Hjulvinkler (Camber)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Hjulvinkler (Camber)

Post by AOB »

Hei!

Mia har fått nye dekk og de skal legges om i disse dager. tar samtidig en 4 hjulskontroll og ønsker da stille litt på hjula slik at hun sitter litt bedre i svinger.

Spørsmålet er da hva slags instillinger skal jeg be om.? :?:

Skal ikke ha noe sinnsyke greier men litt mer enn det som er stock.

Hun blir ikke brukt på bane og skal ei trimmes men er glad i svingete veier. :D Har og gått fra 17" til 15" for at hun skal bli litt lavere og ikke ha så tunge felger..

Er det noen av dere som har gode forslag? :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Stehu »

jeg vet om noen som vet det meste! http://flyinmiata.com/tech/alignment.php
:)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Vidar »

Ikke så dumt oppsett for NA

http://www.hummingbirds.net/alignment.html
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by AOB »

Vel dette er da en
NB 8)
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Stehu »

gjør som FM :P Bare litt mildere kanskje :P
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

På Rudolf valgte jeg disse vinklene:

Foran:
Camber: -1.6 grader
Caster ble 6.6 grader
Spissing (ut): -0.6mm

Bak:
Camber: -2.0 grader
Spissing (inn): +1.2mm

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=855

Merk deg at jeg valgte Toe OUT foran.
Selv om jeg valgte disse vinklene før jeg skulle kjøre på Nürburgring i fjor, så har jeg beholdt dem siden.
Rudolf er meeeeget svingevillig og morsom å kjøre.

Forbausende nok så har jeg ingen problemer med ujevn dekkslitasje.

Dette kjører jeg altså med til daglig, sommer som vinter og er meget fornøyd med det.
8)

Image

Viktig å understreke at jeg kjører med orginal offset på 45mm.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by AOB »

Ja for dette er vinkler som skal bli på bilen til dens ende tenker jeg.. felgene aner jeg ikke offset på men... de er ganske like org felg.

Så fint om det ikke er noe sinnsyke greier.. men da går jeg nok for rudolf sitt da kanskje.. vanskelig dette... hmmm.... :roll:

men hvordan er disse vinklene uten toe out?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by AOB »

Det viktigste er at vinklene ikke spiser dekk... Har ikke planer om å kjøpe nye dekk til henne hvert år..

Diesel får nye dekk om han trenger.. men Mia får "klare" seg med Eagle F1 :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Steinar »

Er det jeg som roter her, men skal ikke hjulvinkler måles med belastet bil.
Bildet viser Rudolf jekket opp.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Rudolf »

Steinar wrote:Er det jeg som roter her, men skal ikke hjulvinkler måles med belastet bil.
Bildet viser Rudolf jekket opp.

Steinar
Stemmer sånn delvis det ja .....
Men det er en relativt omstendelig prosess som foregår på en dertil egnet bukk med masse fikst utstyr.
I løpet av prosessen så må bilen opp i lufta, jeg tipper Rudolf var opp og ned en ti-femten ganger i løpet av justeringen.
Forstillingsspesialisten som jeg bruker kan sakene sine, det er sikkert.

Etter at vinklene var stilt inn, så satte jeg meg i bilen mens vi sluttkontrollerte alle vinklene.
(så vinklene er stilt inn for bil med fører uten passasjer ... :wink: )

Image
Image

Toe out, gjør at bilen blir svært "villig" i svingene.
Du (AOB) burde egentlig prøvd hvordan det er, noe du er velkommen til å gjøre.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Re:

Post by fa10 »

Image

den der lager vell greit med riper på felga :roll:
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

fa10 wrote: den der lager vell greit med riper på felga :roll:
Nei !

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by AOB »

Hva tar Forstillingsspesialisten da, for en slik jobb? Ser i tråden din ca 1500 :oops:

og ja veldig villig til å prøve :) Første gangen jeg satt på med deg var jo autoslalom på gardermoen.. skal si bilen din sitter ja.. :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Steinar »

Har aldri vært personlig på en forstillingskontroll, men har hatt Volvoen to ganger på dette. (Etter bytting av div. opphengs/forstillingsdeler osv.)
Kan bare si at Lønsethagen i Trondheim kan sine saker. Nå er ikke akkurat Volvoen noen sportsbil, men den ble betraktelig bedre å kjøre.
De tok ca. 1000,- lappen for en kontroll/justering.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler (Camber)

Post by Hauk »

Jeg endte opp med noe lignende som Rudolf. Disse vinklene forandret bilen betraktelig under autoslalomen (til det bedre):

----
Foran:
Camber -1,5 grader.
Caster ~5 grader.
Spissing ut 0,5 mm.

Bak:
Camber "nesten" -2 grader.
Spissing inn 1 mm.
----

Dette pluss overgang fra eibach og gule koni til FM og tokico utgjorde ~2 sekunder på rundene. Pluss sikkert etpar andre omstendigheter. Men jeg føler at disse hjulvinklene gjorde mesteparten.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Post Reply