Eksosanlegg

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Eksosanlegg

Post by Henning_91BRG »

Har i helgen måtte reparere mitt eksosanlegg og funnet ut at det kan være ganske problematisk med disse varmeskjoldene som er på det orginale eksosanlegget. På den bakre delen er det et skjold som er festet med to klemmer og sveist direkte på potta. Når jeg bretta vekk dette skjoldet var det mange lange langsgående sprekker langs sveisen. Dette skjoldet gjør nok at det ruster raskere under dette skjoldet og man får hull. På den fremre delen ( rett før katalysatoren) ligger det også et varmeskold rundt hele potta. Dette har en tendens til å skrangle og bli liggende og vibrere ved spesielle turtall. Det er fristende å bare rive av alle disse skjoldene å bli kvitt både rustområder og skrangling. Men jeg lurer på om det blir noen problemer med varmen fra potta da?? noen som har fjernet skjoldene og gjort seg noen erfaringer angående dette??

Eventuellt så blir det jo å skaffe et effektanlegg. Men på de stedene jeg har vært sålangt så ender bakdelen opp i en "end tip" på over 10cm i diameter (god loff størrelse). Dette syns jeg ikke passer på min bil ialfall som ikke har mer enn 100 HK. Noen som har sett noen bra effektanlegg som har en mer normal størrelse på enderøret som blir visende bak på bilen?? 6 eller 7 cm holder for min del ialfall.
User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Post by Fatboy »

På min bil var det kun skjold rundt katalysatoren. Jeg hadde ingen potte før (helt rør fra grenrør til katalysator, katalysator, rør med liten potte før bakhjul og så eksospotte bak)

Eneste problem med å fjerne skjoldet rundt katalysatoren er at det er lett å fyre på gresset "når du skal parkera i graset for å lukte på blomstane".

Andre skjold enn rundt katalysator ville jeg ikke hatt hemninger med å fjerne.
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

Hvis du tar turen til noen som driver med eksos, vil de kunne bygge ett effektanlegg til deg med den enden du måtte ønske. fik selv gjort det hos svendsen eksos i oslo for 5000,- og det ble meget bra.
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

oki. Men 5000,- var jo en drøy pris da. Hva slags diameter har du på din anlegg da morten-99??

Egentli så er jo det røret som sitter der ("pipen")ikke så allerværst med tanke på diameter. Ser man på det som blir solgt hos importtuning så er jo ikke "pipen" der heller mer enn 6cm i diameter. Men det er den bakdelen på det anlegget som er gjort så enorm med over 10cm i diameter. En ide er kanksje å fjerne katalysatoren hvis det ikke blir altfor mye bråk av det. Noen som har gjort dette? katalysatoren må vel settes på igjen ved EU-kontrollen ellers blir den vel ikke godkjent??
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Jeg fjerna kat. og fikk sveiset 2 1/4" på min, ikke noe merkbar effekt iværtfall. Fikk laget ett mellomstykke så når EU nærmer seg så er det "bare" å smette den inn igjen. Ikke noe spesielt extra lyd når den er vekk heller.
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

fikk pris på simons sports eksos i dag, med to utløp og 2,5" tykkelse på rør, de sa det var rustfritt men vet ikkje ennå skal bestille meg i neste uke, feriepengene skal få bein å gå på, er det noen som har ett grenrør til overs til 1,6 så si ifra.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Mazdafreaks wrote:fikk pris på simons sports eksos i dag, med to utløp og 2,5" tykkelse på rør, de sa det var rustfritt men vet ikkje ennå skal bestille meg i neste uke, feriepengene skal få bein å gå på, er det noen som har ett grenrør til overs til 1,6 så si ifra.. :lol:
Begge Simons sportsystemer til MX-5 er rustfrie. Du får det med enkelt eller dobbelt blås (Ø100 - 4"), og prisen er ca 3500,- for enkelt og 4500,- for dobbelt.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Simons sports eksos hvor en har to doble rør bak på hver 100mm ser jo helt enormt ut mener jeg. Det er greit hvis du har en ellers bra frisk bil som passerer 200 hester. Men en vanlig MX-5 med et sånt enderør syns jeg blir bare teit. Men det er vel sånn det er når det er snakk om et effektanlegg......noen som har nøyaktige mål på det orginale eksosanlegget?? Tenker på røret og enderør....
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Ulempen med Simons dobble ende rør er at det er IKKE to rør som går i fra bakpotta, men ett rør i fra bakpotta. Så er det sveiset på et rør som går til venstre side.
Image
Henning_91BRG wrote:Simons sports eksos hvor en har to doble rør bak på hver 100mm ser jo helt enormt ut mener jeg. Det er greit hvis du har en ellers bra frisk bil som passerer 200 hester. Men en vanlig MX-5 med et sånt enderør syns jeg blir bare teit. Men det er vel sånn det er når det er snakk om et effektanlegg......noen som har nøyaktige mål på det orginale eksosanlegget?? Tenker på røret og enderør....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Så ILmotorsport sin løsning er bedre..... Og selvsagt dyrere.... koster ca 5000 Nok før frakt og MVA.
Image
Vidar wrote:Ulempen med Simons dobble ende rør er at det er IKKE to rør som går i fra bakpotta, men ett rør i fra bakpotta. Så er det sveiset på et rør som går til venstre side.
Image
Henning_91BRG wrote:Simons sports eksos hvor en har to doble rør bak på hver 100mm ser jo helt enormt ut mener jeg. Det er greit hvis du har en ellers bra frisk bil som passerer 200 hester. Men en vanlig MX-5 med et sånt enderør syns jeg blir bare teit. Men det er vel sånn det er når det er snakk om et effektanlegg......noen som har nøyaktige mål på det orginale eksosanlegget?? Tenker på røret og enderør....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Jo det til il er jo ganske mye råere då men, prisen gjør at eg kommer til å kjøpe meg simons, men er det noen som vet hvor det er grenrør å få tak i, synest å huske at det var en som hadde dette brukt tilsalgs også,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har 15% rabatt på eksos anlegg hos Auto Supply :)
Mazdafreaks wrote:Jo det til il er jo ganske mye råere då men, prisen gjør at eg kommer til å kjøpe meg simons, men er det noen som vet hvor det er grenrør å få tak i, synest å huske at det var en som hadde dette brukt tilsalgs også,
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

Kan det hjelpe oss andre på noen måte om du har 15% rabatt?? Jeg var inne å så på sidene til Ansa sport og Supersprint for å sjekke hva de hadde. På Ansa sport så fikk jeg ikke opp så mye mer enn en reklameside, men på Supersprint så var det noen anlegg som kunne se interessante ut. Det racing anlegget så ut til å ikke ha så stor "end tip" heller.....Men det var litt dårlig med valg av bil....Noen som har supersprint eksosanlegg?? erfaringer?? pris??
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Etter hva jeg har hørt er Supersprint anlegg dyre og bra.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg har netopp ordnet slik at medlemmer av "Miata Club of Norway" har fått følgende avtale :mrgreen:
NB! Medlemskort må fremvises FØR bestilling.

Drivledd og drivaksler - 15 %
Dynamo/Startere - 15 %
Std bremser - 15 %
EBC bremser - 15 %
Std dempere og fjærer - 15 % (Kyb, Gabriel. Al-ko+ Bilstein original)
Koni og Bilstein Sport (nettopriset) - 5 %
Senkesett, Lesjøfors, Jamex, Eibach - 10 %
Clutch normalt - 15 % - avhengig av fabrikat
Eksos standard, Bosal, Tesh, Walker - 15 %
Katalysator - 5 %
Effektanlegg Ansa, Simons - 15 %
Supersprint (nettopriset) - 5 %
Castrol og Total olje - 15 %
Forstillingsdeler - 15 %
Servicedeler filtre, Denso plugger, register remmer etc. – 15 %

Vi har utover dette ett stort utvalg av rekvisita og slitedeler som dere også vil få rabatt på ca 15 %
Vi prøver å ha ett så bredt som mulig delelager, da vi har mange verksted kunder som reparerer alle bilmerker.
Henning_91BRG wrote:Kan det hjelpe oss andre på noen måte om du har 15% rabatt?? Jeg var inne å så på sidene til Ansa sport og Supersprint for å sjekke hva de hadde. På Ansa sport så fikk jeg ikke opp så mye mer enn en reklameside, men på Supersprint så var det noen anlegg som kunne se interessante ut. Det racing anlegget så ut til å ikke ha så stor "end tip" heller.....Men det var litt dårlig med valg av bil....Noen som har supersprint eksosanlegg?? erfaringer?? pris??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply