Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stehu wrote:hvordan var fartsgrensene i USA? ^^ Er de likedan som i norge, eller kan man kjøre fortere? :D
Der jeg kjørte varierte maksgrensen mellom 65 og 75 miles (på highway).
Jeg ble fotografert av politipatrulje en gang ved Phoenix, Arizona.
(Radar med kraftig blits siden det var mørkt).
Forrige eier vil fortelle meg hvor mye det "ville ha kostet" :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HansT wrote:Jeg hadde satt veldig pris på hvis du kunne fortalt litt (kommet med gode tips etc.) om det å få fraktet bilen til Norge.. prosessen rundt det... priser, kontakter osv..? For meg er det den største "flaskehalsen" å finne ut av..
Relativt enkelt .....

Kjøp:

Siden jeg kjøpte bilen "usett", bare basert på annonser og god omtale, så valgte jeg å sikre meg litt i forhold til overføring av kjøpesum.
Det tar noen dager å få overført penger fra bank i Norge til bank i USA, og det hadde jeg ikke tid til å vent på i Idaho.
Jeg fant en tredjepart (kollegaen til selger, som er advokat) og overførte pengene til advokatpraksisen sin klientkonto.
Da jeg hadde hatt en grundig gjennnomgang av bilen, ga jeg kollegaen myndighet til å overføre beløpet til selger.

Forsikring:

Dette er vel den vanskeligste biten.
Jeg fikk lov til å oppgi selgers adresse som min (i Idaho Falls).
Da kunne jeg (etter å ha sendt kopi av førerkort, visittkort, pass osv.) få tegnet Amerikansk forsikring.
Dette var svært gunstig da forsikring i Idaho har ca. halv pris sammenlignet med f.eks. California.
Jeg tegnet ansvar, tyveri og kasko forsikring.

Frakt:

Jeg bruker JetCarrier http://www.jetcarrier.com/default.asp
Bilfraktsiden deres sier det meste om satser osv. http://www.jetcarrier.com/info/bil_bat.asp
Som man ser ble totalen på ca. $2000 fra vestkysten (den riktige siden :wink: ).
MEN, de er aldeles uvant med at folk kommer å leverer bilen selv på havna.
Derfor måtte jeg sende dokumenter fra Idaho Falls med ekspresspost til New Jersey for å få utfrediget de riktige dokumentene hos Shipping-agenten. :shock:
De trenger original Title (samme som vognkort) og Bil of Sale (salgskontrakt).
Det betød at jeg kjørte rundt med kopi av vognkortet i bilen (noe som etter sigende skal være OK).
Så måtte jeg vente på Dock Receipt, som jeg fikk på mail.
(Nesten et must å ha med seg PC, og være på nett).
Sist, men ikke minst så får ingen "dødelige" bevege seg på havneområdet.
Så jeg kontaktet et trucking-firma, som kom og kjørte Beverly de siste hundre meterne inn til befrakteren på havna.
Og husk, INGEN løse ting i bagasjerom eller blien forøvrig.
(Sånn er det ihvertfall med Jetcarrier, så hvis noen vet om andre befraktere som godtar å "fylle opp" bilen, så si gjerne fra)
De åpnet bagasjerom, hanskerom, midtkonsoll og sjekket grundig kunne den innleide sjåføren fortelle.
Bilen bruker seks til åtte uker fra vestkysten ca. to uker mindre fra østkysten.
Du kan velge om du vil hente bilen i Gøteborg eller Drammen.
Jeg valgte Drammen, og må der betale moms får å få utlevert bilen.

Moms + avgifter:

Momsen beregnes av salgssum plus frakt (på vanlig måte).
Hvis du ønsker skilter på bilen, må du betale avgift.
Avgiften kan beregnes på to forskjellige måter, den "vanlige" eller "alternativ metode for beregning av bruksfradrag".
Mer om det her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=NO

Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Rudolf wrote:
Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.

Erik
Er bare å takke og bukke for kjempegod informasjon !

Jeg vurderer faktisk å hente en 2.0 2009 modell MX-5 (NCFL). Du skulle ikke tilfeldigvis vite om de bruker "gamle" måten med motorvolum og hk på disse.. Jeg har nemlig ikke sett at de opplyser om noe co2 utslipp på de amerikanske bilene? Samtidig er også 2.0 2009 modellen i USA oppgitt med 167 HK, sammenlignet med de europeisk som har 160HK.. Det mest gunstige tror jeg nok hadde vært om jeg fikk beregnet engangsavgiften basert på co2 verdiene Mazda i Norge opererer med, men så er det dette med det spesielle med import fra USA...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Har ikke fått med meg denne tråden før nå, gratulerer Erik. Flott bil, og flott tur. Drømmer meg litt vekk med sånne bilder, er så mye å se i USA.

HansT: Du har vel enda valget mellom å ta den inn og prøve å få den godkjent på Europeisk vis, eller å registrere på unntaksregel (helt original) og med motorvolum?! Hvis det ikke har vært noen endringer jeg ikke er klar over. Men ikke så sprekt bruksfradrag på en 2009 bil :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Har vært lite på formuet her siste månedene, så har ikke sett denne tråden før. Har hørt deg mumle litt om en R-package på de siste autoslalom treffene, men ante lite om at du hadde en bil i USA i kikkerten.

Artig lesning, med mye fine bilder, misunner deg den turen og ikke minst gratulerer med mx5 nr 3, ser meget bra ut :D

Stå på Erik - blir inspirert av slike tråder!
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Gleder meg til fortsettelsen.
Lurer virkelig på hvilke planer du har for denne?
Kommer han til og ta helt av liksom? eller er det kun senking og felger?
Venter spent *****
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Disse 94-97 felgene synes jeg er ganske kule. Synes det er merkelig at det er så få av disse på markedet. Det finnes jo massevis av biler fra disse årene, men ingen kjører med originalfelgene, og jeg har aldri sett noen for salg. :roll:

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

mojo-91 wrote:Disse 94-97 felgene synes jeg er ganske kule. Synes det er merkelig at det er så få av disse på markedet. Det finnes jo massevis av biler fra disse årene, men ingen kjører med originalfelgene, og jeg har aldri sett noen for salg. :roll:

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w189 ... SC0324.jpg
[/img]
Jeg kjører med disse felgene - og vurderer faktisk å selge dem - med HELT NYE Hakkapelitta piggfrie vinterdekk - kjørt noen få mil! 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re:

Post by Ove N »

Rudolf wrote: ... blir Beverly omlastet og ankommer i følge rute, Drammen 22. desember.

Erik
Nå er vi spente på hvordan det går med Damen, om hun er i rute og om det blir "offisiell henting" denne gangen også.. :D
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

Ove N wrote: Nå er vi spente på hvordan det går med Damen, om hun er i rute og om det blir "offisiell henting" denne gangen også.. :D
Beverly er i Belgia ..... :shock:
..... nærmere bestemt i Zeebrugge.

Turen fra Stillehavet, gjennom Panamakanalen, Mexicogulfen, øskysten USA og over Atlanterhavet har gått nesten etter planen.
Litt forsinket er damen (som damer flest) og ble ikke omlastet i Bremerhaven som planlagt.

Hun lases på ny båt i morgen tidlig og forventes å ankomme Drammen 26/12 (2.dag jul).

I mellomtiden har jeg med god hjelp av Mazda Motor Norge fått en "Compliance to Norwegian Regulations" ærklæring,
så da regner jeg med at importen skal gå greit.

To kartonger med "ekstrautstyr" til bilen har allerede ankommet heimen, bl.a. to ringpermer med service-historikk.
(på en bil som har gått 60.000 miles :roll: ).

Eieren gleder seg til (rom-) julen :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Rudolf »

Eneste i Europa ?

Jeg har vært i kontakt med "MX5-folk" i Sverige og Danmark og lagt ut spørsmål etter Miata R-package på forum i Tyskland og Nederland.
http://forum.mx-5-sportive.com/dc/dcboa ... 1543&page=
http://forum.mx-5owners.nl/viewtopic.ph ... 2&start=15
I Tyskland har jeg funnet to nye 93 Limited Edition (en Canadisk og en US-Miata som ikke finnes i LE-registeret) og en M-edition, men ingen R-package.

Så det ser ut til at Beverly blir en ensom svane på denne siden av dammen.
(og det er jo greit det ..... :wink: )

Har fått alle dokumenter man kan ønske seg f.eks denne:

Image

Og denne, som er gull verdt når bilen skal registreres på Norske skilt:
(her ser man bl.a. at Beverly har fødselsdag 31. Oktober 1994)

Image

Jeg er usikker på hvilken Vegstasjon som skal få æren av å "beskilte" Beverly.
Noen tips ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Beverly

Post by LoKi »

Ville gått for BR selv. Bare tilfeldig at jeg har det, men alle i Norge vet vel at BærumsRamp setter litt ekstra piff ;)

Drammen har vel KH enda, og Oslo har DN.
Hvilke bokstaver vil du ha? Er YN i Narvik om det er interessant :P

(Håper jeg traff på hva du sikta til nå, og ikke prater svada)

Jeg har forresten hørt at Oslo har mye gamle skilter liggende, så du kan få tak i DA, DB etc om du spør.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Rudolf »

LoKi wrote: Hvilke bokstaver vil du ha? Er YN i Narvik om det er interessant :P
Hva med RP, MR, MX eller NA ?
Hmm ....
Her må jeg begynne å tenke/forske litt ser jeg.
:roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by midget77 »

Larvik har (har hatt) NA NB NC.

MX ser det ut som ikke har vært tatt i bruk.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... erkeserier
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Fatboy »

Mulig jeg tar feil, men jeg har hørt at du kan bestille bokstavkombinasjon tilhørende et annet område på din lokale stasjon om det er det som er ønskelig. Mulig du vet dette allerede?

Hvit dame skal ha BR etter min mening...

Skal bli gøy i autslalomen om du begynner å kjøre 1,8. Hauk har godt av litt konkurranse :)
Post Reply