Page 67 of 152

Posted: 21 Aug 2009, 21:00
by uggla
Ja...
Hvor var de grønne?

:?

Posted: 21 Aug 2009, 22:13
by Rudolf
uggla wrote:Ja...
Hvor var de grønne?

:?
Seks eller syv BRG, så den var "tredje mest sjelden".
(hvis vi regner hovedfarger)

Erik

Posted: 21 Aug 2009, 22:43
by Rudolf
Tidlige MX5 i Sverige.

Jeg lærte endel nytt på jubileet i Sverige også :wink:
Blant annet:

"Skandinaviske" blinklys ble aldri montert på biler i Sverige.
(De ble bare montert i Danmark og Norge)
Men de Svenske ble utstyrt med et spesiellt emblem på panseret og hadde VLSD og lyktespylere som de Norske.

I Norge ble det tatt inn et lass med 55 biler i 1990, i Sverige 100.
Jeg har beregnet at det er ca. 1000 MX5/Miata totalt i Norge.
I Sverige er det ca. 1900.


Image

Ingen av de Svenske MX5 på jubileet var så tidlig som Rudolf (nr. 2648).
De eldste som ble sporet hadde prod. nr. firetusenognoe.
Men det var noe svært så orginale eksemplarer bl.a. denne som eies av Mazda Sverige:
(tid for første oljeskift :shock: )

Image
Image

Skulle det være et nummer ?

Broderfolket har like strenge regler som oss når det gjelder å få godkjent turbokonvertering etc.
(umulig å få godkjent på MX5/Miata i Sverige)

Men registreringsnummer derimot ........der er det fritt fram.

Image
Image
Image
Image

Koster noen kroner å få "privat" registreringsnummer, men er jo stilig da :)

Erik

Posted: 22 Aug 2009, 20:32
by Kjakan
Har du noen statistikk for mx5-tetthet pr innbygger?
Norge og Sverige må ligge rimelig høyt i Europa, og selv i forhold til USA?
Sverige har jo alltid hatt unormalt mange eksotiske og spesielle kjøretøy i forhold til andre land.

Posted: 23 Aug 2009, 22:49
by Rudolf
Kjakan wrote:Har du noen statistikk for mx5-tetthet pr innbygger?
Norge og Sverige må ligge rimelig høyt i Europa, og selv i forhold til USA?
Sverige har jo alltid hatt unormalt mange eksotiske og spesielle kjøretøy i forhold til andre land.
Vi har jo ganske nøyaktiog samme MX5-tetthet som i Sverige (1:5000).
I Tyskland er den ca. 1:1000, i England 1:800.

Denne oversikten sier endel ..
http://www.miata.net/faq/production/annual_sales_eu.pdf

Frankrike har lav tetthet 1:10.000 :?

Erik

Posted: 25 Aug 2009, 21:15
by Kjakan
Ok, takk for link og info.

Posted: 07 Sep 2009, 22:34
by Rudolf
Slim slam

Ny pers, med god margin (3.7 sekunder) :shock:
To tider på 1.11 tallet (beste på 1.11.00).

Image

I noen minutter trodde jeg at jeg var litt flink til å kjøre ræserbil.....
..... men så var jeg så dum å låne bort Rudolf til TurboLag.

2. Øyvind Grafrønningen - #5: 1.08.28 9p

Ja ja ......
Men hyggelig med litt skryt av bilen da.
TurboLag wrote:Bremsene på Rudolf var hysteriske :D Tror det er no alvorlig gæærnt med mine da de bare fader og glir.. Får bytte det i vinter tror jeg..
Men Erik, kan trygt anbefale deg å bytte klutsjen på Rudolf da den slura ganske greit i starten på første runden.. Måtte roe ned starten drastisk ifht normalt. Den bilen er godt kapabel til 1.07.5 hvertfall hvis du får ny klutsj så du kan starte hardere :)
De hysteriske bremsene har jeg "mekka sjøl".
Braketter fra 1.8 NA, med de "gamle" kalipperene.
Så er det 1.8 skiver og klosser, orginale og pent brukt.
Hele herligheten kostet meg mindre enn en tusenlapp.
(Ikkeno green/red/blue eller "lurium" stuff her)

Bremsene får akkurat plass inni 14" BBS-ene, og de virker helt supert.

Ja jeg er klar over klutsjen, den må nok til pers om ikke lenge.
Men jeg venter nok til etter neste runde.
(Av hensyn til Hauk :wink: )

Erik

Posted: 08 Sep 2009, 21:47
by midget77
Rudolf wrote: De hysteriske bremsene har jeg "mekka sjøl".

-- klipp klipp --

Bremsene får akkurat plass inni 14" BBS-ene, og de virker helt supert.


Erik
Passer de også inne i sjøstjernefelgene, eller må det nyere 14" originalfelger til?

Posted: 08 Sep 2009, 23:11
by Rudolf
midget77 wrote: Passer de også inne i sjøstjernefelgene, eller må det nyere 14" originalfelger til?
Tror (og håper) det skal gå bra, men har ikke prøvd enda.
Noen som har prøvd sjøsjernefelger på en 1.8l NA ?

Erik

Posted: 08 Sep 2009, 23:59
by TurboLag
Rudolf wrote:I noen minutter trodde jeg at jeg var litt flink til å kjøre ræserbil.....
Viktigste for å kjøre fort er å få stabile rundetider, så blir det lettere å se hvor du kan spare tid :) 2 tider på 1.11-tallet er jo bra det, så er det bare å begynne å eksperimentere med bremsepunkter, tangeringspunkter og kurvehastigheter :)

Ang felger, så kom min med sjøstjerner.. Altså passer de fint på 1.8-bremser :)

Posted: 09 Sep 2009, 23:50
by HansT
Rudolf wrote:
midget77 wrote: Passer de også inne i sjøstjernefelgene, eller må det nyere 14" originalfelger til?
Tror (og håper) det skal gå bra, men har ikke prøvd enda.
Noen som har prøvd sjøsjernefelger på en 1.8l NA ?

Erik
Jepp.. har gjort samme konverteringen til 1.8 bremser med nye braketter, skiver og klosser som du har (med originale kalipere), og hadde de oldgamle originale felgene fra 1991 med vinterdekkene på. Brukte de i kombo med de bremsene uten problem i 3 år frem til jeg fikk meg nye 15 tommer med vinterdekk i fjor høst..

Posted: 09 Sep 2009, 23:59
by Rudolf
Banebiler

På vei hjem fra jubileum i Sverige for noen uker siden tok jeg turen innom Kinnekulle (Ræserbane sør for Vänern).
Der var de mange som hadde det morro med 4-timersløp (BMC Motorsport)
Blandt disse var mine venner fra verkstedet på Grorud.
http://www.bmcmotorsport.com/

Mye Mini, blandt annet nr. 24 som jeg hadde gleden av å kjøre på Vålerbanen i mai.

Image
Image

Men også en MX5 (Team Jägermeister) var blandt deltagerene.
Hardtoppen er hjemme-mekk for å få plass over veltebøylen.

Image
Image
Image

Så langt, trodde jeg ikke det fantes noen MX5 i Norge som var i bruk som "ren" banebil.
Men der tok jeg feil ......

På Gardermoen sist helg, viste det seg at en av deltagerene i min klasse, Knut Sjølie, han har en banerigget bil :shock:
Så da var det bare å mase seg til et låvebesøk i Norkisa.

Image
Image
Image

Heftige fjærer, og Öhlins støtdempere.

Image

Bilen er "under construction", men er forventet å se på bane om ikke lenge.

Mye artig i bortgjemte låver på landet .....
:wink:

Erik

The 15-20 Anniversary National Rally

Posted: 17 Sep 2009, 00:20
by Rudolf
Image

Siden jeg har hatt "utekontor" i forbindelse med jobb i London noen dager, så kunne jeg ikke la vær ......

Lørdag var den store dagen for MX5-ere i England og mer en 1200 biler møttes på Mallory Park.
(Muligens verdensrekord for typebiler på bane)

Hvis hver bil tok opp 6m plass og sto etter hverandre ville man få mer en tre bredder med MX5 rundt banen.
(Så kan dere regne dere fram til banens lengde :wink: )

Banen ligger ca. to timers kjøretur nord for London (like ved Leicester).
Jeg stilte uten bil, men med løfte om å få "kjørt meg" så mye jeg orket.

MOT (Mazda on Track) kjente jeg fra kjøringa på Nürburgring i vår og de var ansvarlige for banekjøringa på Mallory Park Racing Circuit.
http://www.mazdaontrack.co.uk/
Resten var et MX-5 Owners Club arrangement.
http://www.mx5oc.co.uk/

Jeg klarte (som vanlig) ikke å beherske meg med avtrekkeren, så det ble mange bilder.
Jeg velger å dele opp litt og skriver tre artikler:
- Arrangementet: National Rally
- Banekjøring: MX5 på bane i England og litt om kjøringa på Mallory Park
- Uvanlige MX5 som jeg snublet over på arrangementet.

Mallory Park er kåret til den peneste ræserbanen i England :shock:
Selve banen er litt over to km lang og går rundt noen små vann, men med fine høydedrag rundt, som jo er fint for publikum.

Image
Image

Voldsomt mye PENE biler ...... overallt ......

Image
Image
Image
Image
Image

Strålende vær la slett ingen demper på stemninga.

Image

Konkurranser av alle slag ....
Noen kunne jeg godt tenkt meg å delta i :wink:

Image

Masse stands fra kjente og mer ukjente selgere av alt som har med MX5 å gjøre.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Siden jeg alikevel trengte noen bremseklosser ....

Image

Noen pene NC-er var det jo også.

Image
Image
Image

Morro med litt spenstig bruk av farger ....

Image
Image

Avslutter denne delen med en lett gjettekonkurranse:
Finn en feil med denne bilen:

Image

More to come ..........

Erik

Posted: 17 Sep 2009, 00:28
by mussa
Kuuult!! :) Der skulle jeg likt å vært ja!
Angående feilen så ser jeg iallefall en.. Miata bakplate.. :)
Edit; Og bagasjelokk med bremselys.. For den er jo høyreratta, og med tåkelys..
Edit x 2: Har også Miata/røde reflekser bak.. ;)

Posted: 17 Sep 2009, 00:33
by Kjakan
Jeg håper da inderlig mannen bare har byttet bakplata, og ikke bygd om til høyreratt på en USA-bruktimport...