Page 1 of 1

relé...

Posted: 11 Dec 2009, 11:44
by EspenAndre
Noen som vet om det finnes et relé av følgende type:

Pinne 1 og 2 mottar strøm når bilen er igang (+ og -)
Pinne 3 (+) er koblet mot en fjærbelastet trykkbryter
som når trykket inn og slippes gir og holder strøm ut på pinne 4 (+)
Når bryteren trykkes inn og slippes igjen, forsvinner strømmen på pinne 4 igjen..

OG når Pinne 1 og 2 mister strøm når motor stoppes, så går den også tilbake til ikke å gi strøm på pinne 4...

Håper det er forklart greit :)

Mulig jeg tenker mer avansert enn jeg trenger men,
poenget er at når bilen startes skal den alltid starte ved å ikke gi strøm på pinne 4,
også kan jeg velge det når jeg kjører... av og på.. kan derfor ikke bruke en vippebryter :)

Hva det skal brukes til? det kommer jeg sikkert tilbake til når jeg har fått det til ;)

Re: relé...

Posted: 12 Dec 2009, 18:19
by mrinzane
Du skal vel bruke det til valg av MAP på ecu`n lr noe?

Du får vel sånt på bestilling som blir laget etter ønske, mulig du finner noe her : http://ecatalogue.schneider-electric.no ... avoption=6


Å jeg regner med du vil ha et bedre svar, det kommer i morgen ...kveld! :)

Re: relé...

Posted: 12 Dec 2009, 18:37
by EspenAndre
mrinzane wrote:lr noe?
Helt korrekt :) ikke MAP.. men du tenker rett ja

Har sendt de mail, men om du har konkret tips så takker jeg masse for det også :)

Re: relé...

Posted: 13 Dec 2009, 18:24
by mrinzane
I mitt hode så blir det et 87a rele som er normalt lukket åsså bruker du pinne 1 og 2 på 87a, pulsbrytern på 85-86, den andre du skal ha strøm til på 87 og hovedstrøm inn på 30. Da har du strøm på 1 og 2 når bilen går og står, trykker du pulsbrytern så kutter du 1 og 2 og gir kun til 4 å når du kutter tenninga så går 4 vekk å 1og2 på igjen.

Image

Re: relé...

Posted: 13 Dec 2009, 19:09
by EspenAndre
Men når jeg bruker en enkelt trykk-knapp og ikke vippebryter,
så går den vel tilbake til normally closed med en gang trykkbryteren slippes igjen?

Re: relé...

Posted: 13 Dec 2009, 19:35
by mrinzane
Aner ikke hva bryter du har tenkt å bruke, en trykkbryter står jo inne den og om du trykker den inn. Men om det er pulsbryter du skal bruke så vil det dette utigjen når du slipper knappen så sant du ikke lager en holdekrets.

Re: relé...

Posted: 13 Dec 2009, 19:49
by Miatapowers
Kan enkelt lage en holdekrets med ett rele til, men mye rot av kabler og releer da..
Men blir ikke så lett å få det til å slippe med å trykke igjen, da må man nesten ha ett rele til. :D eller en bryter så slipper strøm,,

Kanskje man kan få en yrkeskole eller lignende til å lage en slik krets på ett lite kort, er jo enkel elektronikk.. med litt dioder og noen greier så skal det jo gå...

Re: relé...

Posted: 13 Dec 2009, 20:35
by EspenAndre
Men det er jo hele poenget, om jeg trykker inn en bryter som forblir inne, funker det som en vippebryter..
og da vil bilen starte med strøm ut fra rele'et igjen, om ikke bryteren trykkes ut igjen manuelt..

er dette jeg vil skal skje automatisk :) og da kan jeg kun bruke en pulsbryter som du kaller det.

Så en holdekrets må det bli uansett ja..

Re: relé...

Posted: 13 Dec 2009, 21:53
by EspenAndre
Har handlet på Elfa nu.. så får jeg se hva jeg får til :)

Re: relé...

Posted: 14 Dec 2009, 08:02
by Miatapowers
Spennende,, hold oss oppdatert, eletro er morsomt,, men samtidig hueverk.. :D

Re: relé...

Posted: 14 Dec 2009, 15:38
by Harald
kjekt å kunne skru solenoiden til boostcontrollern av og på, men at den alltid er i en gitt posisjon når man starter biolen på nytt = lav effekt hver gang man fyrer på nytt ..