Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
magenuss
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 01 May 2008, 22:42
Location: Ã…s (UMB)
Contact:
Status: Offline

Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by magenuss »

Merket at bilen blir kjappere varm etter at jeg byttet til pipercross luftfilter
Image

Bensin kjøler jo ned motoren, da vil økt luftmengde gjøre det motsatte. Men burde ikke luftmåleren fikse dette?
Bilen blir for varm nå, og den går langt over det som er normalt. Den er omtrent 80% mellom normal og maks temp.
Hva kan dette være?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
petterbw
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by petterbw »

lmm merker at det kommer mere luft og gir dertil mer bensin. men det pipercross filteret trekker luft fra en litt ugunstig plassering. ved sakte kjøring vil den trekke ganske drøyt varm luft. ved motorvei burde det ikke være noe serlig forskjell.

varm luft inn, gir varmere motor, som gir varmere eksos, som igjen gir varmere luft inn (siden filteret sitter rett over eksosmanifoilen).
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by Agility »

Har konisk sportfilter (ikke pipercross) som sitter på nøyaktig samme sted. Gjør absoultt ingeting med temperaturen på motoren.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 8&start=30 (Se midt nede på siden)
Har også gjort et forsøk med å legge det bak lykta via en elastisk slange for å få kaldere luft. Resultatet var følgende: Absolutt ingen forskjell i temperaturen på motoren, men mista litt effekt ?!? (Restriksjoner i ruglete snage ???) Ekstra draget som kommer på 4000 forsvandt liksom... Greide ikke helt å sette fingeren på det, men noe var det... Flytta filteret tilbake ved manifolden og alt var som det skulle igjen... :twisted:

Jeg ville sjekket termostaten, evt. bare bytta den...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by Adrian »

Tenker det samme som Agility, termostaten. Jeg har hatt filteret på de rareste steder i bilen, med varierende resultat. Skal ikke ha mye å si for effekt eller temp. Da må man ha filteret rett bak radiator, eller over eksosmanifolden uten varmeskjold.

Skal du ha en liiten tanke effektøkning må du ha kald luft.. :wink:
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by Agility »

Med alle deksler og paneler på rett plass under og rundt motoren, så presses lufta effektivt gjennom motorrommet. I.o.m. at det er trangere ut bak enn inn foran, så får du en venturi effekt som gir undertrykk og lufta suges ut bak under motoren... Fikk merkbar effektøkning med filteret mitt der jeg har det, og som nevnt mista jeg litt når jeg flytta det bak lykta.... :wink: Måtte bli JR-CAI om jeg skulle flytte på noe... :)
Mange har ikke plata under motoren har jeg oppdaget, og det endrer en HEL del på hvordan ting er konstruert...

Gå for termostaten du. Jeg hadde problem med min i fjor høst. Tok ut den gamle og kokte den, åpna på rett temp og alt mulig, men likvel ble bilen frisk med en ny. Kosta vel 150,- på Mekonomen... Kjøpte med temostatpakning også, men det lå med et par stk sammen med termostaten :mrgreen:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by OleK »

Jeg har samme pipercross filter og kjører foreløpig uten plata under motoren, men merker ingen ting med tanke på temperatur.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by LoKi »

Filteret har ingenting med dette å gjøre.
Jeg kjører med konfilter på samme plass UTEN varmedeksel, og det utgjør ingen forskjell.

Det er andre ting som er feil da, og det har sikkert skjedd noe under montering.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by Miatapowers »

Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..

er ikke så lett for den vanlige mann i gata å kunne svare på slike spørsmål uten en temp sensor.. Man kan gjøre det lett, man kjøper en digital måler som måler ute temperatur, men den bør gå over 60grader.. Tror faktisk mazda gjorde en god jobb originalt med filterplaseringen sin.. :roll:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by petterbw »

StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by Miatapowers »

petterbw wrote:
StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3
Nå har du jackson racing cold air intake så skal vera det beste man får til disse bilene..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by LoKi »

petterbw wrote:
StianOppistov wrote:Eg hadde link ecu og temp sensor, eg fikk masse forskjellige temperaturer med mine forskjellige modder, en av dem var å ha det der du har det, og eg fikk høyere innsugstemp, det verste eg gjorde var å ha det rett bak radiatoren,, den beste var å ha filteret rett forran raddis, men var utrolig mye dill..
var det derfor du satt det tilbake rett bak radiatoren? :p ser at innsugstempen min går opp som pokker på køkjøring. høyeste jeg har sett er 60*, men da var det varmt og stillestående kø på ring3
JRCAI henter lufta fra utsiden av motorrommet vel? Den belgen ligger over radiatoren..?
At innsugstemp går opp i køkjøring er veldig veldig normalt, og det unngår du nok ikke uansett hvilket inntak du har.
Du mister all luftstrøm gjennom motorromet, så da vil det nødvendigvis bli varmere også.

Innsugstemp kan stige, men temperaturen på motoren vil variere minimalt, og ikke nok til at bilens kjølesystem skal slite med det.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
petterbw
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by petterbw »

trodde du mente at du hadde plassert jrcai foran radiatoren, hehe. sleit litt med å se for meg at det i det hele tatt var mulig. er fornøyd med jrcaien jeg. litt trangt mot reima, men all klaring er god klaring. innsugstemp ligger forøvrig stortsett på 25 grader +- 5

har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by Miatapowers »

petterbw wrote:trodde du mente at du hadde plassert jrcai foran radiatoren, hehe. sleit litt med å se for meg at det i det hele tatt var mulig. er fornøyd med jrcaien jeg. litt trangt mot reima, men all klaring er god klaring. innsugstemp ligger forøvrig stortsett på 25 grader +- 5

har jo pågående prosjekt med å lage ITB'er til den. spennende å se hva som skjer med temp og alt det der da, men det tar nok enda en stund før det havner på bilen.
Ja hadde jo samme planer selv, svogern diller enda med disse spjelda han skulle sveise til for meg, men med barn og nylig kjøpt hus så nedprioritere han dem,, :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
petterbw
Status: Offline

Re: Bil blir fort varm etter bytte til pipercross luftfilter

Post by petterbw »

StianOppistov wrote:men med barn og nylig kjøpt hus så nedprioritere han dem,, :D
er en grunn til at det ikke er så forferdelig mye som skjer i prosjekttråden min heller :)

men blir artig likevel. er det i det hele tatt noen i norge som har ITB på mx5?
Post Reply