Nürburgring 2009
Så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om turen ....
MX-5 Owners Club var som kjent initiativtaker til evenementet.
http://www.mx5oc.co.uk/
De overlot arrangemetet til MOT (Mazda On Track) som driver med baneløp for Mazda biler i England.
http://www.mazdaontrack.co.uk/
MOT er flink til å arrangere billøp, litt mindre flinke til denne typen arrangement.
Det ble tidlig klart at jeg måtte ordne det meste selv.
Men muliheten til å prøve Ringen, samtidig som det var mange "likesinnede" i området fristet.
Jeg angrer ikke.
På grunn av tid, dekk (gateslicks) og pur latskap, bestemte jeg meg for å ta Kielfergen.
Kongeskipet var ankret opp i finværet for å ta farvel med meg og Rudolf.
Fra Kiel til Nürburg er det ca. 650km, så det går fort (noe over fem timer).
Jeg hadde booket in på det legendariske hotellet Blaue Ecke i Adenau som er en av landsbyene som ligger ved Ringen.
Utsikt fra rommet ned i bakgården
Engelskmennene bodde i Nürburg ca 8 km unna.
Jeg kom til området på lørdag ettermiddag akkurat tidsnok til barbeque med den engelske delegasjonen.
De var 18 biler og ca. 25 deltagere.
Nick og Al fra MOT har mange års erfaring fra Ringen og er begge meget dyktige førere.
En fornøyd Al
Lørdag kveld ble brukt til Track-Walk og hyggelig samvær der mange trolige (og utrolige) historier ble presentert.
Området runt banen er fantastisk flott.
Fint landskap og koselige små landsbyer, for ikke å snakke om bilene .....
På den lokale bensinstasjonen så hadde de litt snacks på bakrommet.
Reklameplakaten fortalte meg at jeg har "riktig" utstyr på bilen(e).
Etter første dag, og syv runder fikk Rudolf premie (den minste jeg fant

)
Dekkene var viskelær, men fremdeles mønster igjen.
Søndag formiddag ble det tid til å hilse på franske MX-ere som stilte med 15 biler.
Jeg slo følge med noen av dem opp i borgen og de inviterte til lunsj.
De som ikke vil kjøre selv kan ta Taxi.
Ring-Taxi er vel noe av det heftigste som finnes.
De kjører fort, og er forhåndsbooket for over et år av gangen.
En tur koster 180 Euro (opp til tre personer), men koster vistnok BMW ca. 500 Euro pr. runde.
(Dekk blir skiftet for hver 10.de runde, dempere og fjærer hver 50.de osv.)
En av sjåførene er den berømte Sabine Schmitz.
Etter å ha vært barmhjertig samaritan for uheldige bergensere, så fikk jeg plass til Rudolf i bakgården på hotellet.
Etter nye runder grytidlig på mandag, så dukket det opp en gjeng på 17 biler fra Nederland.
Nederlenderene interresserte seg for Rudolf.
Men jeg fant denne:
En ukjent 93LE i fantastisk bra stand.
Eieren tok førerkort for et år siden og kjøpte bilen på nærmeste bruktbilhandel.
Makan
Ikkeno vanskelig å finne samtaleemne under lunsjen ....
Bilde av en situasjon jeg må begynne å venne meg til.
Rudolf og en 93LE, side om side ....
Siste natt med gjengen, og flere gode historier ...
Tirsdag morgen var det en rask fotosession før vi forlot "åstedet"
Jeg fraktet den billøse bergenseren til togstasjonen i Bonn og plottet inn I.L. Motorsport på GPS-en.
Der fikk jeg fylt opp med "litt småtteri"

og satte kursen nordover.
I Kiel kunne en støvete Nora (GPS-en) fortelle at Rudolf hadde satt ny fartsrekord (ikke på Ringen)
På Kielferga var det en bil mindre enn planlagt ..... men bergenseren hadde hatt en grei togtur.
Erik