Page 1 of 2

Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 14:52
by Andrew
Hi,

Tenkte å høre hvilke hjelmer og erfaringer dere har rundt det?
Skal handle meg hjelm (blir slitsomt i lengda med MChjelm...), ser føre meg en lett halv hjelm i retro stil (Tommy?) ala
Image

Ser der er rimelige halvhjelmer både hos gundersen og kollevold (OMP & Sparco).
Biltema har og hjelmer?

Tips og råd/erfaringer trengs.
-andrew-

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 15:13
by Vegard
Slenger meg på her, med et ekstra spørsmål.

Hvor finner dere andre med stort hode hjelmer?

Jeg prøvde hele linja kollevold hadde inne og alt var i trangeste laget, noen andre rundt her som har mye på lager?

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 15:16
by arildh
Det har skjedd en del de siste årene mht. krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr så om du skal ha noe retro så sørg for at selve hjelmen oppfyller dagens krav og ikke de fra 70-tallet.
"A $10 helmet for a $10 head.." osv.

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 15:42
by nope-mx5
Jeg kjøpte min hos Biltema.
Ser bra ut, og behagelig å ha på hodet.

Kommet ekstremt bra ut i sikkerhetstest også.

-n

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 17:28
by Hauk
Veldig fornøyd med en Peltor G-something halvhjelm jeg har fra ca 2004. Litt overkill for 6 runder med autoslalom i året, men det er en etterlatenskap etter en tidligere hobby. Ser nok litt noldus ut med mic og intercom under autoslalomen.

Dette er vel dagens arvtaker: https://gundersenmotorsport.secure.flex ... /20191530/

(Min har ikke HANS.)

Men den er lett - og veldig behagelig å ha på. Kevlar, og veier mellom 700-800 gram. Jeg er forholdsvis tjukk i nøtta; size 60-62 rangen - husker ikke helt. Så Peltor har hjelmer for oss med litt mellom øra. ;)

Posted: 25 Jan 2010, 18:49
by Rudolf
Som Arild sier så er det krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr.
Hvis du skal delta i nasjonale rally eller hastighetsløp (eller internasjonale løp f.eks i Sverige) så er det visse krav som må oppfylles.
I praksis er dette enten FIA (8860-2004) eller BSI blue label 6658-85 Type A.
Nye regler fra i år sier imidlertid at BSI blue label 6658-85 Type A utgår som godkjenning etter 2013.
HANS vil bli påbudt i alle klasser f.o.m. 2011.
Lurt å tenke på hvis man har planer om å delta i konkurranser i regi av Norsk Bilsportforbund.

Erik
(som har Racing-lisens og er forpliktet til å kjenne reglene til enhver tid :wink: )

Re:

Posted: 25 Jan 2010, 20:43
by nope-mx5
Rudolf wrote:Som Arild sier så er det krav og sertifiseringer for sikkerhetsutstyr.
Hvis du skal delta i nasjonale rally eller hastighetsløp (eller internasjonale løp f.eks i Sverige) så er det visse krav som må oppfylles.
I praksis er dette enten FIA (8860-2004) eller BSI blue label 6658-85 Type A.
Nye regler fra i år sier imidlertid at BSI blue label 6658-85 Type A utgår som godkjenning etter 2013.
HANS vil bli påbudt i alle klasser f.o.m. 2011.
Lurt å tenke på hvis man har planer om å delta i konkurranser i regi av Norsk Bilsportforbund.

Erik
(som har Racing-lisens og er forpliktet til å kjenne reglene til enhver tid :wink: )
Ergo noe 99% her inne ikke bør tenke på :)

-n

Posted: 25 Jan 2010, 21:21
by Rudolf
nope-mx5 wrote: Ergo noe 99% her inne ikke bør tenke på :)

-n
Ikke du kanskje....
men det kunne jo tenkes at noen ville være med på dette her f.eks.:
http://bilsport.no/sider/terminlister/t ... utoslalam/

eller:
http://bilsport.no/sider/terminlister/t ... te-racing/

Erik

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 21:24
by Kolbotn
Jeg er ganske tjukk i hue og jeg kjøpte OMP halvhjelm største str (61cm?) på sjappa til stian sørlie i Spydeberg?

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 22:34
by Andrew
Så det du seie Erik, er at eg må gå for en med HANS?

Eg tenkte noke ala (rimelige modeller uten HANS):
OMP Star
Image

OMP Jet Axis
Image

Sparco Club
Image


Men då lyte eg altso revurdere...
andrew

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 23:36
by Vegard
Skal man ha Hans device, må setet være beregnet for dette også, ja?

Er det datomerking på hjelmer som det er på stoler og belter? Altså at FIA/etc godkjenningen er gyldig i så og så lang tid framover?

Posted: 25 Jan 2010, 23:40
by Rudolf
Andrew wrote:Så det du seie Erik, er at eg må gå for en med HANS?

andrew
De nye reglene er kunngjort i Bilsportboken 2010 som jeg fikk i posten for noen dager siden.
Der står det:
"Bruk av HANS® anbefales. Kun FIA-godkjent utstyr er tillatt. I rallycross er dette påbudt.
I rally er dette påbudt for klassene A8 og N4 og blir påbudt for alle klasser fra 2011.
I Racing vil HANS® bli påbudt i alle klasser fra 2011."

Dette er reglene, om de blir fulgt til punkt å prikke vet man jo aldri.
Men da jeg kjørte på Vålerbanen i fjor, så sjekket de t.o.m inni strømpene mine at de var FIA merket :roll:

Den billigste hjelmen med HANS og FIA godkjenning jeg finner i farten er denne:
https://gundersenmotorsport.secure.flex ... /20221598/

Erik

Re: Hjelm

Posted: 25 Jan 2010, 23:50
by Rudolf
Vegard wrote:Skal man ha Hans device, må setet være beregnet for dette også, ja?

Er det datomerking på hjelmer som det er på stoler og belter? Altså at FIA/etc godkjenningen er gyldig i så og så lang tid framover?
Vi snakker om kravet til hjelm, og det sier at hjelmen må ha mulighet for å koble til HANS.
Men hvis det skal være mening med HANS, så må man jo ha sertifiserte fempunkts belter og sertifisert stol også.
Så hele greia er jo litt tullete hvis man kun skal bruke MX-en på bane.
Men jeg tenker litt på hvis man skal investere i sikkerhetsutstyr og kunne tenke seg å delta med en annen bil også (kanskje som passasjer ?).

Det er IKKE datomerking på hjelm.
Men husk at det er forbudt å klistre merker på hjelmen eller "pynte" den på annen måte.

Masse lesestoff om dette på sidene til Bilsportforbundet, f.eks. disse:
http://bilsport.no/uploads/304_generell ... b_2010.pdf

Erik

Re: Hjelm

Posted: 26 Jan 2010, 01:08
by Kolbotn
Omp Star er iallefall den jeg har i XL(61cm)

Re: Hjelm

Posted: 26 Jan 2010, 08:07
by Andrew
Image