Loctite fix av shortnose.

Gjør det selv tråder og guider som er ferdige.

Moderator: Styremedlemmer

alfhelge
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 19 Aug 2008, 22:11
Medlemsnummer: 773
Location: Halden
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by alfhelge »

Takk for supert svar Erik :D. Da har jeg en fin plan. Målet i Frankrike er forresten Normandie....
2008, NC,2l, PRHT, Brilliant Black
LANDreas
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 06 Dec 2009, 21:50
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by LANDreas »

Takk for svar, Erik!

Ja, jeg prøver jo å overtale ham til at vi gjør det sammen, så får vi se hva han bestemmer seg for. Vi har jo pinadø hele vinteren på oss, så selv han kunne nesten gjort det alene! Jeg liker jo å skru litt, jeg, og Mazda har jeg mye til overs for - selv om jeg kjører LR. (Da kan det ofte være kjekt å like å klå litt på biler, når man har LR. :wink: )

Det virker i hvert fall genialt med Loctite-fix i stedet for verkstedutgifter! Av de dårlige bildene jeg har sett ser det ut som om hans skade er sånn middels.

:)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Miatapowers »

Hva er holdbarheten på en slik fix da,, kan man risikere man sliter plutselig med tilbakefall,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Rudolf »

StianOppistov wrote:Hva er holdbarheten på en slik fix da,, kan man risikere man sliter plutselig med tilbakefall,
Det er mange forskjellige tilbakemeldinger på holdbarhet (stort sett fra USA).
To av de fixene som er beskrevet i linkene jeg la ut, har h.h.v. 2 1/2 og 3 år "på baken" uten feil.
Det er også rapportert om at fixen har holdt i over 100.000 miles.
Og så er det noen som har sviktet etter kort tid ..... :roll:

Jeg tipper det er avhengig av størrelse på skaden og kvaliteten på arbeidet.
(Så da burde jo bilen til trazan ha en god prognose :wink: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Agility »

Rudolf wrote:
StianOppistov wrote:Hva er holdbarheten på en slik fix da,, kan man risikere man sliter plutselig med tilbakefall,
Det er mange forskjellige tilbakemeldinger på holdbarhet (stort sett fra USA).
To av de fixene som er beskrevet i linkene jeg la ut, har h.h.v. 2 1/2 og 3 år "på baken" uten feil.
Det er også rapportert om at fixen har holdt i over 100.000 miles.
Og så er det noen som har sviktet etter kort tid ..... :roll:

Jeg tipper det er avhengig av størrelse på skaden og kvaliteten på arbeidet.
(Så da burde jo bilen til trazan ha en god prognose :wink: )

Erik
Kommer vel kanskje litt an på om de bruker korrekt type Loctite om det svikter etter kort tid ?
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Rudolf »

Agility wrote: Kommer vel kanskje litt an på om de bruker korrekt type Loctite om det svikter etter kort tid ?
Mange ting som spiller inn her.
Noen har oljelekkasje på snuten og "glemmer" å gjøre noe med den.
Olje og Loctite er ingen god kombinasjon (da er det større sjanser for at det svikter).
Rengjøring, rubbing av overflate, moment , størrelse på skaden osv. er avgjørende.

Men finnes noen gode eksempler på at det funker (for) bra også.
En fyr skulle demontere motoren (av andre årsaker) noen måneder etter en Loctite-fix.
Han hadde et svare strev med å få av registerdrevet.
Etter flere forsøk med banking og avdrager, så måtte han tilslutt bruke blåselampa.
(Loctite 660 smelter ved høy nok varme)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Agility »

Rudolf wrote: Noen har oljelekkasje på snuten og "glemmer" å gjøre noe med den.
Olje og Loctite er ingen god kombinasjon (da er det større sjanser for at det svikter).
Rengjøring, rubbing av overflate, moment , størrelse på skaden osv. er avgjørende.

Erik
Bare for å ha alt helt på det rene ;)
Hva bruker du for å rengjøre veiva helt med ? (Lynol, White Sprit, flammekaster ???) , og hvor kjøper du Loctite 660 ? (Har kikket litt rundt, men har ikke funnet den på de vanlige stedene) Vil nemlig ha alt det der tilgjengelig til jeg skal bytte registerreima
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Rudolf »

Agility wrote: Bare for å ha alt helt på det rene ;)
Hva bruker du for å rengjøre veiva helt med ? (Lynol, White Sprit, flammekaster ???) , og hvor kjøper du Loctite 660 ? (Har kikket litt rundt, men har ikke funnet den på de vanlige stedene) Vil nemlig ha alt det der tilgjengelig til jeg skal bytte registerreima
Vi brukte bremserens, men alt som IKKE etterlater fett/olje går bra.
Det var trazan som shoppa, men jeg tror han kjøpte Loctite hos Tess.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by mojo-91 »

Jeg kan bekrefte at Locktite 660 får du kjøpt hos Tess på Alnabru. Var innom der i dag.
Fikk 12% rabatt og greier :D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by mojo-91 »

Da er også min bil gått gjennom Locktite-fixen, med et svært positivt resultat.
Motoren hadde tidligere dårlig bånndrag, og fjusking/lugging. Årsaken til dette var slitasje på 2-3mm av kilesporet i veivtappen.

Men vi oppdaget noe nytt den her dagen. Det var ikke bare kilesporet som var slitt, men og selve kilen var deformert (skal få lagt ut noen bilder etter hvert). Alt i alt gjorde dette at reimhjulet virkelig hadde mulighet til å slarke på seg og forstyrre timingen.

I tillegg skal sies at registerreima var seriøst slakk, da det ene strammehjulet var feil innstilt. Har tydeligvis kjørt med slik reim siden forrige reimskifte (20 000 miles siden) (en stor takk til Ullern bil :evil: )

Alt i alt har disse faktorene gjort at bilen gradvis har blitt en svært bedrøvelig bil å kjøre.

Men nå er det altså andre tider

Motoren går nå usedvanlig pent og trekker nå jevnt over hele registeret. Området mellom 2-4000 omdreininger er helt forvandlet. Fantastisk endelig å kjenne gassrespons i dette området. Motoren har dessuten fått mer futt i høye hastigheter og. Kan fint ligge i 100, i 5.gir og fortsatt kunne akselerere merkbart. (har forøvrig Jackson Racing-Cai og 14 graders fortenning)
Dette var virkelig en gledelig overraskelse!

Da er det bare å håpe at fixen holder leeeenge :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Rudolf »

Loctite fix av shortnose, noen bilder jobben med Mojo sin bil

Min teori er at "nesa" til mojo aldri har blitt reparert (før nå).
Motoren har gått ca. 260.000,- og har nok hatt problemer i lang tid.
Men shortnose problemet øker jo på etter hvert som det får utvikle seg.

Først et bilde av registerreima, slik den var da vi fjernet dekslene :roll:
Ullern bil har "glemt" å følge prosedyren for å få strammehjulet i riktig posisjon.
Strammehjulet var låst, men med helt feil press på reima.

Image

Så et par bilder av et "alvorlig" kile-problem.
Veldig lett gjennkjennelig på det røde støvet som dannes når registerdrevet har "herjet" i noen hundre tusen km ...

Image

Legg merke til kilen (til venstre), som også har fått juling:

Image

Før reparasjonen må det som kjent rengjøres grundig, også gjengene .....

Image

Området er klart for loctite-fix.

Image

Prosedyren videre er den samme som tidligere forklart.
Da var det bruk for spesialverktøyet mitt enda en gang ... :wink:

Image

Seks timer (inkludert kaffepeauser og juging).
To timer demontering, to timer rengjøring og fix, to timer montering og justering av tenning/tomgang.

Prøveturen viste at mojo har fått seg en "ny bil".

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by AJF »

Bra tråd, som jeg tror mange her inne vil kunne ha nytte av. Jeg fikk selv gjort en Loctite fix på min forrige NA. Problemet ble markant for meg når jeg var på et 4 måneders opphold i Nederland uten verkstedstilgang, så satt bilen min inn til IL motorsports sin nederlanska samarbeidspartner der,Theo (etter anfefaling fra Pelle). Etter det gikk bilen som en kule igjen, selv om reperasjonen sved greit i lommeboka... Detter er snart 5 år siden og såvidt meg bekjent sviver den motoren like bra i dag :D
Rudolf wrote: Deretter sjekket vi tenning, og den var havnet på 10 grader BTDC, som er litt mer en det den hadde vært før.
Etter litt juging og diskusjon om pustehjelp og Norske oktanverdier, ble det besluttet å beholde den der.
Har selv kjørt med MP45 i 90 modell Na uten IC, jeg kunne ikke kjøre med mer en 8 graders tenning uten å oppleve tenningsbank i Norsk sommer klima, så du bør følge litt med Trazan
Rudolf wrote: Bilde av frisk og fornøyd bil som er klar for neste sesong med SS2 på Gardermoen.
Du trenger ikke å kjøre noe fortere på SS2 neste sesong Trazan, var vanskelig nok å prøve å følge deg i år :) Og nei tipset over er ikke bullshit for å lure deg til ikke å hente alt ut av bilen
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by TraZan »

AJF wrote:Bra tråd, som jeg tror mange her inne vil kunne ha nytte av. Jeg fikk selv gjort en Loctite fix på min forrige NA. Problemet ble markant for meg når jeg var på et 4 måneders opphold i Nederland uten verkstedstilgang, så satt bilen min inn til IL motorsports sin nederlanska samarbeidspartner der,Theo (etter anfefaling fra Pelle). Etter det gikk bilen som en kule igjen, selv om reperasjonen sved greit i lommeboka... Detter er snart 5 år siden og såvidt meg bekjent sviver den motoren like bra i dag :D
Rudolf wrote: Deretter sjekket vi tenning, og den var havnet på 10 grader BTDC, som er litt mer en det den hadde vært før.
Etter litt juging og diskusjon om pustehjelp og Norske oktanverdier, ble det besluttet å beholde den der.
Har selv kjørt med MP45 i 90 modell Na uten IC, jeg kunne ikke kjøre med mer en 8 graders tenning uten å oppleve tenningsbank i Norsk sommer klima, så du bør følge litt med Trazan
Rudolf wrote: Bilde av frisk og fornøyd bil som er klar for neste sesong med SS2 på Gardermoen.

Du trenger ikke å kjøre noe fortere på SS2 neste sesong Trazan, var vanskelig nok å prøve å følge deg i år :) Og nei tipset over er ikke bullshit for å lure deg til ikke å hente alt ut av bilen
Hmmmm. Skeptisk til den..............
1990 Miata 1,6
alfhelge
0 RPM
0 RPM
Posts: 28
Joined: 19 Aug 2008, 22:11
Medlemsnummer: 773
Location: Halden
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by alfhelge »

Demontert registerremma i dag for å se etter tilstanden på veiakselen. Ser faktisk veldig bra ut :D
Har på forhånd bestilt alt av nye deler fra mx5parts. Ny bolt,drev,kile og vannpumpe.
Lurer på om det er noe vits å bruke loctite 660 på veiaksel, eller om det holder med den blå på bolten?
Image
2008, NC,2l, PRHT, Brilliant Black
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Loctite fix av shortnose.

Post by Rudolf »

alfhelge wrote:Demontert registerremma i dag for å se etter tilstanden på veiakselen. Ser faktisk veldig bra ut :D
Har på forhånd bestilt alt av nye deler fra mx5parts. Ny bolt,drev,kile og vannpumpe.
Lurer på om det er noe vits å bruke loctite 660 på veiaksel, eller om det holder med den blå på bolten?
Ja den var strøken .... :)
(Sånn håper jeg Rudolf sin ser ut også)
Hvor langt har den gått ?

Hvis det ikke var for at Loctite 660 var så j****g dyr, så ville jeg tatt på.
Det vil gjøre det mindre sannsynlig at det oppstår slark og deretter skade.

MEN, alt er bedre enn ingenting, så hva med å ta på vanlig blå Loctite på kile og veivaksel også.
Skader ikke, og hjelper jo litt.

Vær nøye med momentet, når du skrur sammen.
Har du oljelekkasje ? (da bør du ta den oljepakningen med det samme)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply