Bli kvitt servo ?
Moderator: Styremedlemmer
Bli kvitt servo ?
På min 97 mod 1.6 er det originalt servo , denne er ikke jeg spesielt glad i når man kjører bilen på slip grensen....
Kan jeg bare skru den ut , for å få bedre og ikke minst tyngre styring ????
Jeg gir blanke om bilen blir vanskeligere å parkere uten servo!!!
En annen ting jeg ikke liker er at rattet treffer høyre benet mitt under bremsing..
må understreke at jeg ellers liker bilen veldig godt!
Takknemlig for alle svar
Kan jeg bare skru den ut , for å få bedre og ikke minst tyngre styring ????
Jeg gir blanke om bilen blir vanskeligere å parkere uten servo!!!
En annen ting jeg ikke liker er at rattet treffer høyre benet mitt under bremsing..
må understreke at jeg ellers liker bilen veldig godt!
Takknemlig for alle svar
1997 1.6 Miata
flyin miata har en oppskrift på "depowering steering rack".. denne har jeg fulgt, med veldig bra resultat.. funker helt greit å kjøre selv med brede gateslicks, bare man venner seg litt til det.. fått noen kommentarer av div folk som har testet min, at den er veldig tung, men de er nok altfor godt vant med servo 

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Miataroadster selger også ett kit.. vurdere det samme selv, servoen følger meg ikke helt når eg leker meg litt aktivt.. Men har ikke opplevd at foten treffer rattet.. Har du for høye seter eller noe.
http://miataroadster.com/
http://miataroadster.com/
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Jeg er 185 cm og måtte bytte ratt fra originalt til noe mindre - nettopp for å få bedre plass til beina.
185 cm i seg selv sier jo egentlig lite. Folk er forskjellige; lange i ryggen og korte i beina, og motsatt. Jeg har god klaring mot taket, så da konkluderer jeg med at jeg er lengre i lortfallet enn snittet.
185 cm i seg selv sier jo egentlig lite. Folk er forskjellige; lange i ryggen og korte i beina, og motsatt. Jeg har god klaring mot taket, så da konkluderer jeg med at jeg er lengre i lortfallet enn snittet.

takk for bra tip`s for fjerning av servo pompe.
Selv om jeg bare tenkte på åssen, det hadde vært å kjøre bilen ved å koble den ut.
Etter hva jeg kjønte av fårklaringen, så vil servon fortsat prøve å jobbe..med mindre man tar av pompa...
Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
Selv om jeg bare tenkte på åssen, det hadde vært å kjøre bilen ved å koble den ut.
Etter hva jeg kjønte av fårklaringen, så vil servon fortsat prøve å jobbe..med mindre man tar av pompa...
Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
1997 1.6 Miata
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
320 mm. Nærmere bestemt dette:Ricky wrote:Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/929
Hvilken diameter det er på de originale er jeg usikker på, men dette gjorde susen for min del. Kan ikke huske at beina var direkte borti rattet under kjøring, men det var ikke nok klaring mellom originalt ratt og låret til å ha hånden i mellom... og det ble en liten demper under "aktiv" kjøring med mye ratting.
Ej demonterte alt av servorør og pumpe. Demonterte tannstanga å plukka den i biter å kappa vekk oljetrykk ringen som ligger på hylsa inni tannstanga, smurte den inn med synt grease å blokka nipler o.l. Den fungerer nå som en helt ordinær tannstang men med litt kortere utveksling. Fantastisk etter en liten stund, j**** uvant med det samme. Men mye bedre kjørefølelse å mindre "shaky" på norske humpete svinger i litt fart.Ricky wrote:takk for bra tip`s for fjerning av servo pompe.
Selv om jeg bare tenkte på åssen, det hadde vært å kjøre bilen ved å koble den ut.
Etter hva jeg kjønte av fårklaringen, så vil servon fortsat prøve å jobbe..med mindre man tar av pompa...
Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
Som Harald sier så ligger på oppskrift på flyinmiata.com
Men hiver du bare av reima så må du pushe all oljen som er i systemet å DET er tungt å tullete å kjøre med etter min mening. Gjør det skikkelig når du først skal gjør det.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Eneste kitet de har, er noen bolter man kan skru inn istedet for å blokke røra.StianOppistov wrote:Miataroadster selger også ett kit.. vurdere det samme selv, servoen følger meg ikke helt når eg leker meg litt aktivt.. Men har ikke opplevd at foten treffer rattet.. Har du for høye seter eller noe.
http://miataroadster.com/
Forsåvidt en mye enklere metode.
Men smådyrt for noen få bolter igrunn.
($50 + frakt, for 6 bolter).
Hadde helt klart kjøpt de selv, når/om jeg skal depowere.
(da kommer jeg også til å kjøpe brukt rack, og depowere det, og da ha det originale som reserve/på lager om bilen skal selges en gang i fremtiden).
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Vær klar over utveksling !
På et manuellt styrerack som bl.a. er på R-package så er utvekslingen større (flere tørn på rattet for å svinge).
Så hvis man bygger om et servo-rack så blir styringa tyngre en det er orginalt på manuelle.
Hvis man skal kjøpe nytt, så vil jeg anbefale å (forsøke) å skaffe det manuelle istedenfor å bygge om et servo-rack.
Min erfaring med 3000km kjøring med Beverly er god.
Kunne tydelig kjenne at jeg kjørte over fluer og mygg i veibanen.
(men det var stoor forskjell fra servo på parkeringsplassen ja ....
).
Jeg holdt på å le meg ihjel da jeg startet opp og kjørte Rudlof etter at jeg kom hjem.
Du verden ...
Erik
P.s. Du endrer i teorien bare spissing ved å demontere/montere styre-racket.
Dette kan du fikse ved å merke tydelig hvor på stagene endeleddene satt før du demontete (telle gjenger).
På et manuellt styrerack som bl.a. er på R-package så er utvekslingen større (flere tørn på rattet for å svinge).
Så hvis man bygger om et servo-rack så blir styringa tyngre en det er orginalt på manuelle.
Hvis man skal kjøpe nytt, så vil jeg anbefale å (forsøke) å skaffe det manuelle istedenfor å bygge om et servo-rack.
Min erfaring med 3000km kjøring med Beverly er god.
Kunne tydelig kjenne at jeg kjørte over fluer og mygg i veibanen.
(men det var stoor forskjell fra servo på parkeringsplassen ja ....

Jeg holdt på å le meg ihjel da jeg startet opp og kjørte Rudlof etter at jeg kom hjem.
Du verden ...

Erik
P.s. Du endrer i teorien bare spissing ved å demontere/montere styre-racket.
Dette kan du fikse ved å merke tydelig hvor på stagene endeleddene satt før du demontete (telle gjenger).
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Du har helt rett. Men jeg har prøvd begge å liker servo rack uten servo akkurat pga. den korte utvekslingen. Men smak sak...
Du må ikke ha 4 hjulskontroll om du bare løyser indre styreleddet å merker på pinion hvor rattakselen står. Jeg tok 4 hjulskontroll da.
Du må ikke ha 4 hjulskontroll om du bare løyser indre styreleddet å merker på pinion hvor rattakselen står. Jeg tok 4 hjulskontroll da.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.