Har fått et bra tilbud fra Travis hos Boundary Engineering på Adaptronic og Deatschwerks injectors (fraktfritt til Norge). Men er litt usikker på hvilke dyse størrlse jeg bør gå for 440cc eller 600cc, hva mener folk her inne er fornuftig?
Har på sikt et mål om 220-250bakhjulsgamp, men klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken vei jeg skal gå for å komme dit. Men at jeg kommer til å trenge sprut og dyser er det ingen vei utenom, så starter med dette..
Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
Moderator: Styremedlemmer
Re: Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
440 cc holder vel kanskje for den effekten. Kompressor kan vel gå litt magrere enn turbo også så 440 holder lenger der enn på Turbo som gjerne tunes til < 11.0:1 AF for å få ned EGT.
Men om 600cc ikke har noen ulemper mht. tomgang eller andre ting med Adaptronic ville jeg absolutt kjøpt de.
Da kan du tune på E85 med god margin om det er ønskelig.
Med 550cc dyser på E85 og 15psi på org MSM turbo var duty cycle på dysene helt opp i 96%.
Med 600 dyser på ditt oppsett holder du DC% godt under 90% uansett drivstoff.
Men om 600cc ikke har noen ulemper mht. tomgang eller andre ting med Adaptronic ville jeg absolutt kjøpt de.
Da kan du tune på E85 med god margin om det er ønskelig.
Med 550cc dyser på E85 og 15psi på org MSM turbo var duty cycle på dysene helt opp i 96%.
Med 600 dyser på ditt oppsett holder du DC% godt under 90% uansett drivstoff.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
Så lenge du har sekvensiell styring av dysene, bør 600 gå bra. Om du ikke skal ha sekvensiell styring, tror jeg ville safea på 440.
Husk at slike "mål" vokser med tiden..
Husk at slike "mål" vokser med tiden..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
Jeg har ikke hatt noe problem med tomgang på 550 dysene mine selv med "batch fire". Faktisk så bra at den går finere en STI`n til kompisen min med Motech M800 sprut. Jeg går nå over på 880 dyser så får vi se hvordan det går
. Kjøp stort nok med en gang så slipper du å bytte senere.

-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
Har da mailet litt mer frem og tilbake med Travis og blant annet tatt opp spørsmålet om tomgang med store, 600cc, dyser. Han mener at det ikke skal by på noen problemer, og han har gode startmap for kombinasjonen. Så da blir det store dyser på meg med en gang slik flere her også anbefaler.
Re: Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
Banzaibaggen wrote:Jeg har ikke hatt noe problem med tomgang på 550 dysene mine selv med "batch fire". Faktisk så bra at den går finere en STI`n til kompisen min med Motech M800 sprut. Jeg går nå over på 880 dyser så får vi se hvordan det går. Kjøp stort nok med en gang så slipper du å bytte senere.
Går du for smidd innmat eller? Har bestillt MSPNP og 550 dyser... Trodde det skulle holde lenge på min 1.6.... Men mye vil vel ha mer...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline
Re: Hvilken størrelse på dyser bør jeg kjøpe?
Går du for smidd innmat eller? Har bestillt MSPNP og 550 dyser... Trodde det skulle holde lenge på min 1.6.... Men mye vil vel ha mer...[/quote]
Nei, ikke med det første. Tenkte jeg skulle se hvor mye de orginale stemplene tåler først. Det svakeste punktet på de her motorene er jo rådene så de ligger nye her men skal bruke de med orginal stempler. Jeg tror det skal holde så lenge jeg passer på å ha bra mapping men det får tiden vise
.
Nei, ikke med det første. Tenkte jeg skulle se hvor mye de orginale stemplene tåler først. Det svakeste punktet på de her motorene er jo rådene så de ligger nye her men skal bruke de med orginal stempler. Jeg tror det skal holde så lenge jeg passer på å ha bra mapping men det får tiden vise

-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++