HansT wrote:Jeg hadde satt veldig pris på hvis du kunne fortalt litt (kommet med gode tips etc.) om det å få fraktet bilen til Norge.. prosessen rundt det... priser, kontakter osv..? For meg er det den største "flaskehalsen" å finne ut av..
Relativt enkelt .....
Kjøp:
Siden jeg kjøpte bilen "usett", bare basert på annonser og god omtale, så valgte jeg å sikre meg litt i forhold til overføring av kjøpesum.
Det tar noen dager å få overført penger fra bank i Norge til bank i USA, og det hadde jeg ikke tid til å vent på i Idaho.
Jeg fant en tredjepart (kollegaen til selger, som er advokat) og overførte pengene til advokatpraksisen sin klientkonto.
Da jeg hadde hatt en grundig gjennnomgang av bilen, ga jeg kollegaen myndighet til å overføre beløpet til selger.
Forsikring:
Dette er vel den vanskeligste biten.
Jeg fikk lov til å oppgi selgers adresse som min (i Idaho Falls).
Da kunne jeg (etter å ha sendt kopi av førerkort, visittkort, pass osv.) få tegnet Amerikansk forsikring.
Dette var svært gunstig da forsikring i Idaho har ca. halv pris sammenlignet med f.eks. California.
Jeg tegnet ansvar, tyveri og kasko forsikring.
Frakt:
Jeg bruker JetCarrier
http://www.jetcarrier.com/default.asp
Bilfraktsiden deres sier det meste om satser osv.
http://www.jetcarrier.com/info/bil_bat.asp
Som man ser ble totalen på ca. $2000 fra vestkysten (den riktige siden

).
MEN, de er aldeles uvant med at folk kommer å leverer bilen selv på havna.
Derfor måtte jeg sende dokumenter fra Idaho Falls med ekspresspost til New Jersey for å få utfrediget de riktige dokumentene hos Shipping-agenten.
De trenger original Title (samme som vognkort) og Bil of Sale (salgskontrakt).
Det betød at jeg kjørte rundt med kopi av vognkortet i bilen (noe som etter sigende skal være OK).
Så måtte jeg vente på Dock Receipt, som jeg fikk på mail.
(Nesten et must å ha med seg PC, og være på nett).
Sist, men ikke minst så får ingen "dødelige" bevege seg på havneområdet.
Så jeg kontaktet et trucking-firma, som kom og kjørte Beverly de siste hundre meterne inn til befrakteren på havna.
Og husk, INGEN løse ting i bagasjerom eller blien forøvrig.
(Sånn er det ihvertfall med Jetcarrier, så hvis noen vet om andre befraktere som godtar å "fylle opp" bilen, så si gjerne fra)
De åpnet bagasjerom, hanskerom, midtkonsoll og sjekket grundig kunne den innleide sjåføren fortelle.
Bilen bruker seks til åtte uker fra vestkysten ca. to uker mindre fra østkysten.
Du kan velge om du vil hente bilen i Gøteborg eller Drammen.
Jeg valgte Drammen, og må der betale moms får å få utlevert bilen.
Moms + avgifter:
Momsen beregnes av salgssum plus frakt (på vanlig måte).
Hvis du ønsker skilter på bilen, må du betale avgift.
Avgiften kan beregnes på to forskjellige måter, den "vanlige" eller "alternativ metode for beregning av bruksfradrag".
Mer om det her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=NO
Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.
Erik