Page 1 of 2

Sunny selges

Posted: 29 Jun 2010, 21:17
by HegeCecilie
Da selger vi bruksbilen/vinterbilen vår, en '91-mod Sunny 1.6 SLX, da vi istedet skal fikse opp bestemor Holms '87 Swift GTi. :D

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23114335

Re: Sunny selges

Posted: 01 Jul 2010, 21:20
by DrHolm
Solgt! :D

Re: Sunny selges

Posted: 01 Jul 2010, 22:08
by Hauk
Fint! Da kan jeg slenge inn en kommentar om at bestemødre med Swift GTI vokser jaggu ikke på trær.

Det er nok noe i genene ja...

Re: Sunny selges

Posted: 01 Jul 2010, 23:17
by mussa
Jeg å vil kommentere, godt valg!! Swift GTI er jo ikke å se langs veiene lenger! :D

Re: Sunny selges

Posted: 03 Jul 2010, 15:38
by HegeCecilie
Haha helt enig, bestemor Holm rocker, at hu har fått fartsbot i denna gjør det bare enda mer lættis at vi får arve og leke i den.. Den ble ikke EU-godkjent pga litt rust, så hun kjøpte seg ny bil og så har Swift'n stått til oppbevaring hos oss i halvannet år, med planer om å selge den etter hvert, men begge har kvia seg for den har sjarm hehe og går faktisk ganske greit, 100hester på 790kg. :) Den har også bare gått 100tusen km, og vi har passa på å starte motoren innimellom - med et batteribytte har den starta trofast hver gang. Hver gang vi har kjørt den en kort avstand, har vi fått skikkelig go'følelsen og sliti med tanken om å selge den el la den råtne bort, men har jo hatt nok av andre ting å bruke pææng på, med huskjøp etc.

Meeeen det hender at jeg og Martin får noen teite innfall som vi bare bestemmer oss for å gjøre no med med en gang, og dette ble da redningen for Swiften også, da vi for par uker siden bestemte oss for å selge Sunnyen og fikse opp Swiften for penga vi fikk for den. Så da blir det sommerprosjektet vårt - med litt polish, ny bakstilling, bremseslanger, dempere, fjærer, fjærbenslagre, stabstag bak, bærearmer foran, par nye foringer, utbytting av alt flytende og filtre på'n, pluss sandblåsing og tectylering, så tror jeg vi har bruksbil i noen år til. Flaks at Martin kan mekke, og jeg har tilgang til billige slitedeler hehe. :D

Tøff liten rakker da? hehe
Image
Image
Image
Image
Image

Re: Sunny selges

Posted: 03 Jul 2010, 18:15
by Kolbotn
Jeg er så gla for at dere tok til sence og beholdt denne ass og solgte sunnyen ass... Og hvis dere blir lei, kan denne bli en helt rå trackrat! Dette er jo en skjelden bil og i ganske god stand liksom.

Re: Sunny selges

Posted: 03 Jul 2010, 23:21
by LoKi
Blir denne også stående på bukker i Flateby og ruste? :mrgreen:

Re: Sunny selges

Posted: 03 Jul 2010, 23:51
by DrHolm
Denna skal bli i god bruks-skikk ja! Gleder oss til å få den på veien. :)

Vi har en bunke med hva som er gjort med den, hvertfall de siste ti åra. Service-hefte og en katalog med ekstrautstyr.
Har gjort mange søk men er ikke mange fora dedikert til den, og hvis det er det, så er det mest til mk2/mk3.

Jeg ler meg skakk hver gang jeg kjører rundt med den. :D Turtalls-villig og hysterisk torque steer. En ekte "Pocket Rocket"

Re: Sunny selges

Posted: 04 Jul 2010, 00:24
by Hauk
Når det er biler man ikke vet så mye om så må man jo google litt:

http://www.redlinegti.com/articles/art2/
----
"In 1986, Suzuki released the performance oriented Swift GTi into the Australian market. Available only as a 3 door hatch with a 5 speed manual gearbox, the GTi featured the G13B engine, a 1.3 litre, double overhead cam, multipoint fuel injected motor, good for 74kw at the front wheels. Exterior styling boasted larger, lower front and rear bars, incorporating fog lights on the front. Side skirts were also fitted, as well as larger 13" wheels to round off the enhanced suspension package. Interior upgrades from other models included sports seating and steering wheel, and a tachometer incorporated into the instrument cluster, along with power mirrors. The SA was the smallest and lightest of all GTi Swifts."
----

Motoren heter altså G13B:

http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_G_engine
----
"This DOHC 16-valve engine is well known, it uses the older distributor driven off the intake camshaft, and produces approximately 100 hp(74 kW) @ 6500rpm / 83 ft·lb(112Nm) @ 5000rpm. Redline is set at 7400-7600RPM. Like many DOHC engines, this engine has an interference valvetrain design, making periodic timing belt changes vital to the engine's life. It was used in the following vehicles:"
----

Men, redline på 7400-7600 RPM? Wtf? :)

Re: Sunny selges

Posted: 04 Jul 2010, 00:35
by LoKi
Oj.. slem registerreim. Hører rykter om at slikt ikke blir pent om den ryker :P

Re: Sunny selges

Posted: 04 Jul 2010, 19:33
by HegeCecilie
LoKi wrote:Oj.. slem registerreim. Hører rykter om at slikt ikke blir pent om den ryker :P
Står bare at det er viktig å bytte den v intervallene som er oppgitt, og det gjelder vel de fleste biler, ekke det man tar sjanser på å drøye (i tillegg til påfylling av olje hehe). :)

Re: Sunny selges

Posted: 04 Jul 2010, 19:43
by LoKi
HegeCecilie wrote:
LoKi wrote:Oj.. slem registerreim. Hører rykter om at slikt ikke blir pent om den ryker :P
Står bare at det er viktig å bytte den v intervallene som er oppgitt, og det gjelder vel de fleste biler, ekke det man tar sjanser på å drøye (i tillegg til påfylling av olje hehe). :)
Ja, men om den ryker så får det mye større følger enn f.eks på en MX. (interference valvetrain design)
Ryker reima, så dundrer stemplene inn i ventilene eller no slikt tull, så du lager grøt av toppen ;)

Re: Sunny selges

Posted: 04 Jul 2010, 20:39
by Stehu
Lukter jeg sprayboks lakkering? :D

Re: Sunny selges

Posted: 04 Jul 2010, 21:52
by HegeCecilie
Loki - det er jo sant, ekke frest plass til at stemplene kan smelle oppi ventilsetene på denne som på mx'ne - vi får prøve å unngå det! :)

Stehu - haha nei er så fin i rødt vøtt, blir nok bare lakkrens, clay og polish gitt. :) Mangler originale lille vingen som sitter på da, den må vi få tak i etter hvert for å fullbyrde sjarmen. ^^

Re: Sunny selges

Posted: 05 Jul 2010, 12:17
by uggla
Nice ride!

Kult med slike potensielle klassikere...

Satser på at Dokter Holm stiller i NCL-cupen med den neste år?

:D