Trimming?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Z3killer
0 RPM
0 RPM
Posts: 26
Joined: 01 Nov 2003, 01:00
Location: Larvik/Kongsberg
Status: Offline

Trimming?

Post by Z3killer »

Vintern har kommet så jeg har satt min 91-mx-5 i garasjen. Er det noen som kan fortelle meg den enkleste(billigste) måten å få mere effekt ut av min bil, uten å montere en turbo. Bilen har et effektanlegg som var montert når jeg kjøpte den i våres. Luftfilter? Annet?? Takknemlig for svar da, jeg hadde tenkt til å bruke vinteren til å pussle med dette.
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Turbo er definitivt den billigste måten å øke effekten på. Skal du trimme uten turbo eller kompressor, er effektanlegg selvsagt en god start. Ett hakk videre er et godt innsug med filter. Jeg kjørte tidligere Racing Beat. Dette ser heftig ut, gir herlig innsugningslyd og har et stort KN-filter med god gjennomstrømming. Det koster ca 170 dollar inklusive filteret. For å oppnå vesentlig mer effekt rimelig kommer du neppe unna turbo. Nye stempler, kammer, porting av topp etc. koster mye mer enn både turbo og kompressor og vil likevel gi mindre effekt. Med effektanelgg og bedre innsug vil du kanskje oppnå 10 - maks 20 hk effektøkning, men det er jo noe. Lykke til!
Sebring
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trimming?

Post by Vidar »

Det er vel en par ting du kan gjøre, men det er lite Hk å hente i forhold hva du betaler for modifikasjonen.
* Luftfilter gir ikke så mye ekstra hk. Et vanlig konisk luftfilter taper du sansynligvis Hk med (Tar inn varm luft i stedet for litt kaldere luft)
Men et konisk filter gir klart en mye tøffere lyd :)
Skal du bytte luftfilter må du enten lage, eller kjøpe avskjerming til eksosen slik at du ikke trekker inn varmluft.
* Du kan bytte ut luftmengdemåleren med en i fra RX7. Gir noen få Hk på ca 6000 rpm.
* Bytte ut grenrøret tror jeg ikke gir noe effekt.
* Du kan stille til 14 graders fortenning (Tror det var 14 graders fortenning, men vil ikke garantere det)
* Hvis du har kat. montert. Så kan du vel få litt mere effekt av å erstatte den med et rør.
* Eller du kan motere en kompressor.
Z3killer wrote:Vintern har kommet så jeg har satt min 91-mx-5 i garasjen. Er det noen som kan fortelle meg den enkleste(billigste) måten å få mere effekt ut av min bil, uten å montere en turbo. Bilen har et effektanlegg som var montert når jeg kjøpte den i våres. Luftfilter? Annet?? Takknemlig for svar da, jeg hadde tenkt til å bruke vinteren til å pussle med dette.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Z3Killer :D , joda, men en standard miata "killer" de fleste Z3 i Norge, så mange flere HK har du ikke behov for på akkurat det området. Hvis du da ikke møter på en Z3M, men da rekker det ikke med en turbotrimmet 250HK Miata engang. Bare spør Tormod.

Vel, fra spøk til alvor, La oss først konkludere med at de billigste HK for penger får du ved å kjøpe en GReddy Turbo.

Andre modifikasjoner kan gi noe økt ytelse, men vi snakker ikke om mye.

1. Justering av tenning fra 10 grader til 14 grader fortenning. Det er målt ca. 2 HK økt ytelse, og en flytter dreiemomentkurven ca. 400 omdreininger nedover. Dvs. hvis du tidligere hadde maks dreiemoment på 5600 RPM vil du få maks dreiemoment på ca.5200 RMP etter dette. Jeg gjorde denne modifikasjonen for noen år siden, og har etterpå kjørt konsekvent med 98 oktan bensin. Merker at bilen er mer "frisk" på lavere turtall.

PS. Flere av de som driver med turbo-trimming profesjonellt sier at mange originale turbobiler kan få så mye som opp mot 10 HK bedre ytelse bare ved å kjøre med 98 oktan bensin!

2. Bytte bakre del av eksosanlegget (fra katalysator og bakover) med et sportsanlegg. Det er målt 4-5 HK økt ytelse. Jeg har også gjort denne modifikasjonen, og tror også at 4-5 HK økt ytelse er et realistisk tall på min bil. Ikke den helt store aha opplevelsen m.a.o.

3. Bytte av katalysator til en "Free flow unit", kan forventes ca. 2 HK i turtallsområdet over 6000 RPM. Jeg har byttet til Jackson Racing FreeFlow varianten som etter min mening ikke gjorde det helt store utslaget.. :(

4. Bytte til 1986-1988 Mazda RX7 luftmengdemåler kan gi opptil 5 HK i turtallsområdene OVER 6000 RPM.

5. Bytte av grenrør. Dette kan gi ca. 3-4 HK på toppen av turtallsområdet, men er til ingen nytte hvis ikke bakre del av eksosanlegget allerede er byttet.

6. Bytte av luftfilter. Dette har jeg aldri sett målinger på har økt HK på 1.6 liters Miatamotorer. Installerte sports-luftfilter kan gi bedre respons på gasspedalen pga. kortere inntaksrør, og at noen av de ofte er posisjonert slik at en en trekker inn kaldere luft, men noen økt HK er likevel ikke påvist på slike modifiseringer med original luftmengdemåler.

For øvrig kan mye gjøres i arbeid på topplokket i motoren, men da beveger vi oss opp i en prisklasse som ligger langt over turbo og kompressor installasjoner.

Forøvrig har jeg selv gått kompressor veien, og prøver å finne en ledig weekend for installasjonen. Kompressor kitet ligger bare å venter i esken sin :mrgreen:
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Hvor mye er det å tjene på å fjerne kat. tenker på å bytte til 2,5" ev 3" fra grenrør :?:
User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Post by TurboMx5 »

Turbo-modernisering er helt klart best og billigst, hvis du vil ha mye Hk for lite penger.
Jeg har selv Turbo i min 92 Mx5. Har fjernet katalysatoren og synes motoren ble mye sprekere etter 4500 omdr/min. Vet ikke om man får mer Hk av å fjerne kat. på turbo-motorer enn på "suge-motorer". :lol:
Post Reply