Starterproblem

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Starterproblem

Post by Tonny_B »

Tok ut starteren i går, pga den ville ikke gå rundt da jeg vridde på nøkkelen.
Tok den ut, og åpnet innslagsreleet, gjorde reint inni der, og smørte stempelet inn med olje igjen, og skrudde den sammen.

Sjekket starteren en gang før jeg skrudde den inn igjen, Og den snurret.
Og i dag, når jeg skulle sjekke om den startet, sto startmotoren blegg igjen.
Jeg hører ett klikk ett sted (tror det er mellom rattet og torpedoveggen) men det er det hele.

KAN det være at jeg tok vekk airbaggen, startsperre tå noe? eller er det den h.. starteren som har tatt kvelden?
Må jeg virkelig ta den ut igjen? :roll:
Skal koble 2 ledninger direkte på starteren igjen for og se om den snurrer... :evil:
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Var ute med voltmeteret nå, og koblet det til + og - ledningen på starteren, og vridde om nøkkelen, og der var det 0 respons gitt...
Men hører det klikket når jeg vrir nøkkelen. Hva er det? Er det ett relee før innslagsreleet? Evt, hvor ligger det?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Ingen som vet?
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

tikket du hører er nok starter reelet... har du sjekka at du har strøm på tralla?
hørest veldig ut som du har tomt batteri :roll:
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er det pluss og minus på startern da, er det ikke bare jord og en fet kabel direkte ifra dynamo,, og styrestrøm til rele,, eg pleier å gjøre det enkelt når eg lurer på slikt, tar ett skrujern og lager en kortslutning ifra pluss på startern til styrestrømmen på startern, eventuelt en liten kabel, funker det da, så vet eg at det strøm til rele så er problemet eller startern ikke så er det selve startern, men har sikkert vert 1oo tråder på forumet her før angående startere, og som vises seg å vera lite power på lagringsenheten av strøm (batteriet) :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

StianOppistov wrote:men har sikkert vert 1oo tråder på forumet her før angående startere, og som vises seg å vera lite power på lagringsenheten av strøm (batteriet) :lol:
Kan skrive under på den. hadde relativt nytt batteri, men nekta og starte. prøvde alt mulig rart og var på besøk hos andre i klubben. Til slutt fant vi ut at det var batteriet :-) bytta det og alt fungerte fint og har fungert fint resten av tiden.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Prøvde og bytte ut batteriet med det jeg har i Astraen. Og det er disel, så mye mere ampere, men uten resultat.
Når jeg målte strømmen, målte jeg på den tykke ledningen og den ledningen som man kobler til den kabelskolignende kontakten, og vridde nøkkelen. Men det var ingen reaksjon på multimeteret. Dvs, det kom opp på 14 i ett brøkdel av ett sek, og ned på 0 igjen.
Skal gå utenfor og ta ut batteriet , prøve og koble det direkte på starteren igjen for og se om jeg får resultat da. Gjorde det før jeg monterte starteren i bilen igjen, og da snurret den, men pga jeg skvatt litt da det skjedde, så prøvde jeg bare en gang... :lol: (sikkert fordi jeg ble overasket at den snurra...) :roll:
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Målte batteriet nå, og det var 12.74 volt der.
Men for sikkerhets skyld, satt jeg det på ladning, så får jeg prøve på nytt igjen i kveld eller noe...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Mål batteriet når du prøver å starte, viss spenningen synker mye er det feil på batteriet eller så må det lades.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Målte du den tykke mellom ledning og jord,, eller mellom den tykke og den tynne signalkabelen,, den tykke skal ha konstant minimum 12v og den andre er signal ifra nøkkelen, den skal kun ha signal når du kinner,, begge disse skal måles imellom jord og ledning

Kan ha forståelse for at strømmen forsvinner på signal kabelen, er vel en svakhet på mazda at tenningslåsene blir dårlige,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

StianOppistov wrote:Målte du den tykke mellom ledning og jord,, eller mellom den tykke og den tynne signalkabelen,, den tykke skal ha konstant minimum 12v og den andre er signal ifra nøkkelen, den skal kun ha signal når du kinner,, begge disse skal måles imellom jord og ledning

Kan ha forståelse for at strømmen forsvinner på signal kabelen, er vel en svakhet på mazda at tenningslåsene blir dårlige,
Jeg målte mellom den tynne, som man kobler til starteren (Den med den svarte kontakten på, som man kobler på den tynne kobberkontakten på starteren, og den tykke, med ett øye på, som man kobler til den øverste "skruen" på starteren, den med det øyet på...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Predator wrote:
StianOppistov wrote:Målte du den tykke mellom ledning og jord,, eller mellom den tykke og den tynne signalkabelen,, den tykke skal ha konstant minimum 12v og den andre er signal ifra nøkkelen, den skal kun ha signal når du kinner,, begge disse skal måles imellom jord og ledning

Kan ha forståelse for at strømmen forsvinner på signal kabelen, er vel en svakhet på mazda at tenningslåsene blir dårlige,
Jeg målte mellom den tynne, som man kobler til starteren (Den med den svarte kontakten på, som man kobler på den tynne kobberkontakten på starteren, og den tykke, med ett øye på, som man kobler til den øverste "skruen" på starteren, den med det øyet på...
Da skjønner eg 0 volt,,,

du må måle de begge mellom jord, for å finne volt, altså en og en
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

Så ut til at det var batteriet her også.
Prøvde og starte etter lading, men det kom bare den klikkelyden, men når jeg trykkte inn cluthcen og vridde om nøkkelen, kom den gitt.
Begynner og få dårlig clutch, så den bør vel skiftes...
Men starterproblemet er borte nå da.. :)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Predator wrote:Så ut til at det var batteriet her også.
Prøvde og starte etter lading, men det kom bare den klikkelyden, men når jeg trykkte inn cluthcen og vridde om nøkkelen, kom den gitt.
Begynner og få dårlig clutch, så den bør vel skiftes...
Men starterproblemet er borte nå da.. :)
Har du miata med clutch switch eller,, om clutchen er ute eller inne har lite å si om den står i fri,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Post by Tonny_B »

StianOppistov wrote:
Predator wrote:Så ut til at det var batteriet her også.
Prøvde og starte etter lading, men det kom bare den klikkelyden, men når jeg trykkte inn cluthcen og vridde om nøkkelen, kom den gitt.
Begynner og få dårlig clutch, så den bør vel skiftes...
Men starterproblemet er borte nå da.. :)
Har du miata med clutch switch eller,, om clutchen er ute eller inne har lite å si om den står i fri,,
Nei, men en kombinasjon av dårlig utløserlager og clutch. Slik at når bilen står i 1, og jeg trykker inn clutchen, så går den ikke helt fri... Den tar litt...
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
Post Reply