Page 1 of 3
Hvor kjøpe Hard-top billigst?
Posted: 06 Nov 2009, 21:18
by eehgil
Hei
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?
Noen tips?
Posted: 06 Nov 2009, 21:20
by nope-mx5
brukt er billigst.
Regn med fra 6000 og oppover avhengig av stand.
-n
Posted: 06 Nov 2009, 21:23
by eehgil
Det er det nok, men det er vel ikke mange av disse brukt tilsalgs i Norge? Er litt skeptisk til å handle brukt fra utlandet.
Hva er det beste kjøpet hvis man vil kjøpe ny hard-top?
Posted: 06 Nov 2009, 21:28
by mrinzane
Vær tålmodig, det dukker opp ofte nok til at du får fatt på en. Ny kan du bare droppe i Norge, det koster mange titalls tusener/ husker ikke
Posted: 06 Nov 2009, 21:32
by fa10
finnes med eller uten varmetråder bak. Beste kjøp må faktisk være brukt, man får da mer for pengene. Er du heldig kan det dukke opp en i den fargen du vil ha, så slipper du å lakke..

Posted: 06 Nov 2009, 21:48
by Vidar
Vær oppmerksom på at det finnes uoriginale hardtopper i varierende kvalitet.
Av oem HTene kan du velge (eller kanskje bare kjøpe den du kommer over)
med eller uten varmetråder. Har også sett en med kupelys, men vet ikke om det var montert i fra fabrikk.
Hardtop kjøper du billigst på sommern.
Posted: 06 Nov 2009, 23:13
by EatonMiata
Det dukker opp fra tid til annen - jeg har kjøpt brukt i Norge ved to anledninger og betalt 6000 og 8000. Mitt råd er å kjøpe original - helst med varmetråder (har en slik på bilen nå - kupeen er liten og fuktighet setter seg fort på bakruta!) - sjekk at alle festene er ok - og - at det er isolasjon i taket! Det holder på varmen - men isolerer også mye mer mot støy i motorvei hastigheter.

Posted: 06 Nov 2009, 23:59
by mojo-91
Jeg har original hardtop uten varmetråder i bakruta. Det er forøvrig noe jeg aldri har savnet. Kupeen er så liten at med et funksjonellt varmeapparat så blir det fort varmt, og evt. dugg og frost forsvinner fort. Ville ihvertfal ikke hatt varmetråder som et punkt på sjekk-lista. Heller at det er riktig farge og evt. at den er original. Husk at svart hardtop er en "all-arounder". Funker til det meste
En ting du bør være obs på, er om det er mye luftbobler i lakken på hardtoppen. Toppen er i glassfiber, og om den har vært omlakkert, uten å ha bli "luftet" tilstrekkelig før lakkering, kan det utvikle seg luftbobler (som etter hvert sprekker.) Dette er visst ganske vanlige på disse hardtoppen. Særlig i bakkant av sidevinduene og langs nedre karmen av bakruta.
Til sist vil jeg tilføye at hardtopp gjør bilen merkbart stivere, og det er jo bra

Posted: 07 Nov 2009, 00:11
by Steinar
Kjøpte en brukt org. hardtop med varmetråder i høst.
Enig at den isolerer mot støy, men ikke stor forskjell på varmen i kupeen. (Den er varm samme søren.)
Kjørte over Valdresflya i dag, 9 minus på det kaldeste. Selv om hardtoppen har et innertak (kompakt skum?) var taket ganske kaldt å ta på.
Steinar
Re: Hvor kjøpe Hard-top billigst?
Posted: 07 Nov 2009, 22:00
by EatonMiata
eehgil wrote:Hei
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?
Noen tips?
Bare til orientering - allerede nå er det original hardtop til salgs i forumet her! Og til en ok pris både for selger og kjøper...
Posted: 07 Nov 2009, 22:08
by tness
Må bare si at varmetråder er kjekt. Det er rart med det, vi kjører cab, så noe fukt blir det i kupeen, og da blir det fort dugg og ising.
Jeg bruker varmetrådene veldig mye. Fjerner dugg ganske så kjapt, det blir så j**** varmt i bilen hvis jeg skal ta duggen med varmluft.
Jeg synes ikke det er mye forskjell på støy kontra soft top
Posted: 08 Nov 2009, 10:58
by tor340
Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
Posted: 08 Nov 2009, 11:27
by nope-mx5
tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...
-n
Posted: 08 Nov 2009, 14:44
by HansT
nope-mx5 wrote:tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...
-n
Helt enig med deg nope... mye RAR "synsing" her etter min mening..
Posted: 08 Nov 2009, 14:54
by EatonMiata
Forstår at trangen til å kjøre åpen selv på vinteren kan være tilstede - og da er det klart lettere å dra ned kalesjen. Men etter mange år i MX5 på alle årstider er jeg vel ikke tvil om at en hardtop definitivt beskytter best OG skåner kalesjen i vinterhavåret. Det er utvilsomt mindre skadelig å ligge nedslått i ro enn å bli utsatt for salt og skitt på norske veier i månedsvis!
Jeg har en ganske ny og forseggjort canvas (stoff) kalesje, men uansett er det betydelig mer komfortabelt å ligge rundt 110 - 120 med hardtoppen som er veldig godt støydempet i taket og sitter som et skudd på bilen! Og så ser jo MX5 skikkelig kul ut med den fine designen på toppen - i sterkt kontrast til f.eks. BMW Z3 som ser mildt sagt forjævlig ut med hardtopp!