Page 1 of 2
Rullende landevei...
Posted: 02 Aug 2004, 08:08
by t_huseby
Ja ja, da har brutter vært hos Botne Bil i holmestrand sammen med Larvik gatebil klubb og Ghosts Bilklubb for å bremse litt... He he.
Resultatet ble faktisk bedre enn forventet. Vi turte å håpe på ca 170hk i motoren, men endte opp med 192hk og 217NM. Effekten ble målt ved 6310rpm, og han dro den til 6325rpm. Dette var da ved 0,5bar i lade trykk.
Kommer tilbake med litt mer info, må jobbe litt nå. (hint: knitre, knitre)
Posted: 02 Aug 2004, 14:45
by HF-mx5T
hva slags oppsett kjører du med egentlig, morro å se hva som skal til..
Posted: 02 Aug 2004, 15:51
by t_huseby
Jo...skal vi se, hvor var jeg....
Eeh, han har som sagt et greddy turbo kit (TD04H), og en IC fra en cosworth (220hk). Etter montering av turbo ladet han 0,25bar, og etter montering av IC stilte han trykket på 0,4bar. Så langt funket det kjempe bra.
Da vi fikk muligheten til å bremse bilen ville han kjøre med 0,6bar, så da kjøpte han en sånn turbosmart "singelstage" mekanisk boostkontroller med av og på bryter inne i bilen. Etter en liten prøvetur ble vi litt skuffet for trykket var veldig ustabilt. Den ladet først 0,7bar, for så å synke til ca 0,45bar. Ved dette trykket hørte vi tenningsbank selv om han kjører med bare 4 grader fortenning. Årsaken til trykkfallet kan nok være veldig dårlig/billi wastegate aktuator. Den er veldig slakk.
Eneste "mod" på bensin siden er den svarte boksen som fulgte med turbo kitet. Den skal manipulere signalet til vann temp sensoren så hjernen tror det er veldig kaldt og gi mer bensin.
Denne boksen stoler ikker jeg på i det hele tatt, så han har alt for mager blanding. Men det som er rart er at CT sier at de har kjørt med 0,8bar (tror jeg det var) med denne boksen. Rart....
Anyway....vi koblet ut den turbosmart greia, og stilte tykket til 0,5bar ( med shimsing) og håpet dette skulle funke greit nok. Men det gjorde det ikke. Jeg stod foran bilen og hørte det knatre ganske mye under bremsingen.
Oppsumering: turbo kit, liten IC, den svarte boksen, og 0,5 i lade trykk.
Det som kommer etterhvert er mest sannsynelig en haltech F5 (tilleg sprut som styrer en eller to ekstra dyser), og en MSD tennings retarder, ny wastegate aktuator, og lade trykk på ca 0,5-0,6 og maks trykk på 1.
Hvis det er noe mer dere lurer på er det bare å spørre.
Hva med deg HF-mx5T, hva slags oppsett kjører du med.?? Effekt??
Posted: 02 Aug 2004, 15:53
by t_huseby
En ting til... Han på botne bil spurte om vi skulle prøve en gang til fordi effektkurven hadde ikke begynt å gå nedover. He he. Men pga tenningsbank så ga vi oss så klart.

Posted: 02 Aug 2004, 17:51
by HF-mx5T
jeg kjører med greddy kittet, samme turbo osv. cosworth ic, 440cc dyser, link ecu, fjernet luftmengdemåler(map isteden). og har tenkt å legge meg på 0.8 til 0.9 bar trykk, da jeg synes 0.5 gikk alt for dårlig(dårlig er relativt, men man blir fort vant til det..)
Posted: 02 Aug 2004, 17:55
by HF-mx5T
t_huseby wrote:
Men det som er rart er at CT sier at de har kjørt med 0,8bar (tror jeg det var) med denne boksen. Rart....
kan da nevne at den bilen jeg har er den CT snekra på i fjor.. de har kjørt 0.8 med den boksen osv. men den har pga det fått byttet motor
jeg tør ikke kjøre 0.8 uten no mer enn den boksen..
min går forresten klokkerent (ikke no knitring) uansett trykk jeg har hatt den på, har vært oppe i 0.9 på det meste(som faktisk sparka MEGET bra)
Posted: 03 Aug 2004, 09:38
by t_huseby
HF-mx5T wrote:jeg kjører med greddy kittet, samme turbo osv. cosworth ic, 440cc dyser, link ecu, fjernet luftmengdemåler(map isteden). og har tenkt å legge meg på 0.8 til 0.9 bar trykk, da jeg synes 0.5 gikk alt for dårlig(dårlig er relativt, men man blir fort vant til det..)
Kjører du med org. wastegate aktuator?? Og hvordan justerer du trykket ditt??
Bare jeg får tilbake pc'n min fra rep. så skal jeg få lagt ut noen bilder. I mellom tiden sitter jeg på jobben og skriver litt en gang i blant.
Gleder meg noe sykt til jeg blir kvitt 200'n min, for da blir det mx5 på meg, og turbo til sommeren.

Posted: 03 Aug 2004, 13:08
by arildh
Hvor mye ble det på hjula ? Effekten i motoren er vel omregnet av hva som måles på hjula.
Ble det målt A/F på det draget med 0.5 bar ?
Jeg ville ha gått samme veien som HF-mx5T og kjøpt Link ECU og dyser i stedet for tilleggsprut.
Hvis du har en bærbarPC kan du både datalogge og styre tenning og bensin fra samme program og det gir mye mer potensialet for videre trimming. Trenger ikke koste så mye som FM skal ha heller hvis man leter litt rundt i nabolandet vårt. Motor Nord selger da litt av hvert..
Posted: 03 Aug 2004, 15:24
by HF-mx5T
bare husk å kjøpe FM sin chip(programvare) til linken... da den er endret ganske mye til det bedre i forhold til orginal software.. kombiner det da med de dysene programmet er skrevet for så er alt kjempelett

min starta på 1.ste forsøket og har gått pent siden...
jeg bruker orginal wastegate actuator.. men greddy profec e01 boostcontroller.
Posted: 05 Aug 2004, 15:33
by t_huseby
arildh wrote:Hvor mye ble det på hjula ? Effekten i motoren er vel omregnet av hva som måles på hjula.
Ble det målt A/F på det draget med 0.5 bar ?
Jeg ville ha gått samme veien som HF-mx5T og kjøpt Link ECU og dyser i stedet for tilleggsprut.
Hvis du har en bærbarPC kan du både datalogge og styre tenning og bensin fra samme program og det gir mye mer potensialet for videre trimming. Trenger ikke koste så mye som FM skal ha heller hvis man leter litt rundt i nabolandet vårt. Motor Nord selger da litt av hvert..
Husker ikke hva det ble på hjula, men mener å huske at det ble snakket om nesten 30hk i tap. Så jeg tror det var rundt 160hk, uten å være 100% sikker. Skal sjekke det opp. Det ble ikke tatt noen som helst målinger for det var et gruppe tilbud til klubbene på 400,- pr bil. Bare inn, brems, og ut.
Det blir ikke noe videre trimming etter at turboen kan lade ca 1bar, så noe datalogging og slikt trenger han ikke. Blir bare litt ekstra bensin tilførsel og noe som drar ned tenningen litt avhengig av trykket. Tenker det får holde en stund.

Når alt er montert skal han på rullene for å få justert det skikkelig såklart. Viktig med riktig A/F.
Noen som vet hvor store dysene er??? 370cc?? Dysene i en 200sx S13 (370cc) holder til ca 270hk, men hvis det brukes tilleggsprut så henger de med litt til pga økt ant dyser. Men men, kjekt å vite. Står ikke noe i bøkane på jobben.
Posted: 06 Aug 2004, 15:30
by t_huseby
Jeg var ikke langt unna da. Kikket på papirene og det sto 158,2hk på hjula.

Posted: 07 Aug 2004, 15:23
by glaibilenmin
høres jo ganske bra ut det da...
Posted: 19 Aug 2004, 21:26
by t_huseby
Hei igjen.
Da har jeg fått ordnet bilder på nettet, så da kan dere se det svart (eller rødt) på hvit.

192hk (158,1whp) og 217nm.
Bildene finner dere her:
http://foto.freewave.no/fotoalbum.php?aid=466721 Her holder han på å montere IC, og flytte luftmengdemåleren.
Posted: 19 Aug 2004, 23:01
by glaibilenmin
ka type ic dokke stapper i da?
Posted: 19 Aug 2004, 23:34
by t_huseby
Brutter brukte en cosworth IC som passer kjempe fint til den lille åpningen i fronten til mx5'en. Skal se om ikke jeg har et bilde av den også. (har det nok et sted)
