Page 13 of 17

Re: Mazdarati'n...

Posted: 16 Nov 2011, 18:35
by ///Moe
Luftfilter innsatt med olje ødelegger ikke den typen LMM (luft mengde måler) mx5/miata har, da det er et spjeld inni der.
Nyere LMM (luft masse måler) har derimot en tråd istedenfor et spjeld, det er den som er ømfintlig for oljefilm.

Likte løsningen din med luftinntak til den originale luftfilterboksen! :)

Re: Mazdarati'n...

Posted: 16 Nov 2011, 20:16
by Agility
///Moe wrote:Luftfilter innsatt med olje ødelegger ikke den typen LMM (luft mengde måler) mx5/miata har, da det er et spjeld inni der.
Nyere LMM (luft masse måler) har derimot en tråd istedenfor et spjeld, det er den som er ømfintlig for oljefilm.

Likte løsningen din med luftinntak til den originale luftfilterboksen! :)
Om det er tilfelle, så var det jo en interessant opplysning... :wink:

Re: Mazdarati'n...

Posted: 16 Nov 2011, 22:19
by Banzaibaggen
Det er tilfelle ja. Våre LMM tar ikke skade av luftfilter med olje.

I serien "Understell vi gjerne bytter"....

Posted: 22 Jan 2012, 21:53
by Agility
Nå har det jo gått laaangt over et halv år siden sist jeg byttet understell, så da var jo tida moden igjen tenkte jeg...
-Og i dag skal vi ta for oss "originalunderstellet..." :wink:

Rødmerka fjærer foran...
Image

Og blåmerka bak....
Image
Altså tilbake til originalt...

Og mens jeg holdt på, så fant jeg til min store overraskelse ut at bremseklossene på høyresiden bak ikke var av det friske slaget...
Image
Så da ble det bytte av klosser og smøring av kalipere samtidig.
Venstre kaliper bak hadde problemer med autoadjuster'n inni, (den hadde demontert seg selv), så den måtte jeg fikse og få på plass igjen...

Årsaken til dette spektakulære inngrepet er ganske enkelt at dette er helårs arbeidsbilen min,
samt at ungene snart skal begynne å øvelseskjøre....
-Eibach'ene som nå har vært på siste halvår, ble for tøfft å kjøre til daglig sammen med Bilsteindemperne.... :(

Utseendet var det ingenting å si på med det understellet jeg hadde.....
Image

-Men nå har jeg altså bygd meg en SUV... :shock:
Image
Jada, har bare jekka ned og ikke kjørt en mm enda...
Regner jo med at den ramler litt ned etterhvert, men du verden så behagelig å kjøre på dårlig brøyta vinterveger... :mrgreen:
Image
-Så får vi se da, om det går langt tid før det kommer på noen andre fjærer igjen, som gir litt mere
kjørehøyde enn Eibach'ene.... Ebay kåilåversene jeg mekka, var helt geniale i så henseende... :roll:

Mye mulig jeg selger disse sammen med TÜV papirene...
Image

Re: Mazdarati'n...

Posted: 22 Jan 2012, 23:05
by Ove N
De 2x8 sakene, kopiert mine du eller?
Image

Re: Mazdarati'n...

Posted: 22 Jan 2012, 23:31
by Adrian
Har du glemt å ta patent??

Nå har Agilityen laget kompaktversjonen i halvannen seks ser det ut til. Ikke dumt, nå fant jeg plutselig ut hvordan jeg kan få skvist den hersens garasjejekken under vogna.. Sage opp noe 2x8 jeg, siden sommerhjula er 205.. :)

-Adrian

Re: Mazdarati'n...

Posted: 22 Jan 2012, 23:52
by Ove N
Adrian wrote:Har du glemt å ta patent??
-Adrian
Vist søren har jeg glemt det..
(Dvs vi gjorde vel en byttehandel på det :wink: )
Adrian wrote: .. Sage opp noe 2x8 jeg, siden sommerhjula er 205.. :)

-Adrian
Jeg laget de for mine dekk på 225/40-18, men da ikke MX5..

Re: Mazdarati'n...

Posted: 23 Jan 2012, 09:19
by Agility
De lagde jeg da jeg kjørte lav bil, men nå som jeg har konvertert til SUV, så kanskje de havner i ovnen..... :mrgreen:

Re: Mazdarati'n...

Posted: 23 Jan 2012, 09:28
by midget77
Her er en løsning hvis man vil ha jekken under bilen.

Image

Fordelen er at bilen løftes 4", men man behøver bare overvinne en høyde på 2" for å komme opp.

Denne er ikke mønsterbeskyttet :D

Re: Mazdarati'n...

Posted: 11 Feb 2012, 14:07
by Agility
Mazdarati'n har sunket ned noen cm, men er fortsatt litt høy foran for min smak, nærmer seg perfekt bak.
Special'n på den annen side er lavere foran, og samboer'n har ytret et sterkt ønske om høyere bil, så da tenker jeg det blir et fjærbytte foran mellom de to..... :roll:

Er forresten i Nederland for tida, og ser stadig MX-5'er her...., lurer sterkt på å ta med Mazdarati'n til våren...
Louwman museet i Den Haag ble besøkt for et pardager siden, steike mye snadder der
http://www.louwmanmuseum.nl

Litt pussig er det når GPS'n viser høyde som et negativt tall..... :mrgreen:

Re: Mazdarati'n...

Posted: 03 Mar 2012, 09:29
by Agility
Nå er det jo godt over en mnd. siden jeg sist skifta noe understell, så i går ble de rødmerka fjærene foran bytta ut med et par med hvite markeringer fra -95
Disse er litt mykere og en anelse lengre, så får se om det endrer noe på høyden... Uansett trengte jeg å få av de rødmerka fjærene siden de mest sannsynlig skal over på Special'n.
Det tar forøvrig bare drøyt halvannen time å bytte fjærer på begge sider foran....
Merkelig nok må jeg fortsatt frem med jukselapp til momentnøkkelen... :roll:

Re: Mazdarati'n...

Posted: 03 Mar 2012, 18:34
by obi-one
Ser ut som du bytter fjærer oftere enn du sjekker olje.... :D

Hva gjør du med hensyn til hjulvinkler, og hva tenker du på som pris for Eibachene? Har du målt hvor lav bilen blir med disse fjærene? 8 cm? 11 cm?

Re: Mazdarati'n...

Posted: 04 Mar 2012, 07:57
by Agility
obi-one wrote:Ser ut som du bytter fjærer oftere enn du sjekker olje.... :D

Hva gjør du med hensyn til hjulvinkler, og hva tenker du på som pris for Eibachene? Har du målt hvor lav bilen blir med disse fjærene? 8 cm? 11 cm?
I dette tilfellet ja... :mrgreen:
Hjulvinklene skal justeres i løpet av april, når jeg har funnet frem til den kombinasjonen av fjærer og høyde og sånt som jeg vil ha det... Skal på EU kontroll innen utg. juni
Sjekket faktisk aldri hva høyda var, men om du ser på bildet litt lengre opp, så ser du hvordan den så ut. Bilstein demperne senker 1/2" mere enn vanlig dempere.
Er ikke helt sikker på om Eibach'ene skal selges enda..., kommer tilbake til det

Posted: 04 Mar 2012, 17:14
by Rudolf
obi-one wrote:Ser ut som du bytter fjærer oftere enn du sjekker olje.... :D
....
Han bytter fjærer oftere en han fyller bensin.

Erik
(leverandør)

Re: Mazdarati'n...

Posted: 11 Mar 2012, 11:41
by Agility
Så mye mas det var om fjærer her da... :lol:

Møkkete høy vår Miata...
Image
SUV'en har sunket litt sammen bak, men framfjærene holder stand..., men de er jo nylig operert inn da...
Synd det var sol, ødela litt i sammenligninga med bildet nedenfor...

Image
Ren lav sommer Miata...