur igjen.
Da er det bare å krysse fingrene og håpe på at dette holder leeeeeenge

Jeg har som sagt slitt med dårlig bånndrag i et års tid.Denne høsten har det i tillegg begynt å lugge og rykke ved gasspådrag.
Etter Erik sitt hete tips ( kontrollere TDC) fant jeg ut at denne var 10 grader feil. Etter demontering av reimhjul og alt som må til for å komme til den berømte shortnose-veivtappen fikk vi konstatert at drevet kunne slarkes (med klokka), som følge av at kilesporet i veivtappen var godt slitt. I tillegg viste det seg at registerreima ikke var skikkelig stram. (ikke rart bilen min har vært så treig)
Nå, etter locktite-grepet er motoren blitt helt fantastisk. Den har faktisk aldri vært så bra noen sinne. Tyder vel på at denne skaden har utviklet seg gradvis over mange, mange år, hvor jeg ikke har lagt merke til den gradvis reduserte effekten, (før motoren begynte å fjuske).
Motoren går nå usedvanlig pent og trekker nå jevnt over hele registeret. Området mellom 2-4000 omdreininger er helt forvandlet. Fantastisk endelig å kjenne gassrespons i dette området. Motoren har dessuten fått mer futt i høye hastigheter og. Kan fint ligge i 100, i 5.gir, og fortsatt kunne akselerere merkbart. (har forøvrig Jackson Racing-Cai og 14 graders fortenning)
Nå skal det bli gøy å dra på langtur igjen.
Da er det bare å krysse fingrene og håpe på at dette holder leeeeeenge

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- uggla
- 7200 RPM
- Posts: 1350
- Joined: 03 Aug 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 595
- Location: Oppegård
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Gratulerer!
Gjorde jobben selv?

Gjorde jobben selv?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Jeg kan nok ikke skryte av at jeg gjorde all jobben selv, nei. Men jeg var til stedet under hele prosedyren, som assistent. Jeg var og til stedet da Trazan sin veivtapp ble reparert, så neste gang (håper selvsagt ikke det blir noen neste gang
) skal jeg klare å gjøre jobben helt på egen hånd, ja 


89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Re: rykking ved gasspådrag
Rått at det er slik forskjell, og jeg er glad på dine vegne 
Gratulerer med "ny" bil!

Gratulerer med "ny" bil!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
Re: rykking ved gasspådrag
moro at bilen er frisk igjen
gjelder denna feilen bare på shortnose? har alle modellene etter -na longnose veiv ???
gjelder denna feilen bare på shortnose? har alle modellene etter -na longnose veiv ???
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
Re: rykking ved gasspådrag
Den korte nesen var bare 89-92.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Det er feil.LoKi wrote:Den korte nesen var bare 89-92.
Shortnose var fra starten i 89 (eller 90 i Europa) til tidlig i 1991 (februar).
Deretter kom Bignose, IKKE Longnose.
Longnose er en resevedel/reparasjon som du kunne putte inn i en Shortnose-motor.
Longnose betyr m.a.o. at du har en Shortnose-motor med utskiftet veivaksel.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: rykking ved gasspådrag
Damn, beklager. Var bombesikker på at det var 92.
Men er det bignose eller longnose som har 8 høl på reimjulet da? Da har vel jeg en BIGnose, ikke en LONGnose? (1993)
Men er det bignose eller longnose som har 8 høl på reimjulet da? Da har vel jeg en BIGnose, ikke en LONGnose? (1993)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Du har definitivt en Bignose (med 8 høl) som ble levert med alle NA produsert etter februar 1991.LoKi wrote:Damn, beklager. Var bombesikker på at det var 92.
Men er det bignose eller longnose som har 8 høl på reimjulet da? Da har vel jeg en BIGnose, ikke en LONGnose? (1993)
Longnose har 4 hull siden den bruker det gamle reimhjulet.
Tviler på at det finnes noen Longnose i Norge i det hele tatt.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: rykking ved gasspådrag
Mye feil terminologi ute og går da. Dette skulle du rettet oss på tidligere.
Takk for infoen, Erik!
Takk for infoen, Erik!

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: rykking ved gasspådrag
Unødvendig å skrive Bignose/Longnose/Shortnose i signaturen sin vettu.LoKi wrote:Mye feil terminologi ute og går da. Dette skulle du rettet oss på tidligere.
Takk for infoen, Erik!
ALLE som har litt peiling vet jo at en 93 modell har Bignose .......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: rykking ved gasspådrag
Yada yada, men det finnes vel knapt en stock bil blant oss, så det er vel greit å få det med 

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.