fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
alex89
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 26 Mar 2010, 15:27
Medlemsnummer: 870
Location: lørenskog
Status: Offline

fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by alex89 »

bilen min har fått en ny sykdom...

bilen starter å går som vanlig (går ikke på tomgang men hadde prob med det før detta skjedde) men hvist turtallet går over 2500 - 2800 så kutter bilen absulutt all efekt, og det skjer ingenting før turtallet har gått ned til rundt 1800. detta sker uansett gir og fart, og jeg kan ha full gass stilleståene da driver den å ruser opp og ned til rundt 2800.....
problemet opstod helt plutselig, og det som er rart er at den av og til fungerer helt normalt,f.eks ette at den ikke funka så kan jeg 5 min etter starte bilen og den fungerer helt 100.

noen som har noen anelse om hva som kan være feilen??? noen som har opplevd lingnende?

på forhånd takk for svar

-alex
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/

" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "

89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by mussa »

Ehm, er dette på en stock MX5, eller turbo? Med eller uten LMM? Hvis den er stock og med orginal LMM så lukter det defekter, eller dårlige kontakter i LMM.. Får du opp CEL? Det kan jo være 1000 ting, men at den kutter på et sånt turtall virker som om maskinen tolker en eller annen feil i mengde luft kontra bensin.. Den går på alle 4 sylindre?
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by TraZan »

Hei. Du har en kontakt (throttle body sensor) med tre ledninger som sitter der gassvaieren er festa. Neste gang det skjer, ta ut kontakten, og se om det hjelper. Sikkert bare dårlig kontakt. Skjer gjerne etter en motorvask.

Jon..................
1990 Miata 1,6
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by Harald »

skal sies at bilen har turbo, ikke datasprut, alle kabler er modda og flytta på, osv :D er evig mange steder det kan være en dårlig kontakt, eller andre ting som lager litt issues .
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by Stehu »

Ser du hele tiden turtallet? Hvis turtelleren detter ned til 0 er det problem med CAS. Hvis ikke kan det være coil/plugger/ledninger.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
alex89
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 26 Mar 2010, 15:27
Medlemsnummer: 870
Location: lørenskog
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by alex89 »

Stehu wrote:Ser du hele tiden turtallet? Hvis turtelleren detter ned til 0 er det problem med CAS. Hvis ikke kan det være coil/plugger/ledninger.
ja turtallet ser jeg hele tiden, den er aldri på 0 etter at bilen er starta. den starter uten noe som helst prob vær gang....mn går ikke på tomgang....det har han jo ikke gjort før detta skjedde heller... men kan detta ha noen sammenheng?
mussa wrote:Ehm, er dette på en stock MX5, eller turbo? Med eller uten LMM? Hvis den er stock og med orginal LMM så lukter det defekter, eller dårlige kontakter i LMM.. Får du opp CEL? Det kan jo være 1000 ting, men at den kutter på et sånt turtall virker som om maskinen tolker en eller annen feil i mengde luft kontra bensin.. Den går på alle 4 sylindre?
turbo ja og uten sprut som harald nevnte. har gått over alle ledningene til lmm og lodda alt på nytt så gangske sikker på at det ikke er noe defekt der ( kan selfølgelig være feil inni selve måleren eller på kontakta) går helt strøkent på alle fire høres det ut som.. ikke noe ulyd eller risting....CEL???? hva er det?

men det som er så ufattelig iriterende er at det hele er så random... kjørte til jobben istad (10 min å kjøre) så etter en stud så plutselig bestemte den seg får å fungere.... eller når jeg stod helt stille med motoren på så funka det ikke når jeg starta... men etter ett minutt eller to så var den helt strøken.....


takk for svar :)

-alex
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/

" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "

89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by mussa »

CEL = Check Engine Light.. Gul pære som indikerer feil et eller annet sted, sitter i dash`n..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by LoKi »

Oh.. har hørt om dette problemet. Mener det var Throttle body sensor som var issue der, og det var med biler som hadde fått litt ekstra pust.
Men jeg mener det bare var når det gjelder datasprut, fordi gamle NA bare har en sensor som sier AT man gir gass, ikke hvor mye.

Ergo, jeg tror ikke TBS-problematikken gjelder din bil, siden du kjører med stock ECU.
Anbefaler å google temaet litt, og sjekk gjerne på miataturbo.net :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
alex89
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 26 Mar 2010, 15:27
Medlemsnummer: 870
Location: lørenskog
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by alex89 »

ok takk for hjelpen :D

jag tror jeg nå har klart å finne problemet.... tps sensoren.

når jeg gir gass med denne har den fuel cut på 2800 og når jeg plugger den ut så går den i hele registeret....ergo: defekt tps.

men siden jeg nå har allerede bestilt meg mega squirt med variabel tps konfig så syntes jeg kanskje det er litt unødvendig å bytte ut denne til en lik tps for så da å bytte ut til en annen om en uke eller to...

noen som vet hvor jeg kan få tak i en variabel tps sensor som passer til gasspjellet mit? 1,6 89mod. evt hvem sensorer som passer??

takk for svar

-alex
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/

" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "

89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
User avatar
alex89
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 26 Mar 2010, 15:27
Medlemsnummer: 870
Location: lørenskog
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by alex89 »

går det ann å bruke vtps sensor på stock ecu? sån att ms blir plug and play etterpå?

-alex
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/

" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "

89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by Stehu »

alex89 wrote:ok takk for hjelpen :D

jag tror jeg nå har klart å finne problemet.... tps sensoren.

når jeg gir gass med denne har den fuel cut på 2800 og når jeg plugger den ut så går den i hele registeret....ergo: defekt tps.

men siden jeg nå har allerede bestilt meg mega squirt med variabel tps konfig så syntes jeg kanskje det er litt unødvendig å bytte ut denne til en lik tps for så da å bytte ut til en annen om en uke eller to...

noen som vet hvor jeg kan få tak i en variabel tps sensor som passer til gasspjellet mit? 1,6 89mod. evt hvem sensorer som passer??

takk for svar

-alex
Du får ikke tak i ;) Du må mekke til noe selv. Stock ECU støtter ikke variabel TPS. Du kan LETT reparere den du har der for å si det sånn. Den fungerer slik at når gassen ikke er inn i det hele tatt er det fra ledningen i midten til en av de andre. Når du har litt gass skjer det ingenting der(den sier ingenting). Ved fullgass vil den legge kontakt mellom ledningen fra midten og til den siste som er der(det er 3 ledninger). Bare du åpner den der kontakten og lodder litt fungerer den akkurat som før ;) Easy fix som kanskje tar deg 10 minutter ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
alex89
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 26 Mar 2010, 15:27
Medlemsnummer: 870
Location: lørenskog
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by alex89 »

Stehu wrote: Du får ikke tak i ;) Du må mekke til noe selv. Stock ECU støtter ikke variabel TPS. Du kan LETT reparere den du har der for å si det sånn. Den fungerer slik at når gassen ikke er inn i det hele tatt er det fra ledningen i midten til en av de andre. Når du har litt gass skjer det ingenting der(den sier ingenting). Ved fullgass vil den legge kontakt mellom ledningen fra midten og til den siste som er der(det er 3 ledninger). Bare du åpner den der kontakten og lodder litt fungerer den akkurat som før ;) Easy fix som kanskje tar deg 10 minutter ;)
ok kult da prøver jeg vertfall det imorgen;)

men det jeg egentlig tenkte på var om jeg kan bruke en vtps sensor på en stock ecu (men fortsatt bare ha den som en av og på bryter) intil jeg får ms, for da må jeg uansett bytte til vtps. så lurte på om det er noen som vet hvilken tps sensorer som man kan bruke? har hørt at noen bmw greier skal vere bolt on med bare noe lodding av ledninger??

takk

-alex
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/

" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "

89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by Stehu »

Uten at jeg har prøvd er jeg ganske sikker på at det IKKE fungerer!

Jeg regner med at vtps er basert på en motstand. Den originale av på bryteren åpner/lukker kretser!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
alex89
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 167
Joined: 26 Mar 2010, 15:27
Medlemsnummer: 870
Location: lørenskog
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by alex89 »

ok,takk, da blir det å prøve å fikse den jeg har nå
andre prosjekter og oppdateringer : http://alexandrechappel.wordpress.com/

" It just takes desire, skill, money, and maybe a kidney "

89 mod miata (turbo) viewtopic.php?f=19&t=13174
(x) - celica t20
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: fuskining / kutting ved gasspådrag...HJELP!!!

Post by LoKi »

Vil bare bemerke at det er mye synsing og "jeg tror" i denne tråden..
Siden du i praksis ikke har fått vite annet enn at det er TPS som er problemet, så ville jeg søkt svar på andre måter/forum eller prøvd meg frem ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply