rx-8 deler
Moderator: Styremedlemmer
rx-8 deler
vil rx-8 girkasse, diff og akslinger passe i en mx-5 uten altfor mye mikk makk for en nybegynner? 

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Spørs hvilken RX-8 og hvilken MX-5.
RX-8 FL har samme girkasse som MX-5 NC og NCFL.
RX-8 (alle manual 6 girs) har samme diff type som MX-5 NC og NCFL, men usikker på om husene og utveksling er identisk.
Alt er vel mulig, men jeg ville glemt dette i en NA og NB. Og i NC så har man allerede bedre eller like deler. Så, hva er poenget, og i hvilken grad er man nybegynner når man skal gjøre sånt? Nybegynner kaller jeg mer folk som nettopp har begynt å skifta olje og filter selv
RX-8 (alle manual 6 girs) har samme diff type som MX-5 NC og NCFL, men usikker på om husene og utveksling er identisk.
Alt er vel mulig, men jeg ville glemt dette i en NA og NB. Og i NC så har man allerede bedre eller like deler. Så, hva er poenget, og i hvilken grad er man nybegynner når man skal gjøre sånt? Nybegynner kaller jeg mer folk som nettopp har begynt å skifta olje og filter selv

Har ikke gjort noen av delene, olja lekker delvis ut og oppfriskes ved påfyllinger, og filter er ikke på tide å skifte enda.. Har skifta støtdempere da...biXen wrote:Spørs hvilken RX-8 og hvilken MX-5.

Men uansett, så en fyr på miata.net som bygget seg mx-5 som banebil og brukte rx-7 deler. Er det enklere med rx-7 deler i så fall?
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
Rx deler er lettere ja, dem baserer mye på mye det samme, som feks girkasse, diffen kan monteres, men er langt ifra noe nybegynner jobb.. letteste er å bruke originale mx deler til å begynne med, om man har for store planer så forsvinner det i intet til slutt, ser bare på mazda forumet, er flere så har ville bygget om sine fwd til rwd. nå er det enda en så vil dette, og har begynt så vidt på en tråd, regner med dette forsvinner også.. eg føler eg har store planer når eg skal ha i en 2.3 liters motor, men det er muligt uten noen store ombygninger.. Eg har brukt flere år på planlegging av dette, eg skal ha alt klart til eg skrur ut den gamle motoren og skrur i denne.. dette skal skje på max en helg..Stehu wrote:Har ikke gjort noen av delene, olja lekker delvis ut og oppfriskes ved påfyllinger, og filter er ikke på tide å skifte enda.. Har skifta støtdempere da...biXen wrote:Spørs hvilken RX-8 og hvilken MX-5.
Men uansett, så en fyr på miata.net som bygget seg mx-5 som banebil og brukte rx-7 deler. Er det enklere med rx-7 deler i så fall?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
-
- 1000 RPM
Motorbytte er jo ikke direkte vanskelig bare man vet hva man trenger og har alt dette. Ett motorbytte etter min hjerne går på 2 helger dersom man har litt slingring på mangel av noen verktøy og noen smådeler som ikke krever 2 ukers leveringstidStianOppistov wrote:Rx deler er lettere ja, dem baserer mye på mye det samme, som feks girkasse, diffen kan monteres, men er langt ifra noe nybegynner jobb.. letteste er å bruke originale mx deler til å begynne med, om man har for store planer så forsvinner det i intet til slutt, ser bare på mazda forumet, er flere så har ville bygget om sine fwd til rwd. nå er det enda en så vil dette, og har begynt så vidt på en tråd, regner med dette forsvinner også.. eg føler eg har store planer når eg skal ha i en 2.3 liters motor, men det er muligt uten noen store ombygninger.. Eg har brukt flere år på planlegging av dette, eg skal ha alt klart til eg skrur ut den gamle motoren og skrur i denne.. dette skal skje på max en helg..Stehu wrote:Har ikke gjort noen av delene, olja lekker delvis ut og oppfriskes ved påfyllinger, og filter er ikke på tide å skifte enda.. Har skifta støtdempere da...biXen wrote:Spørs hvilken RX-8 og hvilken MX-5.

Derimot med slik planlegging som du har gjort er det unnagjort på en helg.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Hvis du er typen som kjøper et turbokit, og når manifoilen ikke passer så får du mekka ny som passer på to dager, så har du sikkert nok kontroll til å gjøre dette. Det er ikke noe som heter "har alt man trenger" hvis ingen har gjort det før og du kan lære av deres feil spesielt. Du vil treffe på Murphy MANGE ganger, uten tvil.
Alle andre stopper nok fort opp med slike prosjekter. Derfor er nok Stian sitt første svar det rette svaret når nybegynner nevnes. Og Stian snakker ofte som dette med motorbytte er ganske lett, men han er nok over gjennomsnitt nevenyttig også
(eller ihvertfall langt over det jeg antar nivået ligger på generelt her spesielt meg)
Alle andre stopper nok fort opp med slike prosjekter. Derfor er nok Stian sitt første svar det rette svaret når nybegynner nevnes. Og Stian snakker ofte som dette med motorbytte er ganske lett, men han er nok over gjennomsnitt nevenyttig også

- Miatapowers
- 7200 RPM
Nope er ikke noen bilmekaniker..LoKi wrote:Nå er vel Stian bilmekaniker..?
eg er en så tok lærdom av min onkel for mangen år siden, eg ville bytte en topp på en gammel fiat abbarth så regreim slet på.. men turte ikke selv, og da fikk eg en setning eg aldri glemmer..
" Å skru er kun å arbeide, vil man arbeide så får man det til. " Og joa fiaten startet igjen den, Eneste problemet mitt har vert å skaffe diverse deler eller uttstyr til å lage deler, eneste eg trenger til min 2,3 liters nå er faktisk kun 2 stålplater til å sveise over mx5 motorfester, men lommeboken har satt brems på all morro etter baby kom ut, og har vert permitert osv,ryggproblemer, men kommer sterkt tilbake til forumet med motorswap... Ryggen er god igjen nesten, og neste lønn blir god...

Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Igrunn ikke en dritt, sitter på ett kontrollrom og styrer en bedrift, og drømmer meg vekk til ett nytt arbeid,, men med 0 skole så er ikke det lett...Stehu wrote:hvis du ser på profilen hans er han prosessoperatørLoKi wrote:Ahh, mener noen sa du var mekaniker. BeklagerHva han nå enn gjør
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Jeg hadde lett brukt deg som min bilmekaniker O.o Men er vel nokså greit betalt det da? ^^StianOppistov wrote:Igrunn ikke en dritt, sitter på ett kontrollrom og styrer en bedrift, og drømmer meg vekk til ett nytt arbeid,, men med 0 skole så er ikke det lett...Stehu wrote:hvis du ser på profilen hans er han prosessoperatørLoKi wrote:Ahh, mener noen sa du var mekaniker. BeklagerHva han nå enn gjør
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Finnes vel verre ting å være.
Men for noen som er nevenyttig, så er nok ikke styringsarbeid en innertier. Det er mye sitting på ræva. Skjønner godt at Stian holder på å gå ut av sitt gode skinn om kroppen er skapt for litt mer aktivitet
Men for noen som er nevenyttig, så er nok ikke styringsarbeid en innertier. Det er mye sitting på ræva. Skjønner godt at Stian holder på å gå ut av sitt gode skinn om kroppen er skapt for litt mer aktivitet

Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- uggla
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 595
Ikke noe vondt ment, men er det omtrent sånn eller?Igrunn ikke en dritt, sitter på ett kontrollrom og styrer en bedrift, og drømmer meg vekk til ett nytt arbeid,, men med 0 skole så er ikke det lett...

'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"