Page 6 of 13

Posted: 29 Apr 2009, 12:11
by uggla
Ja det der hjelper jo ikke på økonomien heller.

4+ høvdinger i innkjøp samt nytt hvert år...

Men som sagt så er det jo gøy å ha litt å strekke seg etter. For meg er bilen litt som Lego, det er jo ikke gøy å "bli ferdig" :D .
Blir nok en performanceupgrade i år og... (cat og grenrør muligens).
Og neste år må jeg nok bytte regreim og kanskje overhale litt på motoren. Rust i kanalene er jo observert og. Så det er alltid noe å ta seg til.


Hadde jeg bare hatt garasje og vinterbil og bukk og færre tommeltotter og mere penger så....

Posted: 29 Apr 2009, 15:46
by indahla
uggla wrote:Hadde jeg bare hatt garasje og vinterbil og bukk og færre tommeltotter og mere penger så....
Ah, en våt drøm... :wink:

Posted: 04 May 2009, 16:09
by uggla
Jepp da var bilen endelig 4-hjulskontrollert!

Takk til Flyin' Miata for innstillingene og Forstillingsspesialisten for skruinga.

Sistnevnte kan absolutt anbefales. Bra peiling, bra utstyr og god mulighet til å se på/spørre/lære/lukte etc...

Posted: 08 Jun 2009, 23:52
by uggla
Heisann ja.


Da har jeg en 15 år gammel pent brukt puse-katt til overs.

Mao; jeg har oppgradert til en slik en Jackson Racing Cat:

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 674ae4f467

Som et ledd i mine stadige oppgraderinger...nå mangler jeg bare grenrør så... 8) ... er eksosen komplett.
(For en stund ihvertfall)

Mjau.

Posted: 08 Jun 2009, 23:55
by Miatapowers
Kjører slik cat eg også, klarte akkurat kravet på eu, så legg den gamle trygt i kjellern du,, :lol:

Posted: 09 Jun 2009, 00:02
by uggla
Hmm... :D

Takk for tipset.

Men det skal nok ordne seg, verkstedet mitt monterte vel ikke noe som ikke kan godkjennes om vel 3 måneder på EU?

:wink:

Posted: 24 Jun 2009, 00:32
by uggla
Hva har jeg gjort i det siste...?

Vel, jeg har polert bilen:

Image

Image

Med Autoglym Super Resin Polish og Extra Gloss Protection.

Image

Et lite stemningsbilde fra landet...

Image

Ellers så har jeg erstattet mine lett rustne og tilårskomne vinduviskere med noen nye. Burde jo selvfølgelig bengalakkert dem selv, men jeg har tolv tommeltotter så...

Kostet vel noen hundrelapper fra IL:
Image

Ny og gammel....

Image

Image

Kjempelett i grunn. Gjorde seg; de rustne viskerne har vært en torn i øyet en stund....



Videre har det ankommet et JR-grenrør så vi har nok å pusle med.....


Magnus

Posted: 18 Aug 2009, 00:01
by uggla
På tide med en oppdatering.

Jeg fikk endelig tak i et grenrør. Jeg hadde gått en stund og vurdert Jackson Racing sitt vs. Racing Beat.
Har hørt så ymse om kina-varer og ebay-dill så jeg tenkte at "skal det væra, så skal det væra".

Forskjellen mellom JR og RB er at JR er 4-2-1 mens RB sitt er 4-1 design. Så vidt jeg har klart å lese meg til skulle 4-1 design gi mer bånndrag
mens 4-2-1 åpnet mere på toppen. Jeg hadde vel nesten bestemt meg for RB (det var mange som anbefalte dette, Brian Goodwin bl.a og han selger begge...).
Men så dukket et ubrukt JR-grenrør opp til salgs i Hardanger og jeg heiv meg på.

Fikk etter noen timers jobb fjernet original grenrøret med unntak av en festebrakett som satt på girkassa. Det vil si;
jeg fikk ut grenrøret, men jeg mangla et par cm på å få det nye blanke da dette var litt grovere.
Det viste seg i tillegg at denne fordømrade braketten var festet gjennom 2 av de 10 boltene som fester girkassa til motoren.
Disse boltene er beskrevet mange steder her på forumet med fraser som "2 meter latmannsarm", "satt som f***" og "marinert i WD-40 i ukevis" i umiddelbar nærhet. :shock:

Jeg hadde hverken krefter, grovt nok verktøy eller plass nok under bilen, så da måtte jeg slukøret sette gamlerøret på igjen. :(

Så måtte jeg ha proff hjelp allikevel... :oops: (les Auto85)
Kunne jo brukt de 3 timene på en annen måte, men jeg og svogeren hadde jo egentlig litt artig og så lærte vi en hel masse og.

Dessverre så ble mobilen min forlagt/stjålet her forleden dag så bildene fra "operasjonen" er dessverre gone. :evil:

Nuvel.

I tillegg har jeg vært inspirert av dette bildet en stund:

Image

Jeg har lenge ønsket meg lettere felger og har lett endel etter noe kurant. Det hadde også vært ønskelig med en offset noe nærmere den originale. Drømmen hadde vært BBS RG-F i 15x7,

Image

men de koster jo $400 per felg :shock: så det utgår med høye kneløft.

Jeg klarer liksom ikke helt gå ned til 14 tommers felger til sommerbruk. Det blir liksom litt pinglete på en sportsbil.
Men jeg har alltid likt de org. 15" NB-felgene. Riktignok noe moderate på en NB, men på NA derimot!

Image

Jeg har med andre ord gått opp i offset. Fra ET35 til ET40. Takk til AOB for felger, forresten.

Image

Ser ut som dette blir bra fremover, så får vi heller satse på noen R-dekk på noen lette 15x7 til neste sesong eller no'.

Jeg har ikke lyst til å begynne å lefle med R-dekk så lenge dette er eneste bilen min og jeg bor i byen så dekkskift er litt "hassle".
Men det kan fort bli en bil nr. 2 neste år. Noe fornuftig no'. Og da...kan moroa begynne... :D

PS. Jeg skal prøve å få tatt noen flere bilder etterhvert.....

PS v2.0: Jeg stjal et bilde av deg Vegard, håper det er OK :) .

Posted: 18 Aug 2009, 00:22
by Vegard
Veldig fin å strøken BRG du har! NB felgene sitter jo fint på den og!

Bildet er det bare å låne. Sender du meg en PM med mailen din kan jeg sende deg full str bilde hvis du ønsker det.

Posted: 28 Aug 2009, 00:04
by uggla
Ble da ikke så aller verst:

Image

Image

De har noe litt Porsche-Cup-aktig over seg. Sikkert der designen er inspirert fra.

Bilen går mye bedre nå. Litt usikkert på hva som er grenrør og hva som er 1,5 kg mindre pr hjørne da...men den tøffere lyden er nok grenrøret. :D

Akselererer merkbart bedre i 1, 2 og 3. gir. Merker også at den er mye mere "rett på" etter oppgiring enn før. Mindre "lag" ved giring liksom (hvis noen skjønner hva jeg mener....).

Så får vi se på autoslalomen da, om tidene blir noe bedre.

Ørn, ørn....

Posted: 28 Aug 2009, 00:28
by mussa
Wery nice! Har også tenkt en del på å gå til anskaffelse av orginalfelgene til NB! :) Skikkelig ræserbil dette nå! :D

Grenrør

Posted: 28 Aug 2009, 08:49
by EatonMiata
Skulle du bli fristet til å montere kompressor har du i alle fall valgt riktig grenrør, da JR er et av få som ikke kommer i konflikt med kompressoren ved montering. 8)

Posted: 28 Aug 2009, 09:58
by mojo-91
Grattis med racerbilfelger!
Jeg synes disse felgene ser mye raffere ut på NA enn på NB. Enig med deg i Porsche-cup referansen.

Jeg ville satset på at det er den reduserte vekten på hjula som gjør at det er merkbart på akselerasjonen. (sikkert litt grenrør også, i kombinasjon med catbacken din) Veier vel ca 5,9 kilo stykket, de NB-felgene?

Dette var ihvertfall godt merkbart på min bil, da jeg monterte mine 6 kilos Rota RB, og sparte 2 kilo pr. hjørne. Bilen er mye mer leken, nå. :D

Posted: 28 Aug 2009, 10:45
by uggla
Takk for hyggelige ord.
Er klar over det med SC og grenrøret ja 8) , men det må nok bli litt på sikt.

Joda, NB-felgene veier 13,1 lbs = 5,9 kg.
Med dekk på 18lbs så blir det vel ca. 31 lbs pr hjørne = 14,1kg.

Hvilket ikke er de letteste men ikke så verst heller for 15". En annen ting som var greit var original sentrering så man slipper de små plastringene.
ET40 tror og håper jeg er et greit kompromiss ifht. daglig kjøring, looks, feel og grip.

Jeg har noen litt slitne 15x7 ET35 felger liggende som jeg tror er sånn passe lette som jeg vurderer noen slicks på til neste år. Litt breiere felger og dekk er vel det beste til banekjøring.
Det er klart det er fett og kult med 16x8 og slikt men med tilnærmet org. motor tror jeg det blir mye "show" og lite "go".


Her er onkli' Porsche Cup-felger forresten:

Image

Og denne felgen er vel ikke helt ukjent for dere med NB 1.8 Sport med org. 16":

Image

Detaljer

Posted: 28 Aug 2009, 11:07
by EatonMiata
Velholdt og fin bil - bare småting som å skifte rustne vindusviskere er med på å gi helheten et løft. Mange "styler og trimmer" men lar samtidig bilen egentlig forfalle og da hjelper det jo lite etter min mening.

Et lite tips - på et av bildene fofra ser det ut som dekslene over vippelyktene ikke flukter helt med panseret (det gjør de sjelden på NA). Åpne panseret og dra litt forsiktig i bakkant av dekselet så får du det på plass igjen og det ser mye penere ut!

God helg 8)