Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Ja...
Hvor var de grønne?

:?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

uggla wrote:Ja...
Hvor var de grønne?

:?
Seks eller syv BRG, så den var "tredje mest sjelden".
(hvis vi regner hovedfarger)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Tidlige MX5 i Sverige.

Jeg lærte endel nytt på jubileet i Sverige også :wink:
Blant annet:

"Skandinaviske" blinklys ble aldri montert på biler i Sverige.
(De ble bare montert i Danmark og Norge)
Men de Svenske ble utstyrt med et spesiellt emblem på panseret og hadde VLSD og lyktespylere som de Norske.

I Norge ble det tatt inn et lass med 55 biler i 1990, i Sverige 100.
Jeg har beregnet at det er ca. 1000 MX5/Miata totalt i Norge.
I Sverige er det ca. 1900.


Image

Ingen av de Svenske MX5 på jubileet var så tidlig som Rudolf (nr. 2648).
De eldste som ble sporet hadde prod. nr. firetusenognoe.
Men det var noe svært så orginale eksemplarer bl.a. denne som eies av Mazda Sverige:
(tid for første oljeskift :shock: )

Image
Image

Skulle det være et nummer ?

Broderfolket har like strenge regler som oss når det gjelder å få godkjent turbokonvertering etc.
(umulig å få godkjent på MX5/Miata i Sverige)

Men registreringsnummer derimot ........der er det fritt fram.

Image
Image
Image
Image

Koster noen kroner å få "privat" registreringsnummer, men er jo stilig da :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Har du noen statistikk for mx5-tetthet pr innbygger?
Norge og Sverige må ligge rimelig høyt i Europa, og selv i forhold til USA?
Sverige har jo alltid hatt unormalt mange eksotiske og spesielle kjøretøy i forhold til andre land.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kjakan wrote:Har du noen statistikk for mx5-tetthet pr innbygger?
Norge og Sverige må ligge rimelig høyt i Europa, og selv i forhold til USA?
Sverige har jo alltid hatt unormalt mange eksotiske og spesielle kjøretøy i forhold til andre land.
Vi har jo ganske nøyaktiog samme MX5-tetthet som i Sverige (1:5000).
I Tyskland er den ca. 1:1000, i England 1:800.

Denne oversikten sier endel ..
http://www.miata.net/faq/production/annual_sales_eu.pdf

Frankrike har lav tetthet 1:10.000 :?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Ok, takk for link og info.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Slim slam

Ny pers, med god margin (3.7 sekunder) :shock:
To tider på 1.11 tallet (beste på 1.11.00).

Image

I noen minutter trodde jeg at jeg var litt flink til å kjøre ræserbil.....
..... men så var jeg så dum å låne bort Rudolf til TurboLag.

2. Øyvind Grafrønningen - #5: 1.08.28 9p

Ja ja ......
Men hyggelig med litt skryt av bilen da.
TurboLag wrote:Bremsene på Rudolf var hysteriske :D Tror det er no alvorlig gæærnt med mine da de bare fader og glir.. Får bytte det i vinter tror jeg..
Men Erik, kan trygt anbefale deg å bytte klutsjen på Rudolf da den slura ganske greit i starten på første runden.. Måtte roe ned starten drastisk ifht normalt. Den bilen er godt kapabel til 1.07.5 hvertfall hvis du får ny klutsj så du kan starte hardere :)
De hysteriske bremsene har jeg "mekka sjøl".
Braketter fra 1.8 NA, med de "gamle" kalipperene.
Så er det 1.8 skiver og klosser, orginale og pent brukt.
Hele herligheten kostet meg mindre enn en tusenlapp.
(Ikkeno green/red/blue eller "lurium" stuff her)

Bremsene får akkurat plass inni 14" BBS-ene, og de virker helt supert.

Ja jeg er klar over klutsjen, den må nok til pers om ikke lenge.
Men jeg venter nok til etter neste runde.
(Av hensyn til Hauk :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Rudolf wrote: De hysteriske bremsene har jeg "mekka sjøl".

-- klipp klipp --

Bremsene får akkurat plass inni 14" BBS-ene, og de virker helt supert.


Erik
Passer de også inne i sjøstjernefelgene, eller må det nyere 14" originalfelger til?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

midget77 wrote: Passer de også inne i sjøstjernefelgene, eller må det nyere 14" originalfelger til?
Tror (og håper) det skal gå bra, men har ikke prøvd enda.
Noen som har prøvd sjøsjernefelger på en 1.8l NA ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Rudolf wrote:I noen minutter trodde jeg at jeg var litt flink til å kjøre ræserbil.....
Viktigste for å kjøre fort er å få stabile rundetider, så blir det lettere å se hvor du kan spare tid :) 2 tider på 1.11-tallet er jo bra det, så er det bare å begynne å eksperimentere med bremsepunkter, tangeringspunkter og kurvehastigheter :)

Ang felger, så kom min med sjøstjerner.. Altså passer de fint på 1.8-bremser :)
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Rudolf wrote:
midget77 wrote: Passer de også inne i sjøstjernefelgene, eller må det nyere 14" originalfelger til?
Tror (og håper) det skal gå bra, men har ikke prøvd enda.
Noen som har prøvd sjøsjernefelger på en 1.8l NA ?

Erik
Jepp.. har gjort samme konverteringen til 1.8 bremser med nye braketter, skiver og klosser som du har (med originale kalipere), og hadde de oldgamle originale felgene fra 1991 med vinterdekkene på. Brukte de i kombo med de bremsene uten problem i 3 år frem til jeg fikk meg nye 15 tommer med vinterdekk i fjor høst..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Banebiler

På vei hjem fra jubileum i Sverige for noen uker siden tok jeg turen innom Kinnekulle (Ræserbane sør for Vänern).
Der var de mange som hadde det morro med 4-timersløp (BMC Motorsport)
Blandt disse var mine venner fra verkstedet på Grorud.
http://www.bmcmotorsport.com/

Mye Mini, blandt annet nr. 24 som jeg hadde gleden av å kjøre på Vålerbanen i mai.

Image
Image

Men også en MX5 (Team Jägermeister) var blandt deltagerene.
Hardtoppen er hjemme-mekk for å få plass over veltebøylen.

Image
Image
Image

Så langt, trodde jeg ikke det fantes noen MX5 i Norge som var i bruk som "ren" banebil.
Men der tok jeg feil ......

På Gardermoen sist helg, viste det seg at en av deltagerene i min klasse, Knut Sjølie, han har en banerigget bil :shock:
Så da var det bare å mase seg til et låvebesøk i Norkisa.

Image
Image
Image

Heftige fjærer, og Öhlins støtdempere.

Image

Bilen er "under construction", men er forventet å se på bane om ikke lenge.

Mye artig i bortgjemte låver på landet .....
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

The 15-20 Anniversary National Rally

Post by Rudolf »

Image

Siden jeg har hatt "utekontor" i forbindelse med jobb i London noen dager, så kunne jeg ikke la vær ......

Lørdag var den store dagen for MX5-ere i England og mer en 1200 biler møttes på Mallory Park.
(Muligens verdensrekord for typebiler på bane)

Hvis hver bil tok opp 6m plass og sto etter hverandre ville man få mer en tre bredder med MX5 rundt banen.
(Så kan dere regne dere fram til banens lengde :wink: )

Banen ligger ca. to timers kjøretur nord for London (like ved Leicester).
Jeg stilte uten bil, men med løfte om å få "kjørt meg" så mye jeg orket.

MOT (Mazda on Track) kjente jeg fra kjøringa på Nürburgring i vår og de var ansvarlige for banekjøringa på Mallory Park Racing Circuit.
http://www.mazdaontrack.co.uk/
Resten var et MX-5 Owners Club arrangement.
http://www.mx5oc.co.uk/

Jeg klarte (som vanlig) ikke å beherske meg med avtrekkeren, så det ble mange bilder.
Jeg velger å dele opp litt og skriver tre artikler:
- Arrangementet: National Rally
- Banekjøring: MX5 på bane i England og litt om kjøringa på Mallory Park
- Uvanlige MX5 som jeg snublet over på arrangementet.

Mallory Park er kåret til den peneste ræserbanen i England :shock:
Selve banen er litt over to km lang og går rundt noen små vann, men med fine høydedrag rundt, som jo er fint for publikum.

Image
Image

Voldsomt mye PENE biler ...... overallt ......

Image
Image
Image
Image
Image

Strålende vær la slett ingen demper på stemninga.

Image

Konkurranser av alle slag ....
Noen kunne jeg godt tenkt meg å delta i :wink:

Image

Masse stands fra kjente og mer ukjente selgere av alt som har med MX5 å gjøre.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Siden jeg alikevel trengte noen bremseklosser ....

Image

Noen pene NC-er var det jo også.

Image
Image
Image

Morro med litt spenstig bruk av farger ....

Image
Image

Avslutter denne delen med en lett gjettekonkurranse:
Finn en feil med denne bilen:

Image

More to come ..........

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Kuuult!! :) Der skulle jeg likt å vært ja!
Angående feilen så ser jeg iallefall en.. Miata bakplate.. :)
Edit; Og bagasjelokk med bremselys.. For den er jo høyreratta, og med tåkelys..
Edit x 2: Har også Miata/røde reflekser bak.. ;)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 762
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Post by Kjakan »

Jeg håper da inderlig mannen bare har byttet bakplata, og ikke bygd om til høyreratt på en USA-bruktimport...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply