Page 1 of 1

HK avgift, toll, bøter

Posted: 27 Jul 2009, 12:00
by stilimx5
Noen som har faste fakta på hvordan systemet funker? Ha skjer om man blir tatt med trim? Forskjell på om bilen har vert registrert i norge i 10 år eller ikke osv.

Posted: 27 Jul 2009, 12:22
by biXen
Er vel vanskelig å ha full oversikt, men kalkulatoren for bilavgifter finner du jo på toll.no så det er bare til å regne. Er oppgraderingen ulovlig som den vil være på en MX-5 så må du jo betale avgift + straffeavgift + vise bilen på ny uten dette vil jeg anta. Er ihvertfall det som virka som greia i Trondheim i de sakene som fikk dekning.

Posted: 27 Jul 2009, 12:35
by stilimx5
Ja, men der er det noe med at hvis bilen har vert registrert i norge lengre enn 10 år, så slipper man en avgift. Er tydelighvis ingen som vet hvilken avgift dette er :lol:

Posted: 27 Jul 2009, 12:42
by stilimx5
Kalkulator: statusendring av kjøretøy

Endring fra 90 hk til ca 140 hk.

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 8 814,60
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 74 438,60
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 75 739,00

--------------------------------------------------------------------------------

Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 35 040,00
Avgift for motoreffekt: 40 674,45
Avgift for slagvolum: 30 584,00
Engangsavgift: 106 298,45
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 107 598,00

--------------------------------------------------------------------------------

Differanse: 31 859,00
Bruksfradrag (100%) 31 859,85
Tilleggsavgift ved statusendring: 0,00



Så etter 10 år i norge, får bilen 100% bruksfradrag. Altså det koster ikke krona å godkjenne nye hester, men uansett vil jeg vel miste skilta ettersom jeg ikke har registrert økningen i vognkort.
Er vel tvilsomt at man får godkjent turbo i dette landet.. :?

Posted: 27 Jul 2009, 12:45
by biXen
stilimx5 wrote:Ja, men der er det noe med at hvis bilen har vert registrert i norge lengre enn 10 år, så slipper man en avgift. Er tydelighvis ingen som vet hvilken avgift dette er :lol:
Hvis endringen ikke er lovlig så har det jo ingenting å bety uansett for du får nok av andre avgifter :D

Men det er bruksfradraget det er snakk om ja, og det gjelder på hele engangsavgiften. Gjelder fra dato bilen er importert hvis den er det.

Posted: 27 Jul 2009, 15:25
by SweetMX5
du får godkjent motorbytte fra 1,6 til 1,8 og dermed også effekten.. du får ikke godkjent turbo uten avgass test fra uavhengig laboratorium.. :)

Posted: 27 Jul 2009, 22:16
by Vidar
Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..

Posted: 27 Jul 2009, 22:27
by B1ackBoX
Har ikke MSM turbo? Og chassi på MSM, NB og NA omtrent likt?
Skulle vel da gå å få en NA (med nødvendige oppgraderinger av bremser, oppheng og drivverk) godkjent med turbo?

Posted: 27 Jul 2009, 22:30
by knekten
B1ackBoX wrote:Har ikke MSM turbo? Og chassi på MSM, NB og NA omtrent likt?
Skulle vel da gå å få en NA (med nødvendige oppgraderinger av bremser, oppheng og drivverk) godkjent med turbo?
Kom ikke MSM kun ved privat import og da på spesielle grunnlag ?

Posted: 27 Jul 2009, 23:10
by biXen
Ja, MSM er ikke typegodkjent i Europa ihvertfall. De blir enten tatt inn på paragrafen for USA biler eller regga som en 1.8.

Posted: 27 Jul 2009, 23:25
by Miatapowers
biXen wrote:Ja, MSM er ikke typegodkjent i Europa ihvertfall. De blir enten tatt inn på paragrafen for USA biler eller regga som en 1.8.
Jepp har sett mazdaspeed godkjent som 1,8, vitsen med mazdaspeed er da lite,, like ulovlig som annen bil så er trimmet,, eneste fordelen er at man kanskje kan klare å få det omgjort,, nei hadde eg fått godkjent mazdaspeed motor, så hadde eg kjøpt en allerede i morgen, men siden man ikke har papirer på dette avgass, så går ikke det heller,, alt passer jo i en na uten problem, og bruker man motorstyring og cat og alt det andre så følger med, så er dem jo like, eneste er jo at chassiet er mye avstivet på mazdaspeed, disse avstivningene tror eg ikke passer over,,

Posted: 28 Jul 2009, 10:43
by indahla
Vidar wrote:Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..
Det har vi vel diskutert tidligere og ble enig om at staten tok penga våre uansett...? :twisted:

Posted: 28 Jul 2009, 14:36
by biXen
indahla wrote:
Vidar wrote:Sto noe i en artikkel om at hvis ikke bilen kunne godkjennes, så kunne du ikke betale avgiften for effektøkningen heller..
Det har vi vel diskutert tidligere og ble enig om at staten tok penga våre uansett...? :twisted:
Man får en straffeavgift ja, å tro noe annet ville vært passe naivt :)