Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg har nå fått brukt bilen litt etterhvert og merket meg et par ting som irriterer meg og som jeg gjerne skulle ha gjort noe med...
Ved kjøring på vanlig vei virker det som understellet finner en resonant frekvens og rister nærmest ukontrollert. Akkurat som den ikke klarer å ta inn igjen og føles litt som en gelèklump... Merker dette spesiellt i lav hastighet (Under 60) Ingen av de 2 andre bilene jeg kjører til vanlig på samme veien har de samme tendensene. Ved nedgiring og aksellerasjon virker det som bilen setter seg og ristingen forsvinner. Litt vanskelig å beskrive hvordan jeg opplever dette, men er altså kun ved cruising i relativt lave hastigheter jeg merker fenomenet. Litt som en vaskemaskin under sentrifuge...
I svinger og spesiellt lange jevnt slake svinger virker det som bilen endrer styreutslag ved pådrag\"motorbrems", altså, hvis jeg aksellererer rolig gjennom en sving og så brått slipper gassen får jeg det som virker som en markant økning i styreutslag og hvis jeg ikke korrigerer bærer det rett i grøften... Det samme skjer ved kraftig pådrag, men er ikke så merkbart da det virker proposjonalt med aksellerasjon. Her tenker jeg at det kan være hjulvinkler som er på tryne eller at det originale understellet som tillater for mye løft\dykk og dermed påvirker styring. Det føles altså ikke som understyring. Denne biten plager meg litt mer da det stjeler endel av selvtilliten under inspirert kjøring...
Det siste jeg lurer på er dekk. Per idag står det nexen "sportsdekk" i profil 205\40\17 på oem felgene. Disse dekkene har rett og slett skumle egenskaper på våt asfalt... Hvilke dekk vil dere anbefale til en som skal bruke bilen til alt fra inspirert kjøring på artige veier til langtur på fremmede stier. Blir på oem felgene og ikke aktuellt med gateslicks... Fått tilbud på Toyo T1-R til 5k ferdig omlagt.
Lassi wrote:I svinger og spesiellt lange jevnt slake svinger virker det som bilen endrer styreutslag ved pådrag\"motorbrems", altså, hvis jeg aksellererer rolig gjennom en sving og så brått slipper gassen får jeg det som virker som en markant økning i styreutslag og hvis jeg ikke korrigerer bærer det rett i grøften... Det samme skjer ved kraftig pådrag, men er ikke så merkbart da det virker proposjonalt med aksellerasjon.
Er det din første bil med RWD og diffbrems? Bortsett fra den voldsomme graden du beskriver det med så er vel dette en standard "feature" med RWD og diffbrems? Å gå av gassen/motorbrems i sving er jo en light-versjon av å nappe forsiktig i brekket. Dvs. den blir mer overstyrt.
Jeg merket dette godt da jeg byttet fra åpen diff til torsen på én og samme bil. Men ikke i den grad at det "stjeler endel av selvtilliten under inspirert kjøring...".
Lassi wrote:I svinger og spesiellt lange jevnt slake svinger virker det som bilen endrer styreutslag ved pådrag\"motorbrems", altså, hvis jeg aksellererer rolig gjennom en sving og så brått slipper gassen får jeg det som virker som en markant økning i styreutslag og hvis jeg ikke korrigerer bærer det rett i grøften... Det samme skjer ved kraftig pådrag, men er ikke så merkbart da det virker proposjonalt med aksellerasjon.
Er det din første bil med RWD og diffbrems? Bortsett fra den voldsomme graden du beskriver det med så er vel dette en standard "feature" med RWD og diffbrems? Å gå av gassen/motorbrems i sving er jo en light-versjon av å nappe forsiktig i brekket. Dvs. den blir mer overstyrt.
Jeg merket dette godt da jeg byttet fra åpen diff til torsen på én og samme bil. Men ikke i den grad at det "stjeler endel av selvtilliten under inspirert kjøring...".
Første bil med diffbrems ja... Hehe... Så den biten er jo bare å bli vant til da...
petterbw klagde på no lignende greier.. jeg kjørte bilen hans en tur mens han satt på... smooth bil å kjøre,akurat sånn de skal være, men uvant om man ikke har vært borti så mye sånt før..
triks nr1, ingen brå gassendringer i sving, endrer balansen i bilen enormt.. spes på biler som mx, som faktisk reagerer på hva fører gjør.
man må heller lære seg å utnytte dette til sin fordel..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Effekten med av/på med gassen i sving er absolutt normalt ja, full kontroll gjennom svingene bare med å vippe litt på gassfoten...
Har du ristinga fra null og opp til 60, eller bare rundt 50-60 ?? Sjekk om felgene dine fremme er runde (Jekk opp fronten og snurr på dekkene, se på felgkanten på innsiden..). Det kan også være høydekast i dekkene som gir denne effekten i de hastighetene. Nexen er jo ikke blandt de dyreste dekkene...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
stemmer det harald sier at jeg var litt skeptisk til ting og tang ved bilen. men for min del hjalp det å bare kjøre litt fortere. mye morsommere også.
fikk tips av en på jobben om å bremse mye tidligere og gå på gassen igjen rett før en starter svingen. ble en helt annen opplevelse av bilen med en gang. dette er visstnok en teknikk som motorsykler bruker, men det ser ut til å funke.
gå av gassen i sving lærer en fort at en ikke skal gjøre.
Kan være ujevne dekk ja. Er jo veldig lav profil så fort gjort å skade felg og dekk på norske veier. Får se hva de sier når jeg skal legge om til nye dekk. Prøve å gå litt opp i både bredde og profil og ikke minst kjøpe noe dekk fra en annerkjent produsent...
petterbw wrote:stemmer det harald sier at jeg var litt skeptisk til ting og tang ved bilen. men for min del hjalp det å bare kjøre litt fortere. mye morsommere også.
fikk tips av en på jobben om å bremse mye tidligere og gå på gassen igjen rett før en starter svingen. ble en helt annen opplevelse av bilen med en gang. dette er visstnok en teknikk som motorsykler bruker, men det ser ut til å funke.
gå av gassen i sving lærer en fort at en ikke skal gjøre.
veldig vettugt tips det.. får konsekvent oppførsel på bilen igjennom svingen da.. mengden pådrag styrer siste rest.
men morro å gå brått av gass i svingen da, eller?
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Da har jeg testet litt mer og må vel egentlig bare bøye meg i støvet og si det at det er nok meg som er litt pinglete og satser for lite.
Etter å ha økt farten og pådraget littegranne (littegranne mye) så føler jeg at jeg får den responsen jeg forventer av en bil med diffsperre og litt effekt. Plutselig ble det litt greiere å bruke gassen til å introdusere en lett og konrollerbar overstyring.
I lavere fart går det så fort når jeg først mister grepet at jeg nesten er på vei rundt før jeg registrerer hva som skjer. Må få kjørt litt på bane etterhvert så man kan satse litt uten at det blir så drøye konsekvenser om man bæsjer på leggen...
Først til sving-problematikken. Jeg ser at du allerede har sjekket dette ut, men det skal sies at dette ikke bare gjelder for RWD og LSD. Da jeg hadde kjøretimer en gang for tusen år siden, så poengterte kjørelederen min nettopp dette på en Golf 3. Vi kjørte gjennom en sving, og han ba meg slippe gassen, for så å gi litt gass igjen. Det var tydelig hvordan pådraget "dro" bilen gjennom svingen.
Jeg hadde også STORE utslag på min Ford Escort MK-et-eller-annet når det var mye slakk i forstillingen (FWD). Dro jeg på, så gikk jeg nesten av veien på innsiden..
As for vibreringer i under 60 km/t, så setter jeg penger på at det er ubalanse i hjulene. Kast viser seg som regel i høyere fart, og jeg har selv stort sett bare opplevd det i 80+ km/t. Vibrering i 50-60 km/t er klassisk ubalanse, og jeg ville dratt rett på ei dekksjappe for å få dem til å balansere dekkene på nytt.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
Ser ut som 90 prosent av den ukontrollerte ristingen kommer av flat spots på dekkene etter at bilen har stått en stund... Kjørte bilen idag etter 14 dagers sysselsetting offshore og var på grensen til ubehagelig første kilometerene. Spesiellt rundt 50-60km\t. Etter en god kjøretur er dette så godt som borte, men det betyr vel at nexen dekkene bare er å bytte ved første anledning...
Uansett så er jeg fortsatt av den oppfatning at oem demperne ikke helt holder følge med alle de små ujevnhetene vi har på denne kanten av landet...
At dekkene er "skumle" på våte veier kan vel ha noe med oppsettet på bilen å gjøre?
Jeg har 245/45/17 på bakdekka av typen Hankook Ventus K104 (som visstnok har gjort det bra i tester osv osv), og bilen min slipper LETT i svinger når det er vått. Er ikke altfor erfaren sjåfør med mine 5 år på veien, så har fått et lite sjokk i ny og ne av at bilen slipper i rundtkjøringer og andre lettere svinger uten at det var intensjonen (dama fikk sjokk hahaha). Men så har det vel noe å si at jeg kjører på ganske brede dekk. Vinter dekkene mine er standard dim, og de slipper like lett de også. Slik jeg har forstått det, så er det jo en del av sjarmen til Miata/MX5?
Gode dekk er alltids å foretrekke. Håper du oppdaterer her hvis du merker forskjell på nye og gamle dekk etter hvert som de nye kommer på. Abonnerer her nå jeg
MX5 er veldig tail happy på vått føre, enkelt og greit. Har kjørt med mange forskjellige dekkoppsett, samt cambervariasjoner.
Gir du gass i sving på vått føre, så kommer rumpa tvert. Punktum.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro
gode dekk er kanskje den beste og billigste måten å trimme en bil. har i mange år spart penger når jeg skal kjøpe dekk, men skal legge fra meg det heretter. sommerdekkene funker omtrent ikke på vått føre. (ikke så bra på tørt heller, ifølge harald) og er ikke helt overbevist over vinterdekkene heller. så det blir nok en del penger lagt i gummi rimelig snart.
vinterkjøring med MX er litt spesiellt siden bilen ikke veier stort. kan derfor være fordel å kjøre smalere dekk enn på mange andre biler. men når det er sagt så er det utrolig morsomt med mx5 og snø. bilen er like presis og nesten mer forutsigbar når det er glatt. og det folk sier om at det er vanskelig å hente inn en sladd med mx5 er tull. i hvertfall hvis den ble provosert frem. i vinter var standard prosedyre å overstyre ut av (ca) alle svinger og rundkjøringer. da var jeg i hvertfall forberedt på at rumpa sklir ut. og det er jo mye morsommere å.
Har blitt overrasket av sleng på rumpa på vått føre en gang eller 2. Dette kom veldig plutselig og mens jeg bare fulgte trafikken foran meg. DET synes jeg blir litt for tail happy spør du meg. Det som er flott er jo at den er veldig tilgivende og går man av gassen er rumpa på plass igjen med en gang. En ting er når man leker seg og er forberedt, noe annet når man rett og slett blir litt redd for hva som kan skje på vått... Spesiellt på landevei der man har relativt høy hastighet i forhold til veistandard...
På tørt derimot er nexen dekkene herlig forutsigbare når man vil ha rumpen ut... Med det effektnivået jeg har nå er det bare å gi bånn gass og bilen slipper rolig og fint og er bare å holde inne til den retter seg opp igjen. Er utrolig artig ut av rundkjøringer... Hehe...
Blir ikke nye dekk før neste sesong. Liten vits å kjøpe nye dekk nå mot slutten av sesongen bare for at den skal stå i ro på dem hele vinteren...
Men ser for meg at det blir et sett dekk i 225\45\16 av type Toyo T1R eller goodyear F1 gsd3s. Skal komme med en oppdatering når eg kommer så langt...