Bli kvitt servo ?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Ricky
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 15 Aug 2009, 18:48
Location: Oslo
Status: Offline

Bli kvitt servo ?

Post by Ricky »

På min 97 mod 1.6 er det originalt servo , denne er ikke jeg spesielt glad i når man kjører bilen på slip grensen....

Kan jeg bare skru den ut , for å få bedre og ikke minst tyngre styring ????

Jeg gir blanke om bilen blir vanskeligere å parkere uten servo!!!

En annen ting jeg ikke liker er at rattet treffer høyre benet mitt under bremsing..

må understreke at jeg ellers liker bilen veldig godt!

Takknemlig for alle svar
1997 1.6 Miata
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

flyin miata har en oppskrift på "depowering steering rack".. denne har jeg fulgt, med veldig bra resultat.. funker helt greit å kjøre selv med brede gateslicks, bare man venner seg litt til det.. fått noen kommentarer av div folk som har testet min, at den er veldig tung, men de er nok altfor godt vant med servo :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Miataroadster selger også ett kit.. vurdere det samme selv, servoen følger meg ikke helt når eg leker meg litt aktivt.. Men har ikke opplevd at foten treffer rattet.. Har du for høye seter eller noe.
http://miataroadster.com/
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Jeg er 185 cm og måtte bytte ratt fra originalt til noe mindre - nettopp for å få bedre plass til beina.

185 cm i seg selv sier jo egentlig lite. Folk er forskjellige; lange i ryggen og korte i beina, og motsatt. Jeg har god klaring mot taket, så da konkluderer jeg med at jeg er lengre i lortfallet enn snittet. :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Ricky
0 RPM
0 RPM
Posts: 20
Joined: 15 Aug 2009, 18:48
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Ricky »

takk for bra tip`s for fjerning av servo pompe.

Selv om jeg bare tenkte på åssen, det hadde vært å kjøre bilen ved å koble den ut.

Etter hva jeg kjønte av fårklaringen, så vil servon fortsat prøve å jobbe..med mindre man tar av pompa...

Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
1997 1.6 Miata
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Ricky wrote:Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
320 mm. Nærmere bestemt dette:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/929

Hvilken diameter det er på de originale er jeg usikker på, men dette gjorde susen for min del. Kan ikke huske at beina var direkte borti rattet under kjøring, men det var ikke nok klaring mellom originalt ratt og låret til å ha hånden i mellom... og det ble en liten demper under "aktiv" kjøring med mye ratting.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Ricky wrote:takk for bra tip`s for fjerning av servo pompe.

Selv om jeg bare tenkte på åssen, det hadde vært å kjøre bilen ved å koble den ut.

Etter hva jeg kjønte av fårklaringen, så vil servon fortsat prøve å jobbe..med mindre man tar av pompa...

Hauk åsen størrelse er det på ratet du satt inn får å få bedre plass til å nå pedalen ???
Ej demonterte alt av servorør og pumpe. Demonterte tannstanga å plukka den i biter å kappa vekk oljetrykk ringen som ligger på hylsa inni tannstanga, smurte den inn med synt grease å blokka nipler o.l. Den fungerer nå som en helt ordinær tannstang men med litt kortere utveksling. Fantastisk etter en liten stund, j**** uvant med det samme. Men mye bedre kjørefølelse å mindre "shaky" på norske humpete svinger i litt fart.

Som Harald sier så ligger på oppskrift på flyinmiata.com

Men hiver du bare av reima så må du pushe all oljen som er i systemet å DET er tungt å tullete å kjøre med etter min mening. Gjør det skikkelig når du først skal gjør det.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

StianOppistov wrote:Miataroadster selger også ett kit.. vurdere det samme selv, servoen følger meg ikke helt når eg leker meg litt aktivt.. Men har ikke opplevd at foten treffer rattet.. Har du for høye seter eller noe.
http://miataroadster.com/
Eneste kitet de har, er noen bolter man kan skru inn istedet for å blokke røra.
Forsåvidt en mye enklere metode.
Men smådyrt for noen få bolter igrunn.
($50 + frakt, for 6 bolter).

Hadde helt klart kjøpt de selv, når/om jeg skal depowere.
(da kommer jeg også til å kjøpe brukt rack, og depowere det, og da ha det originale som reserve/på lager om bilen skal selges en gang i fremtiden).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Post by Stehu »

må man ut med motoren for å få til dette? I så fall gjør jeg det når MSM motoren skal inn! :D
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

nopes, easy peasy å ta ut
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

mrinzane wrote:nopes, easy peasy å ta ut
Hvordan er det med hjulvinkler etc.
Må man ta forstillingskontroll etterpå?
Om det er en enkel jobb å ta ut racket og sette inn depowered, hadde det vært verdt å teste imho.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vær klar over utveksling !

På et manuellt styrerack som bl.a. er på R-package så er utvekslingen større (flere tørn på rattet for å svinge).
Så hvis man bygger om et servo-rack så blir styringa tyngre en det er orginalt på manuelle.
Hvis man skal kjøpe nytt, så vil jeg anbefale å (forsøke) å skaffe det manuelle istedenfor å bygge om et servo-rack.

Min erfaring med 3000km kjøring med Beverly er god.
Kunne tydelig kjenne at jeg kjørte over fluer og mygg i veibanen.
(men det var stoor forskjell fra servo på parkeringsplassen ja .... :shock: ).

Jeg holdt på å le meg ihjel da jeg startet opp og kjørte Rudlof etter at jeg kom hjem.
Du verden ... :wink:

Erik

P.s. Du endrer i teorien bare spissing ved å demontere/montere styre-racket.
Dette kan du fikse ved å merke tydelig hvor på stagene endeleddene satt før du demontete (telle gjenger).
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Du har helt rett. Men jeg har prøvd begge å liker servo rack uten servo akkurat pga. den korte utvekslingen. Men smak sak...

Du må ikke ha 4 hjulskontroll om du bare løyser indre styreleddet å merker på pinion hvor rattakselen står. Jeg tok 4 hjulskontroll da.
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hele poenget med å bygge om servo tannstanga til manuell, er jo å få den korte utvekslinga, kombinert med fine feelingen i manuell tannstang da rudolf.. jeg skulle gjerne hatt enda kortere styring og jeg..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Post Reply