Page 6 of 9

Posted: 17 Sep 2007, 23:11
by EspenAndre
Vidar wrote:Er det lov å kjøre motsatt vei ? :D
så lenge alle gjør det? ;)

det økonomiske ser jeg ikke noe stort problem med om man ikke har noe risiko så lenge man kan avbestille 60 dager i forveien uten kostnad,

er bare å ha betalingsfrist lenge før det, evt. ved påmelding (og det bindende)

Posted: 17 Sep 2007, 23:15
by AJF
Vidar wrote:Men lurer litt på det økonomiske jeg..

Om jeg bestiller Rudskogen for en søndag neste sesong. Og det viser seg at interessen daler noe ekstremt når det skal gjennomføres.
Hva skjer da, må jeg betale 20k eller slipper jeg å betale ??

Er det ingen avbestillingsgebyr, kan jeg godt bestille en Søndag neste sommer..
Siden dette i utgangspunktet primært blir ett treff for mx5/miata og det allerede er mange som har vist interesse, bør det da være mulig for folk å komme med en bindende påmelding med betaling innen avbestillingsfristen på 60dager går ut. Slik kan vi sikre oss økonomisk. At fristen er så tidlig gjør det også lettere for de som kommer langvis fra å planlegge og sette av tid.

Så kan vi på bakgrunn av antall påmeldte mx5/miataer vurdre om vi vil invitere med oss andre feks mazdaklubben, for å redusere prisen noe, evt sikre oss økonomisk om vi er noen biler for lite påmeldt.

Posted: 17 Sep 2007, 23:22
by EspenAndre
AJF wrote: Så kan vi på bakgrunn av antall påmeldte mx5/miataer vurdre om vi vil invitere med oss andre feks mazdaklubben, for å redusere prisen noe, evt sikre oss økonomisk om vi er noen biler for lite påmeldt.
om dette blir aktuelt, vil jeg påstå det bør være folk som noen her kjenner, for å utelukke mest mulig "bajaser"... de finnes nok her også, men jo mindre "anonym" en er, dess mer sivilisert blir man (vanligvis)

Posted: 17 Sep 2007, 23:30
by Stian
Er selvsagt også med på dette... Har helt oversett de trådene som ligger helt på toppen :-)

Posted: 17 Sep 2007, 23:32
by AJF
EspenSort92 wrote:
AJF wrote: Så kan vi på bakgrunn av antall påmeldte mx5/miataer vurdre om vi vil invitere med oss andre feks mazdaklubben, for å redusere prisen noe, evt sikre oss økonomisk om vi er noen biler for lite påmeldt.
om dette blir aktuelt, vil jeg påstå det bør være folk som noen her kjenner, for å utelukke mest mulig "bajaser"... de finnes nok her også, men jo mindre "anonym" en er, dess mer sivilisert blir man (vanligvis)
Ved å legge opp til en seriøs profil i en evntuell initasjon og på førermøte, hvor det undrstrekes at dette er kjøretrening og at det er sporvalg som er fokus og ikke mest mulig breisladd som gjelder (vil få svartflagg) vil vi nok luke ut mange potensielle "bajas - kjørere"

Når NSK har banetreff er det en slik seriøs profil over det. Om det dukker opp noen som kjører på en måte som gjør at de er til fare for seg selv og andre blir de flagget av og gitt advarsel evt kjøreforbud om forselsene gjentar seg. Med bakgrunn i dette vil jeg påstå at man kan få til bra treff med seriøs kjøring uten å bare arrangre kjøring for kjente.

Det viktig er å informer om på førermøte, at baneansvarlige sine beslutninger er loven og at det hjelper ikke å diskutere på de.

Posted: 17 Sep 2007, 23:44
by biXen
Høres bra ut. Når er tankene på å ha dette da? Tidlig sommer?

Posted: 18 Sep 2007, 01:19
by cartman
Vidar wrote:Er det lov å kjøre motsatt vei ? :D
Lov og lov. Jeg husker faktisk ikke om det står at kjøring mot klokken er ulovlig. Men det er ikke å anbefale. Ville ikke vært med i bilen som mister bremsene ned mot slakter'n. Eller hvis man bommer totalt på turn in. Skal ikke stikke under en stol, at jeg har prøvd motsatt, men faktisk så er turn in blind på vei ned, og sef bremsepunktet.
Men man får god fart ned langsia, med nedoverbakken i begynnelsen. Men tatt sandfellene i betraktning, så er banen kun konstruert for å kjøre med klokka.

Posted: 18 Sep 2007, 01:27
by cartman
EspenSort92 wrote:Hvordan foregår feks. førermøtet, blir det gjort av de som driver stedet, eller må man ordne sånt selv?

I korte trekk, hva blir oppgavene til de/den som står for arrangementet,
og hva ordner de som jobber der?

Vi har jo hatt banedager her, men det har vært mye mindre ansvar/forberedelser da det kun er blitt kjørt 1 bil på banen og det er begrenset hvor stor farten blir, har vært veldig uformelt opplegg..
Førermøtet må man stå for selv. Det finnes en mal(som jeg har laget) på hva som bør være med som ett minimum.

De som jobber på anlegget, sjekker bare at de konkrete reglene som gjelder, følges.(Mest støy og adferd på banen) Er de ikke fornøyd, kan de stoppe hele arrangementet. Det har skjedd, bla med Ford Motorsport i 2006.

Førermøte, støykontroll, startavgift, teknisk, osv må leietager selv stå for.
Det skal føres liste over alle som kjører og det skal føres liste over støynivået på samtlige kjøretøy på banen, inkludert bergingsbiler.
Det er heller ikke dumt å føre logg over det som eventuelt skjer på banen, hvis det skulle bli noe "grin" i ettertid. Jo mer seriøse vi opptrer, jo større er sjansen for at vi kan få komme tilbake senere. Endel leietagere er enten bannlyst eller går på nåde.

Posted: 18 Sep 2007, 07:11
by inglar
biXen wrote:Høres bra ut. Når er tankene på å ha dette da? Tidlig sommer?
Slutten av mai og begynnelsen av juni har vært veldig bra værmessig de siste årene. Eller er det noen steder på nett en kan finne hvilken måned det har vært minst regn slik at vi kan prøve så godt som mulig å legge treffet til en tid det er størst sjangs for fint vær. Eller er det som å tro på julenissen når det gjelder Norge og vær :?

Posted: 18 Sep 2007, 13:40
by Vidar
Har fått info fra Rudskogen nå.

Hvis vi klarer å bestemme oss for sånn ca dato. Så kan jeg reservere Rudskogen for en søndag.

Posted: 18 Sep 2007, 14:08
by arildh
Jeg er for tidlig i sesongen i stedet for sent men stiller vel opp uansett. Håper å gjøre Nürburgring til tradisjon så håper ikke det legges til midten av august.
Regn er faktisk ikke så galt så det bør vi ikke være redde for sånn rent kjøremessig.

Jeg ser helst at klubben stiller som arrangør da de forhåpentligvis har et lite apparat som eks. en tiltrodd kasserer, konto og mulighet for å nå alle medlemmer da alle ikke bruker forumet. Jeg personlig har ikke noe i mot og forhåndsbetale god tid i forveien. Vi kan jo også høre med Mazda norge om de føler for å ta del i dette ala det som skjedde på Tusenfryd. Forventer vel ikke akkurat at de låner ut bilene på banen men. Om de vil sponse oss med noen lapper i mot at de har noe stands eller får oppmerksomhet på andre måter kan vi jo dra nytte av det.

Jeg ser ikke helt for meg at det er så mange bajaser i Mazdaklubben da det er mye FWD med moderat effekt. De jeg har observert med RX7 er også skikkelige folk. Om noen ikke kan oppføre seg så bruker svart flagg å hjelpe.

Posted: 18 Sep 2007, 14:13
by Hauk
For min del er dette så langt frem i tid at det spiller ingen rolle. Satser på å bli med uansett... vil man virkelig så får man det til. :)

Edit: Enig med Arild i forrige innlegg. Tidspunkt, forhåndsbetaling og alt.

Posted: 18 Sep 2007, 14:15
by biXen
En søndag er vel ikke helt ideelt med tanke på langveisreisende da? For meg personlig er det ikke problem å få fri en mandag men...

Kanskje større sjangs for at en med 323 til 20,000 er bajas enn en med en dyr og påkosta RX-7 med 300 hester :) Tviler på det er problem, regler og god organisering har vel løst det i andre arrangement.

Sen vår/tidlig sommer høres bra ut for meg, i det siste har det vært best vær da, greit med påmelding en god stund i forveien da. Men blir det for tidlig vet jeg strengt tatt ikke om jeg har bil, så det spørs når andre føler vi skal ha dette.

Posted: 18 Sep 2007, 14:20
by Vidar
Å leie en Lørdag istedet for en Søndag, koster 8000 kr mer..

det vil si at det bør komme ca 10 stk fler på en Lørdag enn en Søndag.

Er enig om at det beste er om at klubben arrangerer treffet. Må få med styret på det hvertfall.. 25% av styet ønsker å arrangere ett sånt treff..

Har tenkt å foreslå å arrangere en eller to turer/treff ekstra neste år. Virker som folk vil ha flere treff enn det som er oppsatt på terminlista..

Posted: 18 Sep 2007, 14:22
by arildh
Lørdag hadde kanskje vært ideelt med tanke på langveisreisende men det koster litt mer da. Sånn rent tidsmessig tror jeg 5 timer holder for de fleste. ( og så rekker vi jo å dra i kirka først siden vi ikke får starte kjøring før etter kirketid på søndag uansett LOL )