Page 7 of 75

Posted: 01 Nov 2009, 20:46
by Rudolf
Stehu wrote:hvordan var fartsgrensene i USA? ^^ Er de likedan som i norge, eller kan man kjøre fortere? :D
Der jeg kjørte varierte maksgrensen mellom 65 og 75 miles (på highway).
Jeg ble fotografert av politipatrulje en gang ved Phoenix, Arizona.
(Radar med kraftig blits siden det var mørkt).
Forrige eier vil fortelle meg hvor mye det "ville ha kostet" :roll:

Erik

Posted: 01 Nov 2009, 21:29
by Rudolf
HansT wrote:Jeg hadde satt veldig pris på hvis du kunne fortalt litt (kommet med gode tips etc.) om det å få fraktet bilen til Norge.. prosessen rundt det... priser, kontakter osv..? For meg er det den største "flaskehalsen" å finne ut av..
Relativt enkelt .....

Kjøp:

Siden jeg kjøpte bilen "usett", bare basert på annonser og god omtale, så valgte jeg å sikre meg litt i forhold til overføring av kjøpesum.
Det tar noen dager å få overført penger fra bank i Norge til bank i USA, og det hadde jeg ikke tid til å vent på i Idaho.
Jeg fant en tredjepart (kollegaen til selger, som er advokat) og overførte pengene til advokatpraksisen sin klientkonto.
Da jeg hadde hatt en grundig gjennnomgang av bilen, ga jeg kollegaen myndighet til å overføre beløpet til selger.

Forsikring:

Dette er vel den vanskeligste biten.
Jeg fikk lov til å oppgi selgers adresse som min (i Idaho Falls).
Da kunne jeg (etter å ha sendt kopi av førerkort, visittkort, pass osv.) få tegnet Amerikansk forsikring.
Dette var svært gunstig da forsikring i Idaho har ca. halv pris sammenlignet med f.eks. California.
Jeg tegnet ansvar, tyveri og kasko forsikring.

Frakt:

Jeg bruker JetCarrier http://www.jetcarrier.com/default.asp
Bilfraktsiden deres sier det meste om satser osv. http://www.jetcarrier.com/info/bil_bat.asp
Som man ser ble totalen på ca. $2000 fra vestkysten (den riktige siden :wink: ).
MEN, de er aldeles uvant med at folk kommer å leverer bilen selv på havna.
Derfor måtte jeg sende dokumenter fra Idaho Falls med ekspresspost til New Jersey for å få utfrediget de riktige dokumentene hos Shipping-agenten. :shock:
De trenger original Title (samme som vognkort) og Bil of Sale (salgskontrakt).
Det betød at jeg kjørte rundt med kopi av vognkortet i bilen (noe som etter sigende skal være OK).
Så måtte jeg vente på Dock Receipt, som jeg fikk på mail.
(Nesten et must å ha med seg PC, og være på nett).
Sist, men ikke minst så får ingen "dødelige" bevege seg på havneområdet.
Så jeg kontaktet et trucking-firma, som kom og kjørte Beverly de siste hundre meterne inn til befrakteren på havna.
Og husk, INGEN løse ting i bagasjerom eller blien forøvrig.
(Sånn er det ihvertfall med Jetcarrier, så hvis noen vet om andre befraktere som godtar å "fylle opp" bilen, så si gjerne fra)
De åpnet bagasjerom, hanskerom, midtkonsoll og sjekket grundig kunne den innleide sjåføren fortelle.
Bilen bruker seks til åtte uker fra vestkysten ca. to uker mindre fra østkysten.
Du kan velge om du vil hente bilen i Gøteborg eller Drammen.
Jeg valgte Drammen, og må der betale moms får å få utlevert bilen.

Moms + avgifter:

Momsen beregnes av salgssum plus frakt (på vanlig måte).
Hvis du ønsker skilter på bilen, må du betale avgift.
Avgiften kan beregnes på to forskjellige måter, den "vanlige" eller "alternativ metode for beregning av bruksfradrag".
Mer om det her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Regist ... anguage=NO

Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.

Erik

Posted: 01 Nov 2009, 21:52
by HansT
Rudolf wrote:
Hvis det er noe som er uklart er det bare å spørre.

Erik
Er bare å takke og bukke for kjempegod informasjon !

Jeg vurderer faktisk å hente en 2.0 2009 modell MX-5 (NCFL). Du skulle ikke tilfeldigvis vite om de bruker "gamle" måten med motorvolum og hk på disse.. Jeg har nemlig ikke sett at de opplyser om noe co2 utslipp på de amerikanske bilene? Samtidig er også 2.0 2009 modellen i USA oppgitt med 167 HK, sammenlignet med de europeisk som har 160HK.. Det mest gunstige tror jeg nok hadde vært om jeg fikk beregnet engangsavgiften basert på co2 verdiene Mazda i Norge opererer med, men så er det dette med det spesielle med import fra USA...

Posted: 03 Nov 2009, 21:00
by biXen
Har ikke fått med meg denne tråden før nå, gratulerer Erik. Flott bil, og flott tur. Drømmer meg litt vekk med sånne bilder, er så mye å se i USA.

HansT: Du har vel enda valget mellom å ta den inn og prøve å få den godkjent på Europeisk vis, eller å registrere på unntaksregel (helt original) og med motorvolum?! Hvis det ikke har vært noen endringer jeg ikke er klar over. Men ikke så sprekt bruksfradrag på en 2009 bil :)

Posted: 03 Nov 2009, 22:11
by AJF
Har vært lite på formuet her siste månedene, så har ikke sett denne tråden før. Har hørt deg mumle litt om en R-package på de siste autoslalom treffene, men ante lite om at du hadde en bil i USA i kikkerten.

Artig lesning, med mye fine bilder, misunner deg den turen og ikke minst gratulerer med mx5 nr 3, ser meget bra ut :D

Stå på Erik - blir inspirert av slike tråder!

Posted: 03 Nov 2009, 22:31
by Tonny_B
Gleder meg til fortsettelsen.
Lurer virkelig på hvilke planer du har for denne?
Kommer han til og ta helt av liksom? eller er det kun senking og felger?
Venter spent *****

Posted: 10 Nov 2009, 10:01
by mojo-91
Disse 94-97 felgene synes jeg er ganske kule. Synes det er merkelig at det er så få av disse på markedet. Det finnes jo massevis av biler fra disse årene, men ingen kjører med originalfelgene, og jeg har aldri sett noen for salg. :roll:

Image

Posted: 10 Nov 2009, 12:58
by EatonMiata
mojo-91 wrote:Disse 94-97 felgene synes jeg er ganske kule. Synes det er merkelig at det er så få av disse på markedet. Det finnes jo massevis av biler fra disse årene, men ingen kjører med originalfelgene, og jeg har aldri sett noen for salg. :roll:

[img]http://i176.photobucket.com/albums/w189 ... SC0324.jpg
[/img]
Jeg kjører med disse felgene - og vurderer faktisk å selge dem - med HELT NYE Hakkapelitta piggfrie vinterdekk - kjørt noen få mil! 8)

Re:

Posted: 21 Dec 2009, 12:37
by Ove N
Rudolf wrote: ... blir Beverly omlastet og ankommer i følge rute, Drammen 22. desember.

Erik
Nå er vi spente på hvordan det går med Damen, om hun er i rute og om det blir "offisiell henting" denne gangen også.. :D

Re: Re:

Posted: 21 Dec 2009, 23:57
by Rudolf
Ove N wrote: Nå er vi spente på hvordan det går med Damen, om hun er i rute og om det blir "offisiell henting" denne gangen også.. :D
Beverly er i Belgia ..... :shock:
..... nærmere bestemt i Zeebrugge.

Turen fra Stillehavet, gjennom Panamakanalen, Mexicogulfen, øskysten USA og over Atlanterhavet har gått nesten etter planen.
Litt forsinket er damen (som damer flest) og ble ikke omlastet i Bremerhaven som planlagt.

Hun lases på ny båt i morgen tidlig og forventes å ankomme Drammen 26/12 (2.dag jul).

I mellomtiden har jeg med god hjelp av Mazda Motor Norge fått en "Compliance to Norwegian Regulations" ærklæring,
så da regner jeg med at importen skal gå greit.

To kartonger med "ekstrautstyr" til bilen har allerede ankommet heimen, bl.a. to ringpermer med service-historikk.
(på en bil som har gått 60.000 miles :roll: ).

Eieren gleder seg til (rom-) julen :wink:

Erik

Re: Beverly

Posted: 22 Dec 2009, 23:10
by Rudolf
Eneste i Europa ?

Jeg har vært i kontakt med "MX5-folk" i Sverige og Danmark og lagt ut spørsmål etter Miata R-package på forum i Tyskland og Nederland.
http://forum.mx-5-sportive.com/dc/dcboa ... 1543&page=
http://forum.mx-5owners.nl/viewtopic.ph ... 2&start=15
I Tyskland har jeg funnet to nye 93 Limited Edition (en Canadisk og en US-Miata som ikke finnes i LE-registeret) og en M-edition, men ingen R-package.

Så det ser ut til at Beverly blir en ensom svane på denne siden av dammen.
(og det er jo greit det ..... :wink: )

Har fått alle dokumenter man kan ønske seg f.eks denne:

Image

Og denne, som er gull verdt når bilen skal registreres på Norske skilt:
(her ser man bl.a. at Beverly har fødselsdag 31. Oktober 1994)

Image

Jeg er usikker på hvilken Vegstasjon som skal få æren av å "beskilte" Beverly.
Noen tips ?

Erik

Re: Beverly

Posted: 22 Dec 2009, 23:15
by LoKi
Ville gått for BR selv. Bare tilfeldig at jeg har det, men alle i Norge vet vel at BærumsRamp setter litt ekstra piff ;)

Drammen har vel KH enda, og Oslo har DN.
Hvilke bokstaver vil du ha? Er YN i Narvik om det er interessant :P

(Håper jeg traff på hva du sikta til nå, og ikke prater svada)

Jeg har forresten hørt at Oslo har mye gamle skilter liggende, så du kan få tak i DA, DB etc om du spør.

Re: Beverly

Posted: 22 Dec 2009, 23:22
by Rudolf
LoKi wrote: Hvilke bokstaver vil du ha? Er YN i Narvik om det er interessant :P
Hva med RP, MR, MX eller NA ?
Hmm ....
Her må jeg begynne å tenke/forske litt ser jeg.
:roll:

Erik

Re: Beverly

Posted: 22 Dec 2009, 23:36
by midget77
Larvik har (har hatt) NA NB NC.

MX ser det ut som ikke har vært tatt i bruk.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og ... erkeserier

Re: Beverly

Posted: 23 Dec 2009, 00:09
by Fatboy
Mulig jeg tar feil, men jeg har hørt at du kan bestille bokstavkombinasjon tilhørende et annet område på din lokale stasjon om det er det som er ønskelig. Mulig du vet dette allerede?

Hvit dame skal ha BR etter min mening...

Skal bli gøy i autslalomen om du begynner å kjøre 1,8. Hauk har godt av litt konkurranse :)