rx-8 deler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

rx-8 deler

Post by Stehu »

vil rx-8 girkasse, diff og akslinger passe i en mx-5 uten altfor mye mikk makk for en nybegynner? :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Nei..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Spørs hvilken RX-8 og hvilken MX-5.

RX-8 FL har samme girkasse som MX-5 NC og NCFL.
RX-8 (alle manual 6 girs) har samme diff type som MX-5 NC og NCFL, men usikker på om husene og utveksling er identisk.

Alt er vel mulig, men jeg ville glemt dette i en NA og NB. Og i NC så har man allerede bedre eller like deler. Så, hva er poenget, og i hvilken grad er man nybegynner når man skal gjøre sånt? Nybegynner kaller jeg mer folk som nettopp har begynt å skifta olje og filter selv :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

biXen wrote:Spørs hvilken RX-8 og hvilken MX-5.

RX-8 (alle manual 6 girs) har samme diff type som MX-5 NC og NCFL, men usikker på om husene og utveksling er identisk.

Alt er vel mulig, men jeg ville glemt dette i en NA og NB. Og i NC så har man allerede bedre eller like deler. Så, hva er poenget, og i hvilken grad er man nybegynner når man skal gjøre sånt? Nybegynner kaller jeg mer folk som nettopp har begynt å skifta olje og filter selv :P
Har ikke gjort noen av delene, olja lekker delvis ut og oppfriskes ved påfyllinger, og filter er ikke på tide å skifte enda.. Har skifta støtdempere da... :)

Men uansett, så en fyr på miata.net som bygget seg mx-5 som banebil og brukte rx-7 deler. Er det enklere med rx-7 deler i så fall?
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Stehu wrote:

Har ikke gjort noen av delene, olja lekker delvis ut og oppfriskes ved påfyllinger, og filter er ikke på tide å skifte enda.. Har skifta støtdempere da... :)

Men uansett, så en fyr på miata.net som bygget seg mx-5 som banebil og brukte rx-7 deler. Er det enklere med rx-7 deler i så fall?
Rx deler er lettere ja, dem baserer mye på mye det samme, som feks girkasse, diffen kan monteres, men er langt ifra noe nybegynner jobb.. letteste er å bruke originale mx deler til å begynne med, om man har for store planer så forsvinner det i intet til slutt, ser bare på mazda forumet, er flere så har ville bygget om sine fwd til rwd. nå er det enda en så vil dette, og har begynt så vidt på en tråd, regner med dette forsvinner også.. eg føler eg har store planer når eg skal ha i en 2.3 liters motor, men det er muligt uten noen store ombygninger.. Eg har brukt flere år på planlegging av dette, eg skal ha alt klart til eg skrur ut den gamle motoren og skrur i denne.. dette skal skje på max en helg..
Mx-5 Nb 10TH
Morphinytry
1000 RPM
1000 RPM

Post by Morphinytry »

StianOppistov wrote:
Stehu wrote:

Rx deler er lettere ja, dem baserer mye på mye det samme, som feks girkasse, diffen kan monteres, men er langt ifra noe nybegynner jobb.. letteste er å bruke originale mx deler til å begynne med, om man har for store planer så forsvinner det i intet til slutt, ser bare på mazda forumet, er flere så har ville bygget om sine fwd til rwd. nå er det enda en så vil dette, og har begynt så vidt på en tråd, regner med dette forsvinner også.. eg føler eg har store planer når eg skal ha i en 2.3 liters motor, men det er muligt uten noen store ombygninger.. Eg har brukt flere år på planlegging av dette, eg skal ha alt klart til eg skrur ut den gamle motoren og skrur i denne.. dette skal skje på max en helg..
Motorbytte er jo ikke direkte vanskelig bare man vet hva man trenger og har alt dette. Ett motorbytte etter min hjerne går på 2 helger dersom man har litt slingring på mangel av noen verktøy og noen smådeler som ikke krever 2 ukers leveringstid ;)
Derimot med slik planlegging som du har gjort er det unnagjort på en helg.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Hvis du er typen som kjøper et turbokit, og når manifoilen ikke passer så får du mekka ny som passer på to dager, så har du sikkert nok kontroll til å gjøre dette. Det er ikke noe som heter "har alt man trenger" hvis ingen har gjort det før og du kan lære av deres feil spesielt. Du vil treffe på Murphy MANGE ganger, uten tvil.

Alle andre stopper nok fort opp med slike prosjekter. Derfor er nok Stian sitt første svar det rette svaret når nybegynner nevnes. Og Stian snakker ofte som dette med motorbytte er ganske lett, men han er nok over gjennomsnitt nevenyttig også ;) (eller ihvertfall langt over det jeg antar nivået ligger på generelt her spesielt meg)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Nå er vel Stian bilmekaniker..?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:Nå er vel Stian bilmekaniker..?
Nope er ikke noen bilmekaniker..

eg er en så tok lærdom av min onkel for mangen år siden, eg ville bytte en topp på en gammel fiat abbarth så regreim slet på.. men turte ikke selv, og da fikk eg en setning eg aldri glemmer..

" Å skru er kun å arbeide, vil man arbeide så får man det til. " Og joa fiaten startet igjen den, Eneste problemet mitt har vert å skaffe diverse deler eller uttstyr til å lage deler, eneste eg trenger til min 2,3 liters nå er faktisk kun 2 stålplater til å sveise over mx5 motorfester, men lommeboken har satt brems på all morro etter baby kom ut, og har vert permitert osv,ryggproblemer, men kommer sterkt tilbake til forumet med motorswap... Ryggen er god igjen nesten, og neste lønn blir god... :lol:
Mx-5 Nb 10TH
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Ahh, mener noen sa du var mekaniker. Beklager :)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

LoKi wrote:Ahh, mener noen sa du var mekaniker. Beklager :)
hvis du ser på profilen hans er han prosessoperatør 8) Hva han nå enn gjør :shock:
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Stehu wrote:
hvis du ser på profilen hans er han prosessoperatør 8) Hva han nå enn gjør :shock:
Igrunn ikke en dritt, sitter på ett kontrollrom og styrer en bedrift, og drømmer meg vekk til ett nytt arbeid,, men med 0 skole så er ikke det lett...
Mx-5 Nb 10TH
Stehu
7200 RPM
7200 RPM

Post by Stehu »

StianOppistov wrote:
Stehu wrote:
Igrunn ikke en dritt, sitter på ett kontrollrom og styrer en bedrift, og drømmer meg vekk til ett nytt arbeid,, men med 0 skole så er ikke det lett...
Jeg hadde lett brukt deg som min bilmekaniker O.o Men er vel nokså greit betalt det da? ^^
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
LoKi
7200 RPM
7200 RPM

Post by LoKi »

Finnes vel verre ting å være.
Men for noen som er nevenyttig, så er nok ikke styringsarbeid en innertier. Det er mye sitting på ræva. Skjønner godt at Stian holder på å gå ut av sitt gode skinn om kroppen er skapt for litt mer aktivitet ;)
Rebecka - 1993 Perlemor

- Rakrygget snylter.
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 595

Post by uggla »

Ikke noe vondt ment, men er det omtrent sånn eller? :D

Image
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply