Loctite fix av shortnose.
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Loctite fix av shortnose.
Loctite fix av shortnose
Denne fixen et jo beskrevet "en million" ganger før, men det er alltid plass for noen personlige kommentarer.
Forhistorien skal jeg ikke kjede dere med, men fixen gjelder den beryktede "shortnose" varianten av MX5/Miata som ble laget før februar? 1991.
Mere info i disse linkene:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_1.htm
Personlig har jeg dura rundt med en shornose i tre år uten problemer; banekjøring, autoslalom, lange ferieturer i Europa og daglig bruk sommer som vinter.
Ingen problem med Rudolf, som utvilsomt har en kort nese.
Men denne gangen var det Trazan sin hvite som sakte (men sikkert) fikk mindre og mindre puff.
Etter noe prøving og feiling, med de berømte pluggledningene, coilen og alt det derre var det egentlig ikke noe tvil.
Det MÅTTE være nesa ....
To dager må man skru, fordi fix-en krever herding i 24 timer.
På den reparasjonen jeg beskriver nå, så ble det også gjort annet vedlikehold.
Skifte av registerreim, reimhjul og vannpumpe.
Lørdag ettermiddag ble brukt til demontering og selve Loctite fixen.
Først fjernet vi dekselet under motoren (ikke super-viktig, men trazan har løftebukk) og radiator.
Så er det av med toppdeksel, viftereim, servoreim, luftslanger og annet krimskrams som er i veien i fronten av motoren.
Så er det alle dekslene som ligger foran registerreima som må bort.
Da var det fristende of ta TDC-testen (står beskrevet i en av linkene).
Med pipenøkkel på veivakslingen tørnet vi motoren slik at merkene på kamakseldrevene sto linet opp.
Da skal tenningsmerket havne på null, men det gjorde det aldeles ikke.
Ca. 10 grader feil (knøttlite merke, som er vrient å se på bildet)
OK, da var det god grunn til å fortsette jobben.
Konstaterte at bolten på veivakslinga var helt løs, den kunne skrus ut med fingrene.
Demonterte remhjulet og konstaterer tydelig oljelekkasje fra fronten av veivakselen (har ingenting med shortnose problemet å gjøre, men må repareres).
Registerdrevet (tannhjulet) kunne beveges flere millimeter i alle retninger, det var skikkelig "raklete".
Legg merke til det røde "støvet". Dette er jernstøv fra slitasje på bolt, kile og veivaksel som har blitt til rust-støv.
Legg også merke til kilen, som har beveget seg helt ut til kanten av registerdrevet.
Vi har "funnet feilen"
Oljepakning var innkjøpt, og den gamle må "graves" ut (det er litt vrient, og koster blod (se bildet)).
Samtidig så rengjør man grundig. og her åpenbarer en ødelagt veivaksel seg i all sin prakt.
WOW !
Skaden er "liten til moderat".
Ca. en millimeter slitasje på kilesporet, så her er det håp.
Først skifter vi andre ting, som vannpumpe (ikke tatt med i denne beskrivelsen) og oljepakning.
Ny oljepakning bankes på plass.
Klar for loctite-fix etter grundig rengjøring (null fett/olje) og med nyinsatt oljepakning.
Valgte også å slipe/pusse veivakslingen med sandpapir (150) for at Locktite på akslingen skal "få tak".
Loctite 660 kalles også for flytende metall, det er det vi bruker for å fylle det ødelagte kilesporet og for å holde den nye kilen på plass.
Siden det var endel slark i registerdrevet (klaring mellom drev og veivaksel), så legger vi også Loctite 660 på yttersiden av veivakselen.
Da er det klart for (det nye) registerdrevet, som får en stripe med "vanlig" Loctite 243 på kanten som ligger an mot flensen på veivakslingen.
Og til slutt (den nye) Bolten.
Denne låses med Loctite 243 (den lekre blå guffa).
Så er det tid for å brilliere med Rudolf Racing Garage sitt spesialverktøy for tiltrekking av veivakselbolt på Short Nose motorer
(leieprisen på dette vidunderet er astronomisk, for ikke å snakke om helgetillegget ....)
Verktøyet brukes for å holde ting på plass før den viktigste operasjonen av dem alle.
RIKTIG MOMENT på Bolten !
Så da er det bare å "dra til".
115 Nm eller 87 ft-lb
BASTA !
Hverken mer eller mindre.
To glade herrer som trekker til veivaksel-bolt og gleder seg til julebord .....
Så anbefales det å forlate åstedet og IKKE røre noen ting.
Reparasjonen med Loctite må HERDE.
Julebordet bør minst vare i 24 timer før man begynner å klå på bilen igjen.
Fortsettelse følger ........
Erik
P.S.1 Takk til Mojo for hjelp til å ta bilder (nei så mange armer har jeg ikke ....)
P.S.2 Det er denne bilen som vant klasse 2 på SS2 Gardermoen i sommer. Feilen har vært der hele sesongen, minst
Denne fixen et jo beskrevet "en million" ganger før, men det er alltid plass for noen personlige kommentarer.
Forhistorien skal jeg ikke kjede dere med, men fixen gjelder den beryktede "shortnose" varianten av MX5/Miata som ble laget før februar? 1991.
Mere info i disse linkene:
http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_1.htm
Personlig har jeg dura rundt med en shornose i tre år uten problemer; banekjøring, autoslalom, lange ferieturer i Europa og daglig bruk sommer som vinter.
Ingen problem med Rudolf, som utvilsomt har en kort nese.
Men denne gangen var det Trazan sin hvite som sakte (men sikkert) fikk mindre og mindre puff.
Etter noe prøving og feiling, med de berømte pluggledningene, coilen og alt det derre var det egentlig ikke noe tvil.
Det MÅTTE være nesa ....
To dager må man skru, fordi fix-en krever herding i 24 timer.
På den reparasjonen jeg beskriver nå, så ble det også gjort annet vedlikehold.
Skifte av registerreim, reimhjul og vannpumpe.
Lørdag ettermiddag ble brukt til demontering og selve Loctite fixen.
Først fjernet vi dekselet under motoren (ikke super-viktig, men trazan har løftebukk) og radiator.
Så er det av med toppdeksel, viftereim, servoreim, luftslanger og annet krimskrams som er i veien i fronten av motoren.
Så er det alle dekslene som ligger foran registerreima som må bort.
Da var det fristende of ta TDC-testen (står beskrevet i en av linkene).
Med pipenøkkel på veivakslingen tørnet vi motoren slik at merkene på kamakseldrevene sto linet opp.
Da skal tenningsmerket havne på null, men det gjorde det aldeles ikke.
Ca. 10 grader feil (knøttlite merke, som er vrient å se på bildet)
OK, da var det god grunn til å fortsette jobben.
Konstaterte at bolten på veivakslinga var helt løs, den kunne skrus ut med fingrene.
Demonterte remhjulet og konstaterer tydelig oljelekkasje fra fronten av veivakselen (har ingenting med shortnose problemet å gjøre, men må repareres).
Registerdrevet (tannhjulet) kunne beveges flere millimeter i alle retninger, det var skikkelig "raklete".
Legg merke til det røde "støvet". Dette er jernstøv fra slitasje på bolt, kile og veivaksel som har blitt til rust-støv.
Legg også merke til kilen, som har beveget seg helt ut til kanten av registerdrevet.
Vi har "funnet feilen"
Oljepakning var innkjøpt, og den gamle må "graves" ut (det er litt vrient, og koster blod (se bildet)).
Samtidig så rengjør man grundig. og her åpenbarer en ødelagt veivaksel seg i all sin prakt.
WOW !
Skaden er "liten til moderat".
Ca. en millimeter slitasje på kilesporet, så her er det håp.
Først skifter vi andre ting, som vannpumpe (ikke tatt med i denne beskrivelsen) og oljepakning.
Ny oljepakning bankes på plass.
Klar for loctite-fix etter grundig rengjøring (null fett/olje) og med nyinsatt oljepakning.
Valgte også å slipe/pusse veivakslingen med sandpapir (150) for at Locktite på akslingen skal "få tak".
Loctite 660 kalles også for flytende metall, det er det vi bruker for å fylle det ødelagte kilesporet og for å holde den nye kilen på plass.
Siden det var endel slark i registerdrevet (klaring mellom drev og veivaksel), så legger vi også Loctite 660 på yttersiden av veivakselen.
Da er det klart for (det nye) registerdrevet, som får en stripe med "vanlig" Loctite 243 på kanten som ligger an mot flensen på veivakslingen.
Og til slutt (den nye) Bolten.
Denne låses med Loctite 243 (den lekre blå guffa).
Så er det tid for å brilliere med Rudolf Racing Garage sitt spesialverktøy for tiltrekking av veivakselbolt på Short Nose motorer
(leieprisen på dette vidunderet er astronomisk, for ikke å snakke om helgetillegget ....)
Verktøyet brukes for å holde ting på plass før den viktigste operasjonen av dem alle.
RIKTIG MOMENT på Bolten !
Så da er det bare å "dra til".
115 Nm eller 87 ft-lb
BASTA !
Hverken mer eller mindre.
To glade herrer som trekker til veivaksel-bolt og gleder seg til julebord .....
Så anbefales det å forlate åstedet og IKKE røre noen ting.
Reparasjonen med Loctite må HERDE.
Julebordet bør minst vare i 24 timer før man begynner å klå på bilen igjen.
Fortsettelse følger ........
Erik
P.S.1 Takk til Mojo for hjelp til å ta bilder (nei så mange armer har jeg ikke ....)
P.S.2 Det er denne bilen som vant klasse 2 på SS2 Gardermoen i sommer. Feilen har vært der hele sesongen, minst
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Loctite fix av shortnose, del 2
Loctite fix av shortnose, del 2
Og i dag skrudde vi motoren sammen og kjørte hjem.
Erik
Og i dag skrudde vi motoren sammen og kjørte hjem.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Bra jobba gutter!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Loctite fix av shortnose, etterord
Jeg viser her noen bilder av timing av motoren, som må gjøres etter en Locktite-fix (og etter skifte av registerreim).
Ved hjelp av merket på registerdrevet settes motoren på TDC (Top Dead Center).
Legg merke til Locktite som tyter ut ved veivbolten (lekkert )
Når veiva står riktig, så legges registerreima rundt drevet og over venstre kamakseldrev (høyre på bildet),
deretter det høyre samtidig som drevene skal stå på merket E og I.
Mange strever litt med dette og synes det er vanskelig å se når det er riktig.
Tenk deg hvordan det vil vært hvis drevene hadde vært ett hakk til den ene eller andre siden av der de står,
så ser du lettere når det er rett posisjon.
Så er det bare å skru sammen i omvendt rekkefølge av demonteringen, fylle på kjøleveske, og starte opp.
Det gjorde vi .....
Bilen til trazan hadde altså hatt en TIMING som var 10 grader i ulage.
Med dette som utgangspunkt, hadde man drevet normalt vedlikehold med justering av TENNING og tomgang.
Da blir alt litt rotete ....
Derfor må man justere litt etter en slik reparasjon (trodde vi).
Bilen startet på første slaget, og hørtes litt for livlig ut.
Tomgangen gikk på ca. 2000
Så den ble justert til "normalt" nivå.
Deretter sjekket vi tenning, og den var havnet på 10 grader BTDC, som er litt mer en det den hadde vært før.
Etter litt juging og diskusjon om pustehjelp og Norske oktanverdier, ble det besluttet å beholde den der.
Ellers så hørtes motoren "frisk" ut.
Tid for kort prøvetur:
Fusking: borte
"Vegring" ved turtall 3000 til 4000: borte.
Bilen virker frisk
Bilde av frisk og fornøyd bil som er klar for neste sesong med SS2 på Gardermoen.
Hvis jeg luker ut tid for montering av ny vannpumpe og regiserreimshjul, og tar bort tid for juging, fotografering, kaffedrikking og julebord,
så vil jeg estimere følgende tidsforbruk:
Demontering: 2 timer (dag 1).
Loctite-fix: 1 time (dag 1).
Montering: 2 timer (dag 2).
Erik (som har tatt alle bildene selv i dag ..)
Jeg viser her noen bilder av timing av motoren, som må gjøres etter en Locktite-fix (og etter skifte av registerreim).
Ved hjelp av merket på registerdrevet settes motoren på TDC (Top Dead Center).
Legg merke til Locktite som tyter ut ved veivbolten (lekkert )
Når veiva står riktig, så legges registerreima rundt drevet og over venstre kamakseldrev (høyre på bildet),
deretter det høyre samtidig som drevene skal stå på merket E og I.
Mange strever litt med dette og synes det er vanskelig å se når det er riktig.
Tenk deg hvordan det vil vært hvis drevene hadde vært ett hakk til den ene eller andre siden av der de står,
så ser du lettere når det er rett posisjon.
Så er det bare å skru sammen i omvendt rekkefølge av demonteringen, fylle på kjøleveske, og starte opp.
Det gjorde vi .....
Bilen til trazan hadde altså hatt en TIMING som var 10 grader i ulage.
Med dette som utgangspunkt, hadde man drevet normalt vedlikehold med justering av TENNING og tomgang.
Da blir alt litt rotete ....
Derfor må man justere litt etter en slik reparasjon (trodde vi).
Bilen startet på første slaget, og hørtes litt for livlig ut.
Tomgangen gikk på ca. 2000
Så den ble justert til "normalt" nivå.
Deretter sjekket vi tenning, og den var havnet på 10 grader BTDC, som er litt mer en det den hadde vært før.
Etter litt juging og diskusjon om pustehjelp og Norske oktanverdier, ble det besluttet å beholde den der.
Ellers så hørtes motoren "frisk" ut.
Tid for kort prøvetur:
Fusking: borte
"Vegring" ved turtall 3000 til 4000: borte.
Bilen virker frisk
Bilde av frisk og fornøyd bil som er klar for neste sesong med SS2 på Gardermoen.
Hvis jeg luker ut tid for montering av ny vannpumpe og regiserreimshjul, og tar bort tid for juging, fotografering, kaffedrikking og julebord,
så vil jeg estimere følgende tidsforbruk:
Demontering: 2 timer (dag 1).
Loctite-fix: 1 time (dag 1).
Montering: 2 timer (dag 2).
Erik (som har tatt alle bildene selv i dag ..)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Loctite fix av shortnose.
Takker så mye for all hjelp Erik. Funker veldig bra. Ble en en helt ny bil å kjøre.
1990 Miata 1,6
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
veldig bra!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Glimrende dokumentert Skal bytte regreima og vannpumpa på min i løpet av vintern, og det blir bestillt inn reimhjul, bolt og kile for sikkerhets skyld.
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Bra tråd, men savner en ting, brukte dere kile, eller bare locktite.. på bilde så visest det ikke noen kile..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- perri
- 2000 RPM
- Posts: 393
- Joined: 16 Aug 2009, 14:18
- Medlemsnummer: 858
- Location: OSLO
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Rudolf wrote:Loctite 660 kalles også for flytende metall, det er det vi bruker for å fylle det ødelagte kilesporet og for å holde den nye kilen på plass.
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
-
- 0 RPM
- Posts: 28
- Joined: 19 Aug 2008, 22:11
- Medlemsnummer: 773
- Location: Halden
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Veldig bra tråd. Akkurat det jeg har lett etter jo Skal kjøre min "shortnose bil" til Frankrike til våren sammen med kona, så jeg har planer gjøre alt jeg kan for å unngå problemer på turen.
Byttet registeremma i fjor, men tenkte ikke på å sjekke veiva. Viste ikke helt hva jeg skulle se etter
Har ingen problemer i dag, men kan det være lurt å gjøre jobben på nytt å bruke loctite fix metoden selv om veiva ser fin ut?
Byttet registeremma i fjor, men tenkte ikke på å sjekke veiva. Viste ikke helt hva jeg skulle se etter
Har ingen problemer i dag, men kan det være lurt å gjøre jobben på nytt å bruke loctite fix metoden selv om veiva ser fin ut?
2008, NC,2l, PRHT, Brilliant Black
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Ja jøss, må ha ny kile !StianOppistov wrote:Bra tråd, men savner en ting, brukte dere kile, eller bare locktite.. på bilde så visest det ikke noen kile..
Det finnes historier om de som har utført fixen UTEN kile, og det holdt alikevel i over 6 måneder
(men det vil jeg ikke anbefale ....)
Hei Andreas.LANDreas wrote: En kompis av meg har en MX-5 1991 som har fått påvist kjent problem med veivakseltapp på verksted. Kjenner dere noen som kan fikse dette for ham, evt. har dere peiling på hva en skiftejobb vil koste utenfor aut. Mazda-verksted?
Alternativt, hvordan er erfaringen deres med LocTite-fix? Klarer jeg å gjøre det for ham når jeg er sånn passe kjenner på skruing? Det ser da ikke så komplisert ut. (Jeg gjør alt selv på egen bil, service/rep./oppgraderinger - men kjører Land Rover. Er ingen dyktig motormekaniker, men lærer stadig.)
Dette er sommerbilen hans, så det er ikke noen bråhast med å få det i orden, vi har egentlig hele vinteren på oss. Både han, bilen og jeg er i Oslo. (Jeg skal selvfølgelig få ham til å melde seg inn i klubben, hvis han ikke er medlem allerede!)
Fint at du la ut spørsmålet på forumet, sikkert flere som lurer på det samme
Jeg svarer deg i denne tråden, så får vi samlet litt shortnose-ting på samme sted.
Først spørsmålet om hvem som kan gjøre jobben:
Et hvert verksted som kan følge en engelsk veiledning burde kunne gjøre jobben, men du bør forsikre deg om at de har skjønt prosedyren.
Jeg har hørt at Mazda har gjort jobben, men har misstanke om at de bare putter Loctite på bolten og skrur sammen.
(det vil ikke holde like bra som "the real thing").
Med timeestimatet mitt, kan du regne deg fram til hvor mye det vil koste.
Ca. samme tidsforbruk som skifte av registerreim (det koster 7-10.000 på merkeverksted inkl. deler).
Min anbefaling er:
Ta med deg kameraten og gjør jobben selv.
Ikkeno hokus pokus, men du BØR ha en god service-håndbok:
Rod's Enthusiast's Workshop Manual eller den orginale verkstedhåndboka til Mazda.
Les gjennom kapitlene som beskriver skifte av registerreim.
Kjøp inn alle deler og gled deg til to spennende dager (ettermiddager).
Bare kontakt meg, hvis det er noen detaljer du/dere lurer på (jeg kan være krisepsykiater også).
Lykke til.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Loctite fix av shortnose.
Litt usikker på hva jeg skal si til dette .....alfhelge wrote:Veldig bra tråd. Akkurat det jeg har lett etter jo Skal kjøre min "shortnose bil" til Frankrike til våren sammen med kona, så jeg har planer gjøre alt jeg kan for å unngå problemer på turen.
Byttet registeremma i fjor, men tenkte ikke på å sjekke veiva. Viste ikke helt hva jeg skulle se etter
Har ingen problemer i dag, men kan det være lurt å gjøre jobben på nytt å bruke loctite fix metoden selv om veiva ser fin ut?
Jeg kjørte selv til Frankrike i fjor (og til Nürburgring + Sverige i år) uten å ha gjort fixen.
I følge en meget "uoffisiell" statistikk som er laget av miata.net, så oppstår feilen på mindre en 10% av shortnose (og på noen bignose).
Hvis veiv-bolten er dratt til med riktig moment, så burde det være greit.
(trazan sin bil hadde helt løs bolt !)
Jeg ville gjort følgende:
- ta TDC-testen
Hvis den viser at du har feil, må du gjøre Loctite-fixen.
Hvis TDC-testen er ok, så:
- ta av dynamoreima og servoreima.
- skru av remhjulet (på veivakselen), fire skruer.
- lån spesialverktøyet av meg (skyhøy leie ...)
- ta ut veiv-bolten og inspiser hullet inn mot vevakselen.
- monter veivbolten med "vanlig" Locktite og riktig moment (bruk spesialverktøyet )
- sett på remhjulet, og reimene
- kjør til Frankrike
God tur
Erik
P.S. Jeg tar IKKE ansvar for ........ osv osv
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package