Re: Sunnmørsk NA
Posted: 25 Oct 2015, 22:19
fin bil
Om ein er ekstra modig kan ein faktisk drage ut heile pakninga, meeeeen, då må du ha silikonspray på sporet i døra for å klare å skli pakninga ned igjen. Eg måtte bruke vindauge til å drage ned pakninga, men det gjekk faktisk veldig lett. Der var ikkje mykje smuss i nedre del av pakninga, så i mitt tilfelle var det ikkje verdt bryet.Rudolf wrote:Det er mye bedre tidsfordriv en spising av svele når du tar ferga.Sunnmøring wrote:Dagens tips: tørk støv og ditt ut av denne pakninga om du har treige vindauge![]()
![]()
Erik
Apropo fergesvele må eg diverre medbringe at Fjord 1 har satt ned foten. Bemanninga på ferga får ikkje ein gong lov til å selge kaffi. Grunnen hadde noko å gjere med at dei mindre kioskane dreve av bemanninga var stort sett "skattefri" driftSteinar wrote:Allt til sin tid. Svele er et must på fergene på vest/nordvestlandet,
Steinar
(Bastant trønder.)
Takk! Kjekt å høre at det ikkje er berre eg som syns det hehereddabb wrote:fin bil
Og med dette kan eg endelig få fred i sjela mi x)For any given car you need to go wider and lower profile as you increase wheel diameter to maintain rolling circumference.
As the contact patch gets wider side to side it gets shorter front to back. In fact, for any given car, going with lower profile tires does NOT increase the area of the contact patch, only the shape.
Two steering effects result from a wider, shorter contact patch. First, the shorter contact patch reduces the caster, not in the sense of changing the caster angle but by reducing the "moment" that you feel in the steering wheel. The shorter contact patch reduces the leverage that the tire can exert on the steering. Caster is identical to the caster of say a shopping buggy front wheel. It can also be described as "trail". The idea is that the geometric center of the contact patch trails behind the center of rotation of the steering axis. This means the front wheels will always try to trail straight and the steering wheel needs constant pressure to turn the wheels. One effect of this is that turning the wheel raises the car on the inside wheel and lowers car on the outside wheel causing the weight of the car to push down on the wheel and force it straight. This is in addition to the trailing effect. Shortening the contact patch reduces both these effects. The result is less force is felt through the steering wheel as less feel.
Second, the wider contact patch exerts more leverage trying to twist the wheel when it runs in a groove or hits an obstacle, or if driving torque is put through the tire as in fwd. This effect causes "tramlining" or the tendency of the tire to follow grooves in the road. Actually it is the opposite of tramlining in the sense that the tire tries to climb out of the groove but it feels similar to the old tram line effect on narrow tired cars running on street car roads. It also cause smore torque steer on fwd cars as every difference in traction left to right is amplified by the extra leverage of the wider tire.
That's why wider isn't always better. In addition to other effects like stiffer ride you get adverse steering effects that can make bigger wheels and consequently wider tires less desireable than stock. The net result is always some reduction in steering feel and some increase in steering reaction to grooves, bumps and torque steer.
Kan hende det er noe i det. Marktrykket er tilnærmet identisk med lufttrykket. (Du ser feks at ved lavere lufttrykk blir det større flate fordi samme bilvekt da må spres over en større flate).Bubba wrote:Interessant lesning, men påstanden om at kontaktflaten kun endrer form og ikke størrelse ved forskjellig bredde på dekkene kjøper jeg ikke.
Håper ikke du skal teste dette "live" på landeveien der andre bilister befinner seg.
Blir nok test i garasja med det første, og samanlikna av mønster og høgde opp imot vanlige h4 pærer. Tanken var at det ikkje skal vere til bry for andre når eg køyrer med nærlys og forhåpentlegvis kunne passere ein teknisk kontroll.Rudolf wrote: Håper ikke du skal teste dette "live" på landeveien der andre bilister befinner seg.
Jeg har møtt nok biler med livsfarlige lys i en sving en mørk høstkveld![]()
Marginen før jeg havnet i grøfta har noen ganger vært svært liten.
Hvis du har tenkt å bruke disse lysene, må du ha skikkelig måleutstyr for å sikre deg at de funker som de skal.
Vinkler, lysstyrke, reflekser og annet må være innenfor grensene for hva som blender andre trafikanter.
Mitt råd er å holde seg til godkjente lykter og pærer i trafikken.
Gud, så lyst jeg har hatt til å få tak i disse lysorglene som har holdt på å sende meg i grøfta.
Da hadde jeg anmeldt dem på flekken.
Erik
(dårlig nattesyn, som ikke tåler mye "tull")
Lysa skal komme opp ja - dei skal i alle fall gjere det på mx5. Miata veit eg derimot ikkje noko om korleis ting skal fungere, men det eg veit er at Miata ikkje har det svarte releet som eg lodda. Mulig det er ein forskjell der.helly wrote:Du står på du! Har ikke skrudd noe siden jeg kjøpte nye sommerdekk!
Skal lysene poppe opp når du blinker med langlysa? Det gjør ikke min.
Når lyden forsvinner fra lager som har laget ulyd, så har du slitt det så mye at du snart får større problem :p
Artig lesingBlir jo gira på å skru selv. Får spare det opp til badet er ferdig
Absolutt litt skeptisk til at lyden berre forsvann ja... kan eg ikkje berre få leve i trua om at det "gjekk seg til"?Trym N1290 wrote:Godt stykke arbeid på releet ditt og fin wrightup![]()
Angående utløser lageret ditt, det er vell nå som det ble stille at du burde bli bekymret? Hehe.
Uten direkte sammenligning.
Men jeg kom ut av matbutikken en gang i sommer, fant jeg en bremsekloss på bakken. Det vill si det var bare metallplata igjen, noen har altså kjørt med metall skrapelyd over lengre tid. Gått på butikken kansje rygget/kjørt litt fram, plata falt til slutt ut. Jeg ser for meg at den personen tenkte akkurat samme som deg heheheh. Åååh lyden borte!! Endelig![]()