Page 7 of 10

Posted: 20 Oct 2009, 19:36
by knekten
Kom å prøv min NC da vel.. Men da MÅ du jo ringe banken etterpå.. :lol: :lol:

Posted: 20 Oct 2009, 19:52
by Miatapowers
knekten wrote:Kom å prøv min NC da vel.. Men da MÅ du jo ringe banken etterpå.. :lol: :lol:
Eg holdt på å ringe banken når eg testet nc når dem var nye, eg og fruen testet en 2,0 sport med 160hk, og begge ville ha en slik, fruen mente med engang vi skulle ringe banken, og eg sa igrunn nei, noe pga den kostet sykt masse og eg følte da den var for komfortabel, men nå med verkende rygg osv, så vil eg gjerne ha en nc, men er redd min na gir mer smil per krone igrunn...

Posted: 20 Oct 2009, 20:13
by HansT
LoKi wrote:Ja ikke sant, da er det ikke motoren men mekanikeren som er problemet. :)
Tja, er vel en grunn til at Mazda endret motoren på nettopp dette området.. ;-)

Posted: 20 Oct 2009, 20:16
by Miatapowers
HansT wrote:
LoKi wrote:Ja ikke sant, da er det ikke motoren men mekanikeren som er problemet. :)
Tja, er vel en grunn til at Mazda endret motoren på nettopp dette området.. ;-)
Joa pga for dårlige mekanikere på verkstedene,, når eg sa ifra om dette så viste de ikke at dem måtte ha locktite på skrua, så da gjorde eg det selv,, og dette var på ett mazda verksted.. Miataen min rullet over 400000km, og den veiva går enda i en annen motor en plass i norge.. og går dem så langt så ser eg ikke noe problem i dette, er nok flere så havarer pga tom for olje enn denne tappen,,

Posted: 20 Oct 2009, 20:30
by nope-mx5
Jeg synes loctite fix er seriøst jallamekk...
Men det er vel kanskje bare meg..

-n

Posted: 20 Oct 2009, 20:44
by Miatapowers
nope-mx5 wrote:Jeg synes loctite fix er seriøst jallamekk...
Men det er vel kanskje bare meg..

-n
Joa fixen er jalla, men det skal brukes locktite på skruen når man montere dette etter reimbytte, så slipper man noen fix... riktig moment og riktig locktite så er det ikke noe å stresse med igrunn, og holder en slik motor ifra 1989-1990 til nå, så er det nesten lov til å havarere litt, spennende å se hvor gode de første nb er når dem er like gamle...

Posted: 20 Oct 2009, 20:47
by mojo-91
Ikke gidd å male fanden på veggen i forhold til kjøp av NA med shortnose.

Finner man et pent objekt, med lav kilometer,som er velholdt, og bilen har shortnose, så ser jeg ikke problemet i dette. Hvis man er så fryktelig redd for dette med veivtappen, så er det da bare å ta bilen til et mazdaverksted og få de til å sjekke momentet skikkelig.

Og som sagt. Slitt veivtapp har forekommet både for longnose og 1,8-literen (mulig det er samme sak, hva vet jeg...)

Uansett:
Det bunner alltid i om bilen har blitt vedlikeholdt av folk som har peiling eller ikke.

Posted: 20 Oct 2009, 21:37
by siemens
man har alltids muligheten til å oppgradere veiva også

Posted: 20 Oct 2009, 22:15
by Kjell
siemens wrote:man har alltids muligheten til å oppgradere veiva også
Men da må motoren ut ikke sant. Og dette er en jobb jeg må sette bort og da tenker jeg $$$$$$. Og da vet jeg ikke om jeg ler hele veien til banken. :)

Og prøver jeg NB'n til NOPE-MX5 er det vel fare for at banken ler av meg hele veien hjem.... HeHe

Posted: 20 Oct 2009, 22:25
by EatonMiata
når du først skal kjøpe mx5 - hvorfor ikke kjøpe NA 1.8 (94/95) - og få den beste motoren, bremsene, understellet og clutchen med en gang? Og dertil i den originale, fineste modellen?
Har kjørt MX5 siden jeg kjøpte helt ny i 1997, hatt diverse biler "underveis", og i dag er jeg ikke i tvil om hva som er "morsomst" i original stand. og mulighetene videre er ubegrensede.... 8)

Posted: 20 Oct 2009, 22:41
by MX-5 Halden
Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:

Posted: 20 Oct 2009, 23:27
by Kjell
EatonMiata wrote:når du først skal kjøpe mx5 - hvorfor ikke kjøpe NA 1.8 (94/95) - og få den beste motoren, bremsene, understellet og clutchen med en gang? Og dertil i den originale, fineste modellen?
Har kjørt MX5 siden jeg kjøpte helt ny i 1997, hatt diverse biler "underveis", og i dag er jeg ikke i tvil om hva som er "morsomst" i original stand. og mulighetene videre er ubegrensede.... 8)
Etter og ha prøvd NB 1,6 og 1,8 og NA 1,6 må jeg si at NA 1,8 er meget meget fristende. Og hadde det dukket opp en til salgs hadde jeg kjøpt den på flekken...

Posted: 20 Oct 2009, 23:30
by Kjell
MX-5 Halden wrote:Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
Er jo trivelig og ha noen MX-5'ere i nærområdet. Kan jo ikke kjøpe de opp da blir det jo ingen igjen ;-)

Posted: 20 Oct 2009, 23:34
by MX-5 Halden
Kjell wrote:
MX-5 Halden wrote:Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
Er jo trivelig og ha noen MX-5'ere i nærområdet. Kan jo ikke kjøpe de opp da blir det jo ingen igjen ;-)
Eid av en direktørfrue hele veien.
92.000 km.
Hardtop.
"Veske" til hardtop.
Ny reg.reim.
Nye sommerdekk.
Oljebehandlet høsten 2008.
Ikke vinterkjørt.

Posted: 20 Oct 2009, 23:39
by Kjell
MX-5 Halden wrote:
Kjell wrote:
MX-5 Halden wrote:Så har du min da....bare du byr høyt nok :lol:
Er jo trivelig og ha noen MX-5'ere i nærområdet. Kan jo ikke kjøpe de opp da blir det jo ingen igjen ;-)
Eid av en direktørfrue hele veien.
92.000 km.
Hardtop.
"Veske" til hardtop.
Ny reg.reim.
Nye sommerdekk.
Oljebehandlet høsten 2008.
Ikke vinterkjørt.
Veske til hardtop da snakker vi :-)