Page 1 of 1

Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 08:14
by 2re

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 12:24
by Kolbotn
Å miste Saab er et tap for bilverdenen!

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 13:01
by nope-mx5
Vet ikke hvor mye tap det egentlig er.
Kjedelig for de som jobber der...

Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
(tallet er faktisk dokumentert, siste 8 år el.no så var det ca. 27.500 i rent tap pr.solgte bil).

-n

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 21:34
by EspenAndre
Jeg synes ikke det er noe tap...
som Volvo har de aldri appelert til meg hva design angår, verken interiør eller eksteriør.. (spes. i min levealder)
i alle fall ytterst sjelden.. men når det gjelder sikkerhet osv. er det en annen sak

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 21:55
by Steinar
Noen kjøretøy brukes til frakt, andre brukes til morro.
Både SAAB, Volvo og Mercedes har jo vært pådrivere mhp. sikkerhet, noe som andre bilfabrikker har nytt godt av.
Kona ble torpedert i siden i den forrige Volvoen av en Opel Omega.
Volvo'en ble retta opp og solgt. Ny Volvo innhandla.
Omegaen ble kondemnert.
Har man kone, tre unger og to hunder kan ikke MX5'en brukes til alt.

Steinar

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 22:06
by EspenAndre
Helt enig Steinar, men det betyr også mye hvilken bil som torpederer deg, og hvilken vinkel osv..
Jeg fikk en i siden i en '92 MX og det gikk helt fint, hadde han truffet litt lenger bak kunne jeg like godt sittet i rullestol idag..
Slutter ikke kjøre lell, men tenker mer på hva andre kan velge å gjøre i trafikken..

Poenget var at saab ikke har hatt et tiltalende design i mine øyne, sikkerheten de utvilker får andre nyte godt av også..
i alle fall etterhvert, som 3-punktselene til volvo

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 22:34
by Kjakan
nope-mx5 wrote: Men når man selger hver eneste bil med tap på nesten 30.000, så har man ikke egentlig livets rett som bedrift.
Bare synd det har fått gå så lenge før det ble tatt tak i.
Akkurat. SAAB har ikke gått i overskudd siden 1987, så det er pokker meg på tide at det legges ned.
Siste modellen de utviklet på egne ben var 9-5 som kom for 13 år siden, som nå er utdatert. Dessuten har bilene slitt kraftig med kvalitetsproblemer, i tillegg til høyt bensinforbruk. De eneste motorene som går billig lager dem ikke selv.
9-3 er jo bare en sminket Opel...Vi må ikke glemme 9000 som var et samarbeidsprosjekt det også.
GM har kanskje vært litt gniene med kapital, men SAAB var ute og kjøre allerede før de ble kjøpt opp 100%.
Det er kjedelig for skandinavias industri, og alle arbeidsplassene som forsvinner. Snart går hele skandinavia på trygd, mens all produksjon er satt bort til Asia.

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 18 Jan 2010, 22:49
by biXen
Er uenig i at designet ikke er bra, de siste Saab stasjonsvognene f.eks. er flotte i mitt syn. De eldre derimot er fæle. Men de hadde mye spesielle løsninger som jeg synes beriker bilverden. Det må jeg kunne være åpen for som eier av en bil med en motortype som kun lages for en bil. På samme måte som Citröen også har det men jeg ikke ville hatt en om de ble kasta etter meg.

Men til syvende og sist er det hva folk kjøper som betyr noe, og jeg tror ikke Saab har hatt noe image som appelerer til average joe på lenge, hvis da ikke service og pålitelighet er maks så blir det ikke kjøpt. Så RIP. Måtte Chrysler følge etter.

Re: Det er klubben sin det...

Posted: 19 Jan 2010, 10:48
by Hauk
En av årsakene til "tapet" hos Saab er var jo kreativ bokføring fra GMs side. Mye research ble utgiftsført på Saab, mens resten av GM-merkene deretter fikk dette "gratis". Klart kostnadene per solgte bil gikk i taket hos Saab, i forhold til resten. Det virket som om dette har vært planen fra GMs side fra dag 1. Men noen superbutikk har vel Saab aldri vært uansett.