en liten historie om vinglete reimhjul

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

en liten historie om vinglete reimhjul

Post by mojo-91 »

Min bil har en shortnose.
Jeg har et vinglete reimhjul, et vinglete reimhjul som i flere år har vist seg å bare være et vinglete reimhjul og ikke en veivbolt som er i ferd med å ta kvelden.

Jeg hadde en locktite-fix hos Ullern Bil (mazda) av et bittelittegranne slitt kilespor for 6 år siden. Før denne fixen så var reimhjulet også vinglete. Etter fiksen så jeg at det nye reimhjulet de hadde monterte også vinglet noe.Ikke like mye som det gamle, men det kunne definitivt defineres som vingling. Den paranoide eieren av Mojo-91 (egentlig Mojo-89) sjekket kjøretøyet inn hos Ullern Bil etter den store operasjonen og fikk sjekket momentet på veivbolten det første og andre året etter. Reimhjulet vinglet fortsatt og momentet var like fint og alt var i skjønneste orden.

Så bestemte jeg meg for å slutte å være hypokonder,og kutte derfor ut å gruble på, ha mareritt om, og stå med hodet under panseret og stirre på det fordømte reimhjulet til øya var i ferd med å dette ut av hodet på meg,i dyp konsentrasjon for å finne ut om reimhjulet hadde begynt å vingle litt mer enn før, i konstant frykt for at hele maskinen skulle ta kvelden. Men den tok ikke kvelden. Nok er nok.

De siste fire årene har jeg ikke tenkt så mye på den der veivtappen med den lille kila, og det vinglete reimhjulet...puh...

...inntil nå...
Siden jeg for tiden sliter med noe som kan kalles dårlig bånndrag uten helt å ha funnet grunnen, har jeg igjen begynt å tenke på at jeg faktisk har en shortnose.....og et reimhjul som fortsatt vingler...

...kanskje mer enn før....buhuu :shock:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Har hatt bilen inne hos Ullern Bil for kontroll av veivbolten. Det viste seg at momentet var noe for lavt. Det var ingen dramatisk, men dog ikke riktig moment. Bolten ut, rense og montert med locktite og dratt til med riktig moment.

Hvorvidt dette har ført til at kila har begynt å slite på veivtappen kunne de ikke svare på, men de mente altså at sjansen var liten. Fant forøvrig ut at det var høsten 2005 motoren min hadde den store reparasjonen.

Så da tar det altså 3 1/2 år før bolten begynner å miste taket, altså.

Reimhjulet vingler fortsatt, muligens litt mindre enn før, men vingling er det....tror jeg....arrgh!!!
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply