Batteri spm.
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Batteri spm.
Hallo, jeg har et par spm ang batteiet i bilen min,
på vintern( både ifjor og i år) har jeg ofte kommet ut til tomt batteri på bilen.
-batteriet kobles av minuspolen når jeg parkerer, så det skulle vel ikke være noen jordingsproblemer som tapper det.
-ingen strøm som brukes i løpet av natta (glemme å slå av o.l)
-bilen brukes både til kort og langkjøring daglig, så det skulle iallefall vedlikeholdslades.
-aner ikke når/om forrige eier bytta batteri.
Hva anbefaler folket meg å gjøre for å bli kvitt problemet?
Hva slags batteri har dere i bilene (dere som bruker den på vintern)
Hvor mange amp. Er optimalt for bilen? Biltema foreslo Et batteri med 80 og mekonomen sa 45...
Håper på å få ordna dette så raskt som mulig da det er meldt ikke noe særlig varmere vær og jeg er allergisk mot vinter... Hehe
på vintern( både ifjor og i år) har jeg ofte kommet ut til tomt batteri på bilen.
-batteriet kobles av minuspolen når jeg parkerer, så det skulle vel ikke være noen jordingsproblemer som tapper det.
-ingen strøm som brukes i løpet av natta (glemme å slå av o.l)
-bilen brukes både til kort og langkjøring daglig, så det skulle iallefall vedlikeholdslades.
-aner ikke når/om forrige eier bytta batteri.
Hva anbefaler folket meg å gjøre for å bli kvitt problemet?
Hva slags batteri har dere i bilene (dere som bruker den på vintern)
Hvor mange amp. Er optimalt for bilen? Biltema foreslo Et batteri med 80 og mekonomen sa 45...
Håper på å få ordna dette så raskt som mulig da det er meldt ikke noe særlig varmere vær og jeg er allergisk mot vinter... Hehe
- MxMats
- 6500 RPM
- Posts: 642
- Joined: 22 Oct 2007, 18:18
- Medlemsnummer: 830
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Jeg har orginalt mazda batteri i min. Det ble byttet i fjor sammen med dynamoen. Den ladet dårlig og til slutt mindre og mindre.. Har hvertfall ikke hatt noen problemer med det nye batteriet.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
- MxMats
- 6500 RPM
- Posts: 642
- Joined: 22 Oct 2007, 18:18
- Medlemsnummer: 830
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Jeg husker ikke prisen på selve delen, men jeg betalte ca. 8 tusen for bytte av dynamo og batteri hos centralgaragen. Var lite sugen på å bytte selv, uten garasje midt i januar. Men det går an å sjekke om den lader, spør meg ikke hvordan
. Naf bilen som hentet meg gjorde det.

-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
enkel dynamo test, start opp, rus den så den kommer over 2000rpms, skru av minus polen på batteri, går den fremdeles så er dynamoen ok, stopper den så funker ikke dynamo.. Om den fremdeles går så kan man prøve å skru på alt av strøm, bilen skal lade mer enn den bruker, noen sier dette er en skadelig test, men aldri ødelagt noe eg,, 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Når vi snakker batteri, noen som vet om det går an å få Optima Red top billigere enn 3000kr som Mekonomen ser ut til å kreve?
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Litt usikker hva som passer, men ser Exide også anbefales ja. Har aldri så mye som tatt i et batteri så jeg er litt skeptisk hvis det ikke passer helt eksakt 

Re: Batteri spm.
Biltemabatteri er hverken tørre eller tette. De lekker syre i svinger og spiser bagasjerom. Om man skal ha syrebatteri MÅ det være tilkobling til lufteslange (noe biltema sine ikke har).
Jeg har WestCo i begge bilene og det fungerer utmerket så langt.
Jeg har WestCo i begge bilene og det fungerer utmerket så langt.
Re: Batteri spm.
Sjekka vannet på batteriet..?
Du kan måle spenninga på batteriet om jeg ikke husker feil, da for å sjekke om dynamoen funker som den skal. Den skal lade med 14.et-eller-annet volt eller.no.
Du kan måle spenninga på batteriet om jeg ikke husker feil, da for å sjekke om dynamoen funker som den skal. Den skal lade med 14.et-eller-annet volt eller.no.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
- Rakrygget snylter.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
hvis noen gir meg reg.nr. på en NA, så kan jeg sjekke på Norsk Bildelkatalog hva BilXtra/ Sønnak har på lista.
NB:
Sønnak kode BAT SB442 Superline. volt 12 V, Batterikapasitet 44 Ah, kaldstartstrøm EN 420 A, Lengde 207 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 997,-
Edit: fant et..
NA:
Sønnak kode BAT SA602 Powerline. volt 12 V, Batterikapasitet 60 Ah, kaldstartstrøm EN 600 A, Lengde 242 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 1448,-
Sønnak kode BAT SB542 Superline. volt 12 V, Batterikapasitet 54 Ah, kaldstartstrøm EN 520 A, Lengde 242 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 948,-
Sønnak kode BAT SC502 Standard. volt 12 V, Batterikapasitet 50 Ah, kaldstartstrøm EN 510 A, Lengde 242 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 1007,-
NB:
Sønnak kode BAT SB442 Superline. volt 12 V, Batterikapasitet 44 Ah, kaldstartstrøm EN 420 A, Lengde 207 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 997,-
Edit: fant et..
NA:
Sønnak kode BAT SA602 Powerline. volt 12 V, Batterikapasitet 60 Ah, kaldstartstrøm EN 600 A, Lengde 242 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 1448,-
Sønnak kode BAT SB542 Superline. volt 12 V, Batterikapasitet 54 Ah, kaldstartstrøm EN 520 A, Lengde 242 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 948,-
Sønnak kode BAT SC502 Standard. volt 12 V, Batterikapasitet 50 Ah, kaldstartstrøm EN 510 A, Lengde 242 mm, Bredde 175 mm, Høyde 175 mm, Poltype 0, Terminal type EN, gulvfestelist B13 1007,-
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Har personlig bestilt meg et Optima Red top til min bil nå, fra England. Ender på en ganske ok pris.
Re: Batteri spm.
Kan være fordi det faktisk er KALDT! Har samme problem på min bil også. Når det er kaldt vil ikke batteriet klare å levere nok amper i forhold til hva bilen trenger.Kolbotn wrote:Hallo, jeg har et par spm ang batteiet i bilen min,
på vintern( både ifjor og i år) har jeg ofte kommet ut til tomt batteri på bilen.
-batteriet kobles av minuspolen når jeg parkerer, så det skulle vel ikke være noen jordingsproblemer som tapper det.
-ingen strøm som brukes i løpet av natta (glemme å slå av o.l)
-bilen brukes både til kort og langkjøring daglig, så det skulle iallefall vedlikeholdslades.
-aner ikke når/om forrige eier bytta batteri.
Hva anbefaler folket meg å gjøre for å bli kvitt problemet?
Hva slags batteri har dere i bilene (dere som bruker den på vintern)
Hvor mange amp. Er optimalt for bilen? Biltema foreslo Et batteri med 80 og mekonomen sa 45...
Håper på å få ordna dette så raskt som mulig da det er meldt ikke noe særlig varmere vær og jeg er allergisk mot vinter... Hehe
Til de som er usikker på hva som er best, kjøpt ett batteri med flest mulig Ah. Ah = amper timer. Er det på 80 Ah, vil det si at man kan bruke 80 amper i 1 time. 40 amper i 2 timer osv.
Jeg har hørt masse bra om Biltema batteriet til hyttebruk(det beste man får tak i, tapper seg lite og varer lenge), men siden det ser ut til å lekke syre vil jeg nok ikke ha det i min bil

I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Ah har fuckall blomkål å si når det er kaldt, hvis du ikke lar bilen stå lenge. CCA (cold crank ampere) er det batteriet kan levere til startmotor når det blir kaldt, det er vel -18C som er normen. Det er ganske vesentlig i norge. Ampere timer vil ikke bli brukt opp uansett hvis du ikke lar bilen stå typisk en uke.
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Batteri spm.
Gamle batterier bare blir sånn, de selvutlader i hytt og pine og du kan aldri stole på dem....
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special