Hjelp med feil på overtrykket/innsuget..
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
- Status: Offline
Hjelp med feil på overtrykket/innsuget..
Viste ikke helt hvordan jeg skulle skrive topicen, men...
Jeg har som noen vet hatt store problemer med olje i eksosen. Har nå fixet det da jeg fant ut at lufta/overtrykket fra motoren ikke kom ut, men ble så mye overtrykk i motoren at olja gikk ned i ventilene. (slik jeg har forstått det. mulig jeg har misforstått)
Har nå satt på en midlertidig filter på lufta ut av toppen (der pcv ventilen sitter) og tetta igjen i andre enden mot innsuget pga falsk luft.
(pcv ventilen er bytta og sitter der fortsatt så ikke den)
Jeg kan i teorien kjøre slik resten av livet, men pga eu kontroll kan jeg ikke ha gassene ut i friluft.
hva kan så være galt i innsuget? Det virker som det er tett der det kommer inn..
Hvor kan jeg begynne med å feilsøke? Rask løsning er bytte av hele innsuget, men noen som kjenner til dette har vel en god løsning til meg
Jeg har som noen vet hatt store problemer med olje i eksosen. Har nå fixet det da jeg fant ut at lufta/overtrykket fra motoren ikke kom ut, men ble så mye overtrykk i motoren at olja gikk ned i ventilene. (slik jeg har forstått det. mulig jeg har misforstått)
Har nå satt på en midlertidig filter på lufta ut av toppen (der pcv ventilen sitter) og tetta igjen i andre enden mot innsuget pga falsk luft.
(pcv ventilen er bytta og sitter der fortsatt så ikke den)
Jeg kan i teorien kjøre slik resten av livet, men pga eu kontroll kan jeg ikke ha gassene ut i friluft.
hva kan så være galt i innsuget? Det virker som det er tett der det kommer inn..
Hvor kan jeg begynne med å feilsøke? Rask løsning er bytte av hele innsuget, men noen som kjenner til dette har vel en god løsning til meg
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Hodet mitt sliter med å følge hva du mener.
Selv om pcv ventilen skulle vær tett så har du jo slange\rør på motsatt side av toppdekselet som leder luft inn i innsuget i fremkant av motor. Så trykk kommer nok ut uansett.
Men det er jo bare å sjekke pcv ventil med å blåse\suge i den for å sjekke om den åpner for luft en vei. Åsså blåse inn i innsuget for å sjekke om det er tett der.
Selv om pcv ventilen skulle vær tett så har du jo slange\rør på motsatt side av toppdekselet som leder luft inn i innsuget i fremkant av motor. Så trykk kommer nok ut uansett.
Men det er jo bare å sjekke pcv ventil med å blåse\suge i den for å sjekke om den åpner for luft en vei. Åsså blåse inn i innsuget for å sjekke om det er tett der.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Fred
- 7200 RPM
mrinzane wrote:Hodet mitt sliter med å følge hva du mener.
PCV ventilen funker og er byttet. (fungerte nok den gamle og)
Tror ikke nok luft kommer UT av luftslangen som skal lede luft inn i toppdekselen på fremkant av motoren.
Kjører nå med pcv ventil med hjemmelaget filter og da funker alt. Dvs at trykket blir sluppet ut i friluft. Alt flott... Med en gang jeg kobler til samme slangen til innsuget kommer det røyk ut av eksosen. Dvs at trykket blir så høyt at olja kommer ned.
Ergo etter min konklusjon er innsuget tett. men kan som du sier sjekke ved å blåse inn..
MEN hvordan rengjøre innsuget?
- Fred
- 7200 RPM
Alt etter luftrører som går mellom innsuget og toppdekselet...mrinzane wrote:Skal du rense innsugs manifoilen\ plast delen av innsuget eller det smale luft røret som går mellom plast innsuget å toppdekselet?
Et sted der det sitter

Har lest nå at folka i usa bruker noe som heter Seafoam. Heller det inn i innsuget og lar det sitte litt. Kjører så en tur (kommer da MYE røyk ut). Så etter en stund er alt fint og flott..
får se om jeg finner ett lignende produkt i norg.e
Plast røret ( det tykke mellom innsug og luftfilter boksen) er for stort til å kunne vær tett så sant du ikke har sugd inn en Måse gjennom filteret.
Det lille tynne fra innsugsrøret til toppdekselet er jo bare å ta av å sette trykkluft på slik du skyver ut eventuelt olje\sot rester fra topp.
Det lille tynne fra innsugsrøret til toppdekselet er jo bare å ta av å sette trykkluft på slik du skyver ut eventuelt olje\sot rester fra topp.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Fred
- 7200 RPM
Da misforsto jeg deg.mrinzane wrote:Plast røret ( det tykke mellom innsug og luftfilter boksen) er for stort til å kunne vær tett så sant du ikke har sugd inn en Måse gjennom filteret.
Er så klart ikke plastrøret nei. lufta kommer jo inn.
ikke det lille tynne fra innsuget og toppdekselet. Den bruker jeg nå foran det hjemmelagde luftfilteret....
MEN må være noe ETTER det lille tynne og selve innsuget... Kan ikke være helt åpen der.... Lufta som kommer fra luftfilteret (luftmengdemåleren) kommer jo igjennom,men ikke det via toppdekselet....
- Fred
- 7200 RPM
Håper ikke "unngå å ver spydig" var ment mot meg for det var det VIRKELIG ikke ment som
Skulle vel ønske at jeg kunne peke!
Hvordan ser innsuget ut innvendig?
er det slik dersom det kommer luft inn via hoved luftinntaket

vil det også komme luft inn via pvc ventilen?

slik at innsiden av innsuget kun er ett stort rom? eller kan der luften fra pvc ventilen være tett selv om hoved inntaket av luft ikke er tett?
er vanskelig det her..[/img]

Skulle vel ønske at jeg kunne peke!
Hvordan ser innsuget ut innvendig?
er det slik dersom det kommer luft inn via hoved luftinntaket

vil det også komme luft inn via pvc ventilen?

slik at innsiden av innsuget kun er ett stort rom? eller kan der luften fra pvc ventilen være tett selv om hoved inntaket av luft ikke er tett?
er vanskelig det her..[/img]
- glaibilenmin
- 7200 RPM
For å rense innsugs manifolden din så bør du skru det av å rense det med forgasser rens\ legge det i diesel over natta for så å steame det med høytrykkspyler.
Demonter påmonterte komponenter for å slippe å skade noe...
Å nei det var ikke ment mot deg, ble bare frustert over å forstå hva du mener..
Demonter påmonterte komponenter for å slippe å skade noe...
Å nei det var ikke ment mot deg, ble bare frustert over å forstå hva du mener..

X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
- Fred
- 7200 RPM
Ja alt overskudd/overtrykk gikk tidligere ut via et filter ut i lufta. pga at avgassene var giftene måtte de få brukt dette på nytt så kjører all dette inn i innsuget slik at det blir sirkulert..glaibilenmin wrote:går luft tilbake til innsuget via pcv ventilen?
om det var det du mente..
- glaibilenmin
- 7200 RPM
hmm
korsen i alledager får du da blårøyk når du sette inn slangen der... er jo tydelig at du har noe for høge mengder av olje som kommer ut der da...
korsen i alledager får du da blårøyk når du sette inn slangen der... er jo tydelig at du har noe for høge mengder av olje som kommer ut der da...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.