Page 1 of 2

Bensinpriser rundt om i landet..

Posted: 01 Jun 2004, 15:23
by Mazdafreaks
Hei lurte på hva er prisen på 95 i landet, i odda har det svingt endel men på 123 til statoil har den vert rundt 8.50 i dag var den nede på 8,30 men på shell var den 10.58..

95??

Posted: 01 Jun 2004, 17:04
by eivind
:?: Fyller du 95? Føler at 98 gir mer sprut. Er ikke ikke sikker på akkurat hvor mange hk det gir ekstra men noen er det. Kjør på 98 og prøv. Eivind

Re: 95??

Posted: 01 Jun 2004, 18:49
by EspenAndre
eivind wrote::?: Fyller du 95? Føler at 98 gir mer sprut. Er ikke ikke sikker på akkurat hvor mange hk det gir ekstra men noen er det. Kjør på 98 og prøv. Eivind
Jeg også kjører på 98.. koster oppunder 10 ,- i Bergen

Blir mer sprut + at bilen virker mer fornøyd :) (tror ikke det er innbilning jaffal :) )

Posted: 01 Jun 2004, 20:51
by glaibilenmin
fylte 98 i dag til 10,85 for literen :cry: :cry:

Posted: 01 Jun 2004, 21:34
by Duppsko
Okey, nå ble jeg interessert her... Er det 98 folk flest kjører?? Har en '93 helt plain miata - ikke noe effektanlegg eller what so ever, burde jeg bruke 98 oktan??

Posted: 01 Jun 2004, 21:55
by HansT
Kjørte tidligere konsekvent 98 etter jeg justerte tenninga til 14 grader fortenning. I kombinasjon med justering av tenninga, synes jeg absolutt bilen føltes litt friskere med 98.

Nå etter kompressoren er på plass blir det også anbefalt å kjøre med høyest mulig oktan for å unngå tenningsbank, og 98 er det høyeste jeg får på vanlige bensinstasjoner til fornuftig pris... :D

Posted: 01 Jun 2004, 22:44
by EspenAndre
Duppsko wrote:Okey, nå ble jeg interessert her... Er det 98 folk flest kjører?? Har en '93 helt plain miata - ikke noe effektanlegg eller what so ever, burde jeg bruke 98 oktan??
98 er jo en bedre bensin.. V-power er ikke noe godt alternativ til 95 som mange tror.. kjør heller på 98, V-power er bare 95 med mere rensestoffer.

men nedover i europa er V-Power 100 Oktan.. (Shell i norge er ikke grei)

Posted: 01 Jun 2004, 22:47
by Steinar
MX5 er i utgangspunktet laget for å bruke 92 oktan blyfri bensin ( i det minste 90-97 modellene, kjenner ikke så godt til de "nye" ). I Tyskland og Sveits hvor jeg har bodd de siste årene er det vanlig å bruke 95 oktan blyfri ( Super bleifrei ) ved fortenningsjustering til 14 grader, spesielt ved varmt vær og hard belastning av motor i Alpene. 98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.

Posted: 01 Jun 2004, 23:15
by EspenAndre
Steinar wrote:98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.
Det føles da vitterlig slik med min... når begynte dem egentlig med 92 oktan... dem hadde ikke det i 89/90 i norge jaffal

Posted: 01 Jun 2004, 23:43
by Vidar
For å bruke 92 oktan, så må du på enkelte biler stille tenningen..
Steinar wrote:MX5 er i utgangspunktet laget for å bruke 92 oktan blyfri bensin ( i det minste 90-97 modellene, kjenner ikke så godt til de "nye" ). I Tyskland og Sveits hvor jeg har bodd de siste årene er det vanlig å bruke 95 oktan blyfri ( Super bleifrei ) ved fortenningsjustering til 14 grader, spesielt ved varmt vær og hard belastning av motor i Alpene. 98 oktan blyfri ( Super Plus ) gir ingen gevinst ved en standardmotor.

Posted: 01 Jun 2004, 23:43
by Ole BRG 91
Så vidt meg bekjent er eneste forskjellen på 95 og 98 oktan, hvor lett den er å få fyr på... mao 95 oktan tar lettere fyr en 98...

Derfor bruker en høyere oktan tall for og unngå ping/tennings bank (f.eks. ved mer fortenning, høyere lufttrykk... osv :) )

Så inntil miataene blir utstyrt med banke sensor så vil ikke en std umodifisert miata ha noen som helst nytte av høyere oktan tall...

(Jeg måtte bytte til 98 oktan for og unngå tennings bank etter att jeg justerte tenning og eksoskam)

Correct me if I'm wrong :)

Ole

Posted: 02 Jun 2004, 00:11
by Henning_91BRG
Jeg har også justert fortenninga til 14 grader men kjører på 95 blyfri. Har ingen problemer med tenningsbank.

Posted: 02 Jun 2004, 06:20
by Mazdafreaks
No har faktisk prisen på 95 gått opp til 10,55 det er masse det, men så bruker heldigvis ikkje mx5 så mye då, men det blir endel km på telleren i løpet av sommeren, Er det noen som skal på rudskogen i år da,

Posted: 02 Jun 2004, 09:34
by HansT
Henning_91BRG wrote:Jeg har også justert fortenninga til 14 grader men kjører på 95 blyfri. Har ingen problemer med tenningsbank.
Prøv en tank eller to med 98, og jeg regner med du ikke går tilbake til 95. Slik var det ihvertfall med meg....

Posted: 02 Jun 2004, 12:26
by arildh
Det Ole BRG sier er helt riktig. Man får ikke mere effekt av å kjøre 98 oktan. Det er jo bare et tall på hvor mye trykk og varme drivstoffet tåler før det selvantenner.
Oktantallet sier ikke noe om hvor mye kjemiskenergi som frigjøres ved forbrenning. Høy oktan gjør det mulig å få ut mere effekt ved høyere kompresjon/trykk og justering av tenning.

Jeg kjører 15 grader og 95 oktan uten detonasjon.
I kalde norge er det sikkert mulig å gjøre dette med 92...