Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by LoKi »

Som Rudolf så pent har bemerket tidligere, så er det dumt å ta dette på PM mellom folk når det er ting som kan komme flere til gode.

Jeg etterlyser dokumentasjon på at Momo-rattet på NA er originalt, siden jeg også har fått møkkamenna på skuldrene. Er det virkelig så utrolig at det er Momo-ratt på en sportsbil..?

Anywho, hvem sitter på slikt som kanskje kan kopieres, eventuelt vet direkte hvem man skal henvende seg til?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by mussa »

Det som slår meg først er jo Mazda Norge.. Får man tak i papirer kan man vel gå til forskjellige instanser for å få "godkjente" kopier, eks. et biblotek.. Da får man stemplet kopiene med at de er "ekte" kopier.. Hehe.. Dårlig forklart..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by LoKi »

mussa wrote:Det som slår meg først er jo Mazda Norge.. Får man tak i papirer kan man vel gå til forskjellige instanser for å få "godkjente" kopier, eks. et biblotek.. Da får man stemplet kopiene med at de er "ekte" kopier.. Hehe.. Dårlig forklart..
Så rett så rett.
De attesterer at kopien er en gyldig kopi av originalen du har fremskaffet.

Om dette holder for BT vet man jo dog ikke, når man vet hvor trassig de er.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by mussa »

Hva er det som er godt nok for de da? Ta de med i en DeLorian og reise tilbake til tidlig 90-tall på fabrikken og vise de at rattet blir skrudd på som orginalutstyr?? Hehe..

Når de er så inn i granskauen trykket inn i sin lille forskrudde byråkrativerden, så er det for meg merkelig at vi får lov til å registrere en Miata fra 1990 med airbag, når airbag ikke på noen måte fantes i de norske bilene.. Kan aldri tenke meg at de kicker på et airbagratt, og stiller spørsmål om det er orginalt, men det rattet som ble levert nye biler i Norge, ja det skal vi henge oss opp i...
Lenge leve stempeletaten!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Harald »

hva med å finne org brosjyrer fra da bilene var nye.og vise bilder av org rattet i der :P si atdet rett og slett ikke er åskaffe no dokumentasjon, siden det er org og ikke no ettermarkeds greier som faktisk trenger godkjenningspapirer.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Neida, jeg har aldri hatt noe problem med Momo-rattet.
Men jeg har hjulpet flere andre som har hatt det.
Ta f.eks. en titt i dette innlegget:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &p=118108&

Jeg har både Engelske og Tyske orginale salgsbrosjyrer som viser flere bilder av Momo-rattet (med Mazda dekselet på).
Det fine med dekselet er at det står BÅDE Mazda og Momo på det, meget overbevisende :wink:
Slik:

Image

Da er trikset å montere dekselet på plass, ta med seg brosjyrer og troppe opp hos BT.
Har funket meget bra ved flere tidligere anledninger.

Erik
(orginalfreak)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Miatapowers »

Kan gjøre som eg gjorde før når dem sa noe på dette.. eg brukte ett mazda 323 1990 ratt, de er bolt on, og står mazda med store bokstaver.. Eventuelt så kan man spore opp ett 323f ratt ifra 1990-95 de hadde ett ratt så er ganske så pent, og ble faktisk levert til mazda mx-5,
Eg har alltids ett mazda ratt liggende, man kan jo gjerne få låne ett ratt til eu, men er redd frakten dreper gevinsten med å låne, man pleier å få slike ratt på hugg utroligt billigt om man gidder å ta dem ut selv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by LoKi »

Tror jeg kommer til å innynde meg hos vår kjære Erik, og satse på at brosjyrer + gummidekslet skal være tilstrekkelig.

Utrolig at de kan være så flisespikkete.
Drittfolk.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg synes ikke det er det minste rart at det reageres på et orginalratt uten gummideksel på en teknisk kontroll.
Det formelig LYSER uorginalt der det står å blinker med Momo merket sitt.

Biltilsynets folk har som JOBB å sjekke at biler er i henhold til kjøretøyforskriften.
De kan umulig stille opp på kontrollstedet med delekatologer og reservedelsliste til samtlige bilmodeller som kjører på veien.

Rattet er en av de tingene de SKAL sjekke, fordi det ER forbundet med trafikkfare hvis folk setter på alt mulig de måtte finne på eBay.
PRØV å skjønne litt av hvordan de jobber selv om du var den uheldige denne gangen.
Sett deg litt inn i deres situasjon.

Han/hun som kontrollerte deg laget ikke forskriften, de er bare satt til å håndheve den bl.a. i kontroller.

Jeg så en dokumentar på Tysk TV her om dagen om hvordan forskrifter blir praktisert på veiene der.
Hvis en bil blir stoppet med f.eks uorginalt luftfilter blir den øyeblikkelig avskiltet der og da. NO QUESTION !

Slutt å skrive om idioter, horer, drittsekker osv i annen hver setning du skriver.
Det virker bare fryktelig barnslig og lite veloverveid.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by 2re »

Erik; han er nordlending! Han snakker pent! :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by LoKi »

Ok, men se dette fra min situasjon:

Jeg har ingen ulovlige modifikasjoner på bilen min.
Eksosen min blir påstått av han er ulovlig støyete, noe jeg vet at dette anlegget ikke er. Det står 96 dB i vognkortet mitt, og de har måleutstyr til å faktisk sjekke det.
Rattet blir påstått av han er ulovlig, jeg sier at bilen er levert ny med dette rattet. Jeg blir kalt løgner.

Dette er ikke bare et hån mot meg, men viser hvordan en person kan påføre andre kostnader og ergelse bare synsing og i verste fall trynefaktor og misunnelse.

I tillegg har man måten reglene er satt opp, nettopp at man må bevise at noe er originalt i stedet for at det motsatte skal bevises. I teorien kan han pålegge meg å fremlegge dokumentasjon for hver skrue på bilen min. Hvor er det feilen ligger da? Hos meg som en uskyldig trafikant, eller hos etaten som håndhever regler utenfor fornuft?
Skal man ikke bli hørt på når det kommer i et tilfelle av tvil, og steg tas for at oss som borgere slipper å måtte bruke tid og penger på å bevise en selvfølge?

Jeg er personlig fornærmet fordi jeg blir kalt en løgner, og må bevise at noe som er originalt faktisk er det.
Jeg er sint fordi det er unødvendig, og sløsing med både min og etatens tid.

Og mest av alt er jeg lei av at man skal sitte og se seg over nakken etter O Store Norske Staten som kommer for å ta oss til en hver tid.

Jeg beklager på det sterkeste at jeg har latt noe utløp for min frustrasjon treffe forumet og dets medlemmer, og saken vil bli lagt død for meg her inne nå. Jeg har fått informasjonen jeg trengte, og ser ingen grunn til å nevne temaet igjen.

Og i fremtiden regner jeg med at du tar ting som går på meg som person gjennom en PM, ikke her inne.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by Harald »

er jo ikke til å legge skjul på at tilsynet er norgesmestere i random behandling... klager de på støyen, og ikke ser at det står 96db i vognkort. lite imponerende.. at en bil faktisk har momo ratt orginalt, spes en så gammel bil at airbag ikke var no krav, er ikke såå fantastisk sært.. igjen ganske vrange folk, tipper momo rattet hans ser ganske tidsriktig slitent ut og.. trynefaktor er en greie de utøver i stor grad, om det så er pga personen i bilen, eller pga deres personlige mening om typen bil(sånne biler.. den er garantert ulovlig).

jeg som oppfører meg ganske voksent(ja, faktisk det og innimellom) kjører 5serie bmw til vanlig, får aldri pes :P selv med ikke godkjent senk, ikke godkjente 18", etc. aldri fått no problem, og vært i flere tekniske kontroller. kjører jeg no gammal drit, blir det alltid leven.. selv om bilen er så orginal man kan få det.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
petterbw
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by petterbw »

LoKi du har min fulle og hele støtte og medfølelse. kan virke som det går sport i å gjøre det vanskelig innimellom.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by LoKi »

Petter: Du får ta frem sympatien når jeg kommer sullende for å skifte bremser og eksos. Litt hjelp er aldri å forakte ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw
Status: Offline

Re: Dokumentasjon på Momo-ratt på NA

Post by petterbw »

LoKi wrote:Petter: Du får ta frem sympatien når jeg kommer sullende for å skifte bremser og eksos. Litt hjelp er aldri å forakte ;)
er bare å si ifra. har ikke så mye erfaring, men er flink til å lage kaffe og prate skit :)
Post Reply