Page 1 of 2
Da var sesongen over for min del også :(
Posted: 26 Jul 2004, 16:52
by Pacmania
Etter å hatt bilen inne på verksted pga bankelyder fikk jeg i dag beskjed om at det mest sannsynlig var rådebank ute å gikk.. dvs full overhaling av motor.. de var ikke helt sikre men skulle få vite mer i morgen.. vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. men ting er sikkert.. skal aldri aldri la bilen dø..
at jeg flytter til bergen uten bilen om 3 uker gjør ikke heller livet bedre..
Posted: 26 Jul 2004, 21:37
by Silverboy
God unnskyldning for å bygge gromt
Få tak i deg en brukt motor, bør ikke koste mange kronene.. de er jo ikke kjent for å dø, så det gir deg nok mange fine timer bak rattet for en liten slump penger og en helg med skruing
lykke til
Posted: 27 Jul 2004, 00:06
by Mazdafreaks
Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer...

Posted: 27 Jul 2004, 00:33
by Vidar
Og jeg som er skeptisk til å montere turbo på en motor som har gått halve

Er ikke så dumt å bytte stempler slik at du får ned kompresjonen..
Hva som gjøres på motoroverhaling.
Nye rådelager, stempel/stempelringer + pakninger ??
Mazdafreaks wrote:Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer...

Posted: 27 Jul 2004, 13:02
by Mazdafreaks
Har hørt at vis motoren er gått over 100000 km bør motoren overhales før turbokonvertering, er jo fort gjort vis man gjør det selv, bør bytte stempelringer, lager (slipe veiv er en fordel men ikkje alltid nødvendig) skal en kjøre på trykk over 0,5 bytte til lavkomp stempel. Mazda 323 gtx kjører på 0,57 bar.. Dette er gjort på en helg.. koster 1500.- og slipe veiv på auto 23 i bergen disse borer også blokker 1800.- skaffer også stempel tror eg, har fått pris på dette tidligere men husker ikkje hvor 900 per stk for smidde stempel... Eg har lyst men ikkje råd ennå...

Posted: 27 Jul 2004, 14:04
by arildh
På 100000 km er jo som regel motoren god som gull og det er bortkastede penger å begynne å overhale når det ikke trengs.
Min har gått 130K og hadde ingen problemer med komp eller økt veivhus trykk. Kjører bare på 5 psi nå men ting kommer til å skje.
Med FMII kjører de fleste på 15 psi / 1bar som tilsvarer 230-250 bakhjulshester uten å røre noe som helst av innmat på motoren. Dette er dog ansett som max av hva rådene klarer men det er vel ikke noe poeng å bruke flust med $ på ting man ikke trenger om ikke målet er over 250.
250 hk på bakhjula er MYE med tanke på at en "133" hesters NA 1.8l bremser mellom 100-105 på hjula.
Jeg vet om kun 2 stk. MX-5 her i norge som bremser mer enn 250 på hjula. Den ene har 323 GT-R motor (320 hk) og den andre en 1.8 med smidde stempler og råder, GT-R kammer ++++++ (over 400 hk).
1.8 motoren har dessuten lave 9.0:1 i komp på org stempel (1.6 9.4:1) så det er forholdsvis gode marginer for å trykke inn litt mere luft i denne motoren. Som nevnt tidligere, holder for 250 hk.
Målet mitt er 200 på bakhjula med T25, og det skal jeg klare med god sikkerhetsmargin.
Mangler Link ECU, dyser, IC og eksos.
Dette blir vel ikke en realitet før neste sommer. sukk...
Posted: 27 Jul 2004, 17:01
by Silverboy
Mazdafreaks wrote:Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer...

må ut med enten travers eller motor, og da er det vel like enkelt å ta ut hele motoren..
Posted: 27 Jul 2004, 17:05
by Pacmania
Da har jeg fått vite mer.. ett stempel bør også byttes.. "ulydene" ligger lengere ned.. så er nok mer som må gjøres.. er litt usikker om jeg skal prøve å få tak i en annen 1.6 å bytte... eller kjørt på med smidde råder og stempler.. turbo blir det uansett..
Posted: 29 Jul 2004, 16:15
by Vidar
Hvis kompressjonen er under 175 psi.
Så er det annbefalt å overhale motoren.
Det skal også være mindre en 10% forskjell på største og minste måling.
Mazdafreaks wrote:Glemt å sjekke oljen eller, rådebank i mazda er nå skjelden, min er gått over 320000 km og er fin ennå, brukte masse olje men det ser ut til å ha gitt seg etter nye ventiltetninger... Rådebank fikser du lett over helga, lett å skifte de, men du må sikkert slipe veiva.. Noen som vet om du må ut med motor eller kan ta de fra undersiden... Tenkte eg skulle bytte stempler før eg turbo konverterer...

Posted: 29 Jul 2004, 16:34
by glaibilenmin
sats på en 1.8 fra au2fast i danmark
og putt på den fm2 kit
Posted: 29 Jul 2004, 22:02
by Mazdafreaks
Hva trengs for å montere en 1,8 i 1,6 ser at denne motoren bruken en annen motorstyring 1,6 bruker luftmasse måler og 1,8 bruker luftmengde måler, men 1,8 fra 323 bruker luftmengdemåler, kan en bruke det elektriske fra 1,6 til 1,8 har ikkje lyst til å stresse med ledninger...
Posted: 29 Jul 2004, 23:36
by HF-mx5T
flyin miata har "konverteringskit" for de som vil putte 1.8 i 1.6 bilene sine
Posted: 30 Jul 2004, 18:25
by Mazdafreaks
Ja eg fant dette, blir nok kjøp av dette, mangler kun topp til min 1,8 doch, Noen som vet om det kan brukes dra 323 doch det er den samme blokka, men toppen har en annen toppdeksel... I såfall har eg en topp..
Posted: 31 Jul 2004, 14:08
by Pacmania
Har fått tilbud fra Au2fast på ny motor.. han hadde følgende inne..
?90 1,6 115 hk 39 000 km ny type krumtap 25000 kr
?91 1,6 115 hk 110 000 km ny type krumtap 18000 kr
?90 1,6 115 hk 102 000 km gamel type krumtap 12000 kr
?92 1,6 115 hk 185 000 km ny ty... 15000kr
?91 1,6 115hk 134 000 km gaqmel type krumtap 14000 kr
vet ikke om jeg skal få tak i en slik motor eller bytte alt innmaten..
Posted: 31 Jul 2004, 14:44
by Mazdafreaks
synest disse prisene var meget stive.. får jo 1,8 doch til mazda 323 på huggeren til 4-6000 dette er samme motoren som i miata 1,8 bare en annen topp eller deksel.. bedre å satse på f. eks 1,6 gt motor fra 323 fra 1986- disse er de samme som miata 1,6.. noen som vet om blokka fra 1,6 323 1990- er lik da finnes det mange på huggeren også.. Ford fiesta bruker miata 1,6 motor i sine xr2i i amerika gjør de det i norge også.. mange spørsmål men håper noen har ett svar.. men til de prisene som au2fast opererer med så hadde eg sendt motoren min til overhaling.. det lønner seg, du vet jo aldri hvordan en brukt motor er....