Re: Orlando
Posted: 18 Oct 2020, 21:27
Og jaggu har det blitt flere oppgraderinger. Jeg kom over et Racing Beat grenrør til salgs. Det var riktignok til NB, og det betyr at vinkler inn til katalysator er litt anderledes. Men etter å ha forsikret meg om at jeg hadde tilgang til flinke folk for å endre vinkler slo jeg til.
Det skal vel ikke så mye til for overgå et originalt grenrør fra 1996. I alle fall estetisk.
Så blir det jo av forskjellige grunner stående i garasjen en stund da, men etterhvert bygd om dermed klart for installering. Redningen ble, nok en gang, flinke folk på Nærsnes. Jeg er utrolig glad for jeg ikke satte bilen på bukker i min egen garasje, men valgte å gjøre dette sammen med flinke venner. Uforutsatte problemer har en lei tendens til å dukke opp, og da er det en velsignelse å ha folk med adskillig mer erfaring enn meg rundt seg. For det første var det ikke helt enkelt å tre det nye grenrøret på plass. Ting måtte løsnes og motoren måtte jekkes litt til side. Så viste det seg at de nye vinklene mot katalysatoren ikke stemte. Det viste seg at 1.8-jig nok var feil, og dermed blir jo mitt grenrør også feil.
Er man så heldig som jeg er så har man venner som har venner som kan kappe og sveise på nytt. Dermed blir grenrøret endelig perfekt. At grenrøret dermed først måtte ut igjen, og så inn på nytt får så være. Det tilkommer jo en viss rutine etterhvert
Og effekten? Jo, både på lyden men også litt på ytelse. Racing Beat har kjørt sine egne tester:
http://www.racingbeat.com/mazda/perform ... -test.html
Det skal vel ikke så mye til for overgå et originalt grenrør fra 1996. I alle fall estetisk.
Så blir det jo av forskjellige grunner stående i garasjen en stund da, men etterhvert bygd om dermed klart for installering. Redningen ble, nok en gang, flinke folk på Nærsnes. Jeg er utrolig glad for jeg ikke satte bilen på bukker i min egen garasje, men valgte å gjøre dette sammen med flinke venner. Uforutsatte problemer har en lei tendens til å dukke opp, og da er det en velsignelse å ha folk med adskillig mer erfaring enn meg rundt seg. For det første var det ikke helt enkelt å tre det nye grenrøret på plass. Ting måtte løsnes og motoren måtte jekkes litt til side. Så viste det seg at de nye vinklene mot katalysatoren ikke stemte. Det viste seg at 1.8-jig nok var feil, og dermed blir jo mitt grenrør også feil.
Er man så heldig som jeg er så har man venner som har venner som kan kappe og sveise på nytt. Dermed blir grenrøret endelig perfekt. At grenrøret dermed først måtte ut igjen, og så inn på nytt får så være. Det tilkommer jo en viss rutine etterhvert

Og effekten? Jo, både på lyden men også litt på ytelse. Racing Beat har kjørt sine egne tester:
http://www.racingbeat.com/mazda/perform ... -test.html