Page 1 of 2

Hardcore stripped-out Mazda MX-5 Roadster to debut

Posted: 05 Aug 2009, 15:10
by noekult
Image

Dette kan bety veldig moro for både vei og bane for en fornuftig sum med penger.


Mazda’s sprung a bit of a surprise for the Frankfurt motor show in the shape of this, the MX-5 Superlight.

And it’s like no version of the car in its 20-year history, stripped out of its non essentials inside and out to create a far lighter version of the world’s best-selling sports car.

One of those non-essentials is, as the picture reveals, the windscreen. In a nod to its Caterham namesake, the MX-5 Superlight goes without front glass putting a huge gulf between it and its Roadster Coupe sibling.

Little else is known about the Superlight yet, save for the fact it’s going to ‘take the lightweight technology that Mazda is famous for to a new level’ (their words, not ours), boosting performance, handling and efficiency in one fell swoop. Sounds like our kind of car.

For now it’s a show car only, but we’d be surprised if elements from the Superlight don’t trickle down to roadgoing MX-5s in one form or another. Perhaps not the windscreen (or lack of it), though…


http://www.evo.co.uk/news/evonews/23962 ... a_mx5.html



Jeg gleder meg...

Posted: 05 Aug 2009, 15:27
by Miatapowers
Er ikke noe eg ville hatt, får da vera grenser hvor mye vann og innsekter man skal ha i tryne og på tenna,, :lol:

Posted: 05 Aug 2009, 15:49
by indahla
Fet, men: en MX-5 skal kunne brukes hver dag. Det går ikke med en bil uten frontrute... Da hadde jo alle kjørt Renault Spider :lol:

Posted: 05 Aug 2009, 16:11
by nope-mx5
Er uansett bare en konseptbil :)

Hvor mange konseptbiler har noensinne blitt satt i produksjon, uten massive endringer? :)

-n

Posted: 05 Aug 2009, 16:16
by mrinzane
Håper det ikke blir noe av.

Synst dem skulle laget en superlight editon, men da med frontrute.

Uten abs, servo, airbag, tepper osv...Alla superleggera lambo.

Posted: 06 Aug 2009, 15:58
by noekult
Så negative folk er da :) Syns vi trenger flere hardcore strippa biler, da de kommer gunstigere ut i norske avgiftssystemet enn om produsentene bare pøser på med mer hk.

Posted: 08 Aug 2009, 13:37
by Tonning
Herlig! Jeg er klart en potensiell kjøper.. Bare å trekke på seg skinnlua og finne fram de eldgamle pilotbrillene.. Et godt varmeapparat, og bilen kan brukes hele året =) ingen insekter når gradene kryper nedover..

EDIT1: hopp fram til 6:00

Posted: 24 Sep 2009, 16:32
by Tonning
Video fra Frankfurt-messa:



I like :D sjøl om felgene kunne vært noen andre..

Posted: 24 Sep 2009, 19:45
by knekten
Prata med Vemund på centralgaragen idag, og han skulle nå ned å se denna bilen.. Men om den noen gang kom i produksjon, trudde han vel egentlig ikke..

Posted: 25 Sep 2009, 08:09
by RonnyG
Så en liten artikkel om denne. Det stod der at denne var lettere en "tidligere" MX-5er. Lenger ned stod det at tjenestevekt uten fører er på 995 kg. Hvis tjenestevekt er det samme som egenvekt er jo NA t.o.m. 1993 lettere med egenvekt 960 kg....

Posted: 26 Sep 2009, 12:34
by Harald
og da kombinert med en trist 1.8 motor blir jo totalen ganske stusselig..

Posted: 26 Sep 2009, 12:36
by mrinzane
Harald wrote:og da kombinert med en trist 1.8 motor blir jo totalen ganske stusselig..
Nå kommer nc med 2.0 som du vet veldig godt:)

160hk å 2.0 på 950 kg blir sikkert grei morro det.

Posted: 26 Sep 2009, 12:49
by Harald
jepp, vet veldig godt at nc finnes med 2.0, men alle omtaler jeg har sett av superlight versjonen , henviser kun til den øknomisk fornuftige og utslippsvennlige 1.8 mzr motoren. Isåfall, er man jo like langt :P "superlight" er den vel strengt tatt heller ikke med sine nære 1000kg :)

Posted: 26 Sep 2009, 15:40
by Tonning
Uten at jeg veit, så vil jeg tro at vektøkning fra 1990 til i dag har mye med tiltak for økt sikkerhet å gjøre?
Kan ikke være enkelt å fjerne veldig mange kilo om man skal basere seg på en bil som allerede er..

Kan bytte ut det som kan byttes med karbon, men da blir jo prisen en ganske annen og man må sammenlignes med helt andre biler..

Posted: 26 Sep 2009, 20:47
by Kjakan
Det blir for dumt med 1.8 i hardcore-utgaven ja. Det ultimate hadde vært 2.0 Sport ribbet ned til 950kg. Egentlig er det tomsete at modellen kaller seg "sport", når sportslighet er hele cluet med mx5 i seg selv.
Ferrari har vært meget dyktige på å holde vekten nede på innstegsmodellene sin, der har den ligget stabilt på 1350-1400kg helt siden 70-tallet. Ser at også Lamborghini har fokusert mer på vekt de siste årene, på tross av bruk av 4wd.
Porsche har dog, som samtlige tyskere, est ut som en bolledeig.