Beatrush shifter collar

Dersom du skal handle fra en utenlandsk leverandør, gi en lyd her så er det kansje noen andre som er med og deler frakten :)

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re:

Post by Vidar »

Rudolf wrote: Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
Jeg tipper på at de brukte nylon pga vektbesparelse..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Rudolf »

Vegard wrote:Erik; Mazdacomp, altså Mazda (USA) selv selger også denne delen i metal (hvilket husker jeg ikke)
One of the small components that can cause problems is the transmission shift
bushing on your stock transmission. Under racing conditions, the stock
bushing can wear quickly. Our competition aluminum bushing replaces the
stock plastic bushing in the shift control lever rod end. A worn shifter bushing
causes increased wear to synchro rings which can result in serious damage to
other transmission components. It also can create a shifting problem when
bushings are severely worn.

Kilde;mazdamotorsports.com

Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja. :lol:
Se der ja !
Da er det tydeligvis noen som har problemer med nylondingsen.

Men, nå blir jo det i orden for de fleste skjønner jeg ......
"Competition aluminum bushing" høres jo flott ut det (bør vurdere å få et eget merke til å klistre bak på bilen).
:wink:

Erik
(som velger å spare vekt og kjører derfor UTEN Competition aluminum bushing)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Vegard »

Store ord selger!

Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:
Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Det bør være olje oppi der ja.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.

Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".

Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
Viktig å presisere at det kun er 5trinns man må fylle litt olje i toppen under girspaken på.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Harald »

6trinns har ikke egen oljepåfylling nei.. var ganske slarkete nedi der på min 5trinns tilslutt.. når jeg bygde om 5trinns shortshifter til 6trinns girkassa, endte jeg med en bastard bit, som er en 5trinns plastforing, tredd nedi og limt inni en utfrest 6trinns plastforing. dette pressa også ut ytterdim på 6trinns foringen en smule, og fikk mer presise klaringer enn det var orginalt. dette merkes på girspaken min ihvertfall. spes siden den er så langt.

tror nok noen her har litt store forhåpninger til hva denne nye foringen i metall vil utgjøre, og tror nok også at erik er i overkant negativ :P


HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt. :mrgreen:
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Stehu »

Vegard wrote:Store ord selger!

Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
Jeg fyllte 1 liter nedi det hullet på min 04 MSM kasse. fortsatt ikke kommet olje frem der...
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Stehu »

nope-mx5 wrote:
Rudolf wrote:
Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Det bør være olje oppi der ja.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.

Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".

Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
Viktig å presisere at det kun er 5trinns man må fylle litt olje i toppen under girspaken på.

-n
Hva skjer om man har gjort det på6 trinns? den renner vel bare nedi?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vegard wrote:Store ord selger!

Og til alle i gruppekjøpet, ha et par dl med gir olje til dagen du slenger den i, er sikkert inntørka. Jeg fylte opp min for to år siden, skal bli spennende å se om det er tørt alt.
Jeg har det med å overdrive litt :roll:
80-95cc (cubic centimeter = ml) dvs 0.80-0.95 dl skal det opp i hullet (til 5 trinns) i følge Workshop Manual.
Harald wrote: HF. som kjører 2plastbiter utenpåhverandre for optimal performance og lav vekt. :mrgreen:
"Double Competition Nylon Bushing" med andre ord .....

Siden jeg er fryktelig nyskjerrig så vil jeg be noen av dere som skifter ut den kjipe dingsen om å gjøre et lite eksperiment:
FØR du skifter ut dingsen, så setter du bilen i f.eks 1.gir. Så måler du "dødgangen" på girspaken f.eks. sideveis. Notèr hvor mye du kan bevege spaken.
ETTER at "Competition aluminum bushing" er montert, så gjør du samme øvelsen.
Så forteller du/dere hvor mye mindre dødgang det ble.

Praktisk forskning til gavn for menneskeheten kaller vi det .....
På forhånd takk !

Erik
(som egentlig er litt missunnelig, men som skal prøve å karre seg gjennom en sesong UTEN Competition aluminum bushing selv om han kjører Ræserbil PÅ BANE)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Vegard »

Stehu, kommer den ikke ut noe annet sted kan det sikkert brukes som påfyllingssted.

Sikkert


:lol:
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Agility »

Jeg bytta faktisk nylonforinga i høst samtidig som jeg fyllte opp olje, så min er igrunn utrolig tight...
Denne hoppa jeg på bare som et innfall, så jeg skal rapportere ut til allmuen om det skjer noen dramatiske forandringer i girskiftet... (hvis og når den nå engang måtte komme til landet...) :lol:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Vegard »

SE HER

Sånn, nå leser du dette. Chatta med Max og han venter fortsatt på konkret svar, men han sa at jeg skulle si ifra at hvis noen vil ha noe annet fra Beatrush likt så kan du gå her og trekke fra $7 på prisen. Lineup: http://www.rev9autosport.com/brands/a-g/beatrush.html

Ikke no kjempe avslag men alt hjelper. Skulle gjerne hatt et par andre ting fra dem, selv... (Jeg vil ha penger baby, en bag med penger, cash til å kjøpe all ******** jeg trenger!)
User avatar
erikxedge
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 353
Joined: 06 May 2009, 00:26
Location: Fjellfoten
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by erikxedge »

Tar en jeg og. 2000 NB
Medl.nr 808
00 Mx-5 NB

Biler har 2 seter. Alt annet kalles buss.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by nope-mx5 »

Stehu wrote: Hva skjer om man har gjort det på6 trinns? den renner vel bare nedi?
Vel, du burde kanskje åpne påfyllingshullet på siden av kassa og se om det renner ut noe girolje.
Du kan ha overfylt kassa, og det er jo ikke nødvendigvis heldig.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by nope-mx5 »

NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin, Banzaibaggen
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF, eriksedge
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by nope-mx5 »

Da har jeg fått svar fra Max.

All vehicles that were made BEFORE June 2002 will be fine (5 or 6 speed).

All vehicles that were made AFTER June 2002 can either have the OVERSIZED (3mm? bigger than the normal one) version or the NORMAL version of the shifter collar. (I heard it's because there were 2 factories used by Mazda at that time). I *think* customers can find a way to know which version they own by going to Mazda dealership with VIN # and asking if their shifter collar is the same as 90-97...

That means we have 2 options:

1. Not to sell to anyone with car made after June 2002.
2. Cars made after June 2002 will pay additional charges to receive 2 shifter collars (small discount will be applied). Also, they can sell the remaining unit locally.

Please let me know what you think,

Thanks,

-Maxime
----------

Antageligvis derfor IL sin shortshifter for 6-trinns kun passer opp til et bestemt vin nummer.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply