Page 1 of 1

Miataløs, men ikke motløs!

Posted: 11 Jul 2004, 22:43
by kodvaag
Heisann alle dere heldige som eier Miata/Mx-5!

Etter å ha solgt Miataen min til en fra Jehvoas Vitne er jeg Miataløs.
Han kom med noen andre vitner som skulle på stevne i Kristiansand, og kjøpte bilen min for de 65000,- jeg forlangte.
Akk o ve!
Men, på tross av mangelen på lekebil er jeg ikke motløs!
Siden han snille kjøperen lot meg tjene ca 28000,- på bilen kan jeg forsvare overfor kona å ha en dyrere Miata som leketøy!!
Første bilen jeg har tjent mer enn knapper og glansbilder på!

Nå skal vi flytte om 4 dager, og kona skal føde innen to uker, så det skjer ikke noe denne måneden akkurat, mht bilkjøp!

Men, vi får se, oktober eller november engang, så spør jeg pappa fint om å sale jeg opp hans MB M270CDI pluss biltilhenger og reiser ned og får tak i en ca 1996 MB C180T og en MX-5 litt nyere enn min gamle, kanskje en med skinn og/eller 1,8?

Hvorfor C180???
Engangsavgift for en C klasse 1998 modell med minste bensin motor: 50000,-
Engangsavgift for en C klasse 1998 modell med største bensin motor: 321000,-
Svar: for at vi bor i dustenorge!
Dessuten så gjør det ikke så mye om familiebilen er sløv så lenge du har automat og klima, for da er det bare å la turen ta den tid den må ta.

Uansett, skal bli gøy å hente en MX-5 fra Tyskland!

Ser ganske umulig ut å finne en Tysksolgt MX-5 med Cruise Control, men etter som HANS brg 98 fant ut i forumet "ikke miatarelatert" så blir det nok en løsniong for dette, sånn at jeg kan ta en bruktimportert fra USA til Tyskland med meg hjem til Norge.
Etter å ha hatt Miata med Cruise Control vil jeg helst ikke kjøpe en som mangler dette.
Jeg var redd for å ikke få tak i ECE bestetigung dersom jeg tok en Miata (ikke MX5) fra Tyskland, men nå ser det bra ut jo! :D
Takk igjen HansBRG 98 for at du oppdaget dette!!!



VI SEES PÅ MIATA/MX5 TREFF SOMMEREN 2005!

Bjørn og Thelma

Posted: 12 Jul 2004, 10:07
by HansT
Et lite spørsmål Bjørn iforh. til import.

Jeg leste i det nest nyeste Autofil noe om at de har endret noe på reglene for privatimport av biler? Husker ikke akkurat ordlyden, men var det noe om at en måtte ha en slags godkjenning fra importør?

I tillegg stod det også at norske myndigheter hadde sett seg lei på at noe importerte bilen, uten å registrere den på lang tid, og dermed også unnlot å betale mva. Dermed kunne en risikere å måtte betale mva. idet en ankom Norge?

Er du "up-to-date" på det aller siste innen privatimport av biler til Norge? og har noe å tilføre her?

Posted: 12 Jul 2004, 11:16
by Pacmania
mva skal betales på grensen..

Problemet er at det er mange som kun betaler mva på en supra eller skyline... også tar dem ut 600hk.. også får dem prøveskilt på bilen endel ganger i året(gjerne metall prøveskilt som forhandlere har).. Det er også sånn at hvis man kjører for mye med prøveskilt på en bil som ikke man har betalt avgiftene på så kan dem nå ta bilen å sette den på tollager inntil avgiftene er betalt(vet om en evo 6 i trondheim som dette skjedde med)...

Posted: 12 Jul 2004, 11:40
by m1chael
Pacmania wrote:(vet om en evo 6 i trondheim som dette skjedde med)...
Sølvfarget en? Vet om den. Gikk på prøveskilt i over 1 år den hehe..
Sinnykt maskineri hvis vi tenker på samme bil

Posted: 12 Jul 2004, 12:51
by Precious
Hvorfor reise til tyskland?

Vet at Per Christian Thaulow og andre importører bruker Sveits mye når de henter mx5/miataer.

Jeg har troa på at en kan gjøre et godt kjøp der.
De har f.eks fri service fram til 100000km inkludert i prisen når de kjøper nybil og våre elsklinger trenger ikke ha godt mye mer en det. Reg.reim skifte er jo viktig på NA og den tas jo ved 100000km som er gratis for dem.

Men de er veldig sløve på parkering, så ikke bli forbausa fordi det er parkeringsbulker i dørene. Folk som ikke klarer å være forsiktig når de går ut og inn av bilen.

Posted: 12 Jul 2004, 15:55
by HansT
Precious wrote:Hvorfor reise til tyskland?
Jeg regner meg det er fordi det er så inni #"%&/ lang å kjøre og hente bil i Sveits, når Hamburg ligger en halv times kjøretur fra danskegrensa, og utvalget er mangedoblet i tyskland sammenlignet med Sveits. Prismessig er også Tyskland helt oppe blant de billigeste landene i Europa å kjøpe bil ifra.

Posted: 13 Jul 2004, 00:05
by AJF
For god og nyttig info om import av bil fra Tyskland er
http://www.tyskland.org/
en nyttig side.

Når jeg importerte min MX-5 i 2002 var reglen at mva måtte betales innen 3 virkedager etter at bilen var tatt inn til landet.

Posted: 13 Jul 2004, 11:48
by Mazdafreaks
Hva vil en god og vedlikeholdt mx-5 koste meg tenkte å bruke den som delebil...

Posted: 13 Jul 2004, 17:08
by kodvaag
Mva betales når bilen innføres over grensen.

Engangsavgift betales når skiltene skal på.

Har man hentet en bil som er førstegangsreg det og det året den og den måneden kan det ofte lønne seg å vente med reggen til bilen fyller et år til.

Det eneste jeg vet om endring av importregler er at det blir lettere å registrere biler som er godkjent utenfor EU/EØS, så som amerikanske biler, Miataturbo (original) osv...
Fantastisk for min del, for jeg vil ha en USA utgave, som har cruise control. Det blir annen gangs brukt import av samme bilen, i så fall.

I Hamburg er det veldig utpelt av gode bruktbiler.
Min erfaring er at man må finne seg i å kjøre litt forbi Hamburg.
Dette gjelder Mercedeser i hvert fall.
Da er det om å gjøre å finne en finest mulig, gamlest mulig, med liten motor, men ellers masse utstyr.

Mazdafreaks:
Gå inn på www.mobile.de
og så på PKW suchen.
Man får grei Miata til 4000EUR (35000 kroner) pluss mva, som garantert har bedre gearkasse enn din.
Men skal du ha en Miata som delebil må du heller kjøpe en krasja 1997 modell! Så får du skinn og nytt dash og masse knasj! Dette kombinerer du med lakkering og vips så har du dødsfin bil! (Unfall wagen)

Det går ikke an å hente bil lengre for å tjene store penger, marginene er for små.

F.eks. Jeg solgte min Miata for 65 000,-
Man kan hente en tilsvarende for 50 000,-
15000 kroner ikke ikke godt betalt for den jobben og risikoen.
Jeg henter biler for å ha de selv et år eller to.

Sist jeg var i Tyskland, påsken for halvannet år siden viste utetemperaturmåleren 23 grader pluss på autobahn, mens det var 5 pluss i Kristiansand. Var nesten som en ferie, bare at jeg kunne kjøre i 200 kmt hele veien. :mrgreen:

Posted: 14 Jul 2004, 23:22
by HansT
Som jeg refererte til lenger oppe her i diskusjonen. I Autofil nr.4 i år på side 24 i "Autofil Bruktbil ekstra" som er et vedlegg inni bladet står det bl.a. Sitat:

"Men fra 1.februar kom det nye regler som gjør det vanskeligere for privatpersoner å importere bruktbil. Tollvesenet krever nå at du har en eksporterklæring fra speditør i Norge for å kunne tollklarere bilen, og få igjen den tyske momsen. Har du ikke det i orden, blir bilen din stående igjen på Svinesund eller en annen grenseovergang. Du må også være forberedt på å betale norsk moms av den tyske fakturaprisen allerede ved grenseplassering...."

Det siste med betaling av moms på grenseovergangen er grei skuring, men jeg likte ikke helt det andre om speditør... Noen som har importert bil etter 1.februar, eller har mer info på dette?

Posted: 18 Jul 2004, 22:45
by kodvaag
Da var vi på nett i det nye huset!

Nå har vi ikke bredbånd, bare ISDN. og det suger...

En skam å se en nesten 60 kvadratmeter stor isolert garasje uten å ha en Miata å sette der!
Den kommer i løpet av høsten, der Miata aus Deutshland!

HansT:
Speditør????

Hver gang jeg har hentet bil så har jeg betalt Color Line for å regne ut mva og få regnestykke på et papir, gi til tullvesenet og betale. Er det det du mener?

Siden jeg kommer over Skagen så er det jo Color Line som er befrakter/speditør av mine importvarer... dermed fortoller de den på oppdrag fra meg.

Mva må jeg betale med en gang, bare å trekke bankkortet. Dette gjør jeg inne hos tullvesenet...

Må surfe på mobile.de nå!
Adios amigos

Posted: 19 Jul 2004, 13:51
by HansT
kodvaag wrote: HansT:
Speditør????

Hver gang jeg har hentet bil så har jeg betalt Color Line for å regne ut mva og få regnestykke på et papir, gi til tullvesenet og betale. Er det det du mener?
Jeg bare siterte det som stod i Autofil og har egentlig ikke peiling på hva de mente med det.

Men jeg har snakket med flere kollegaer som har privatimportert bil, og de har aldri blandet Color Line eller Fjordline inn i noe???

De har kun kjørt på rødt i tollen, og fått nødvendige papirer der?? De har aldri måtte betale noe ekstra til Color Line eller Fjordline for et papir ?? Er dette "det nye" ????