Page 7 of 13

Posted: 28 Aug 2009, 11:13
by uggla
Ahh... er det så enkelt?

Jeg har gått og sett litt på det skjønner du, men så glemmer jeg det igjen.

Takk for tipset!

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 08 Apr 2010, 23:44
by uggla
Da har vinteren kommet og gått igjen og godbilen:
Image

har fått selskap av en slik en:
Image

Jaja, jeg vet det er en **yota, men tilfeldigheter og slikt gjorde at det ble denne. Det er en 2004 modell som bare hadde gått 72000km og kom rett fra EU og hovedservice. 1,8 bensin. Er vel så kjedelig og rasjonelt man får det, men denne modellen vant visst endel tester når den dukket opp i 2003.

Nei, det er ikke noen unger på vei (enda) men det er jo litt greiere med en slik traktor når man skal på ski og på hytteturer og slikt. Skal jeg ha en bil til, skal den jaggu være romslig og stillegående og alt det der mazdaen ikke er. Sikla og endel på bayerske motorvogner og annet snacks, men jeg måtte jo opp i 200K ++ for å få noe som hadde kmstand under 150'. Og det ble fort litt eldre modeller. Tenkte vel til slutt som så at jeg har allerede en morsom bil med RWD, så kan jeg like gjerne gi etter og kjøpe en ordentlig kjedelig og rasjonell stv.vogn. **yotaen har visst svært lite feil og ganske rimelig servicer og deler. Særlig sammenlignet med tyske konkurrenter.
Tror på en måte at en rimelig og rasjonell Skoda/Toyota/VW/Mazda + en MX er bedre enn en bare en BMW 320i stv. (evt. andre premium kjøremaskiner.)

Altså:
Ugglas 1. tese:
1 Romslig og rasjonell (150K) +1 NA (50K) > 1 Sportslig Stv.vogn. (200K+)

....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 00:22
by mussa
uggla wrote: ....må bare skaffe meg "My other car is an MX-5"-klistremerker å ha på MX'en nå.
Eller ha det på 2yota`n?? Eller skal du ha "My other car is an Avensis" på MX`n?? :lol:

Safe praktisk børse da, holdbart, men ikke så veldig spennende kanskje.. Veit det har vært noe problematikk med dyser som kan tette seg og forårsake dyre reprasjoner på Avensis, men det var diesel.. Sikkert ikke noe problem!

Edit: Jeg prøvde meg på sportslig stv. i stedet for MX5. (Subaru Forester S-Turbo), det var moro i 2 uker, så kom savnet.. :P Nå har jeg en 18 år gammel Pajero og en 20 år gammel Miata, og storfornøyd med det.. :D

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 08:58
by uggla
Ehhh.....jo jeg skal selvfølgelig ha det klistremerket på 2yota'n.

Kortslutning i logikkretsen sent i går.... :oops:

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 09:09
by mojo-91
Gratulerer!
Den bilen der kommer vel stort sett til å stå parkert frem til høsten, eller? :wink:
Jeg går med planer om en Mazda 6 neste vinter. Ser helt kart fordelen med en ski-bil :)

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 09:14
by uggla
Tja, MX'n blir vel hovedsaklig sommerbil heretter, men litt blanding blir det nok.

Samboeren kommer nok til å kjøre litt med 'yota'n da hun faktisk ser panseret på denne og "slipper den lumske bakhjulstrekken".
MX'en har jo blitt en smule mer hardcore de siste årene mtp. støy og komfort så da er det nok greit med en daglicruiser til de kjedelige turene.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 10:29
by Hauk
Siden jeg gikk for samme "løsning" så synes jeg jo selvsagt at dette var veldig fornuftig! :)

En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 11:08
by 2re
Comboen MX og stasjonsvogn er en vinner! :D Sjøl syns jeg det er mer naturlig med en Mazda, og 6´rn er faktisk ganske sportslig med et glimrende understell. Mer enn man kan si om Avensis er jeg redd :wink: Men den fungerer den også, og kjøreglede får du uansett andre steder! :)

Posted: 09 Apr 2010, 15:58
by Rudolf
Det optimale er jo å ha MX5 og en Miata som bil nr. 2 (eller 3) 8)
Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.

Erik

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 17:02
by Miatapowers
Stasjonsvogn som bil nr 2 er helt greit det da, valgte selv å gå for det samme som dem fleste andre. vw passat, mye pga de hadde billig 4x4 og går ganske bra med sine diesel motorer.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Apr 2010, 18:10
by uggla
Det optimale er jo å ha MX5 og en Miata som bil nr. 2 (eller 3)
Hadde vært tøft med sånn "My other car is an MX-5"-merke.
Hehe...

Ja det hadde jo funka for deg det der ja.... :D

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 10 Apr 2010, 23:56
by Kjakan
Det har blitt en del av oss på forumet her som har kjøpt en bruksbil i tillegg den siste tiden...
Riktignok har jeg sedan, men den sluker jo mye søppel når man legger ned setene. Synd å si det, men noen ganger er det greit med en litt praktisk bil også. Prøvde å få med en ekstra felg m/dekk i miataen i dag, og det var såpass mye mas at jeg ga blanke...
Hauk wrote:En "sporty" stasjonsvogn blir uansett bare et kompromiss. I hvert fall hvis man er vant med MX-5.
Helt korrekt! Jeg hadde jo en av markedets beste stasjonsvogner, men uansett hvor brennkvikk bilen er blir det litt bismak mtp vekt og kjøreopplevelse. Blir ikke 100% sportslig uansett. Skal man oppgradere fra en hissig MX5 kan man likegjerne gå over på 911/F355/Speedster Turbo med en gang.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 11 Apr 2010, 00:03
by perri
Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 11 Apr 2010, 01:01
by Kjakan
perri wrote:Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .
Det er mange familiebiler som er hvassere, men det blir ikke den samme kjøreopplevelsen. Hjelper ikke at det akser fælt og har greit veigrep når man ofte er isolert fra hva som skjer - ikke får man riktige tilbakemeldinger via rattet og man får ikke motorlydene like ufiltrert inn i øret, noe som ødelegger kommunikasjonen. Dessuten vil de som bruker bilene sine skikkelig merke hvordan den høye egenvekten ødelegger både i form av understyring og (ekstra) overstyring. Også har man andre faktorer som god gassrespons og lav sittestilling som er mangelvare på moderne biler.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 11 Apr 2010, 03:57
by Kolbotn
Jeg ordner meg en wrx stv eller forrester hvis jeg skal ha stv;) må ha boxerlyden.