Page 1 of 2
Banebil.
Posted: 05 Jul 2010, 21:19
by AOB
Hei! Har komet over en E30 banebil som jeg vurderer å kjøpe.. noen som har skrudd noe serlig bmw?
Re: Banebil.
Posted: 05 Jul 2010, 21:55
by Stehu
bruk heller litt mer penger på din MSM? Det hadde jeg hvertfall gjort

Re: Banebil.
Posted: 05 Jul 2010, 23:17
by LoKi
Hva betaler du for denne?
Jeg har en Mitsubishi GT3000 på hånda for 40.000, og det river i gassfoten

3.0 turbo.. *gurgle*
Re: Banebil.
Posted: 06 Jul 2010, 00:03
by Harald
3000 gt er et slagskip, ikke en banebil..
Re: Banebil.
Posted: 06 Jul 2010, 00:04
by LoKi
Harald wrote:3000 gt er et slagskip, ikke en banebil..
Tja, en kompis tunet en til drøyt 800 hk, og da blir den fort litt kvikk

Problemet var at han lot dama kjøre den, så.. ja..
Re: Banebil.
Posted: 06 Jul 2010, 12:18
by Kolbotn
Hehe, 3000gt har nok av potensiale for hester ja, men den må strippes og karosseriplantene må byttes mot lettere panelet før den blir WIN liksom... Hva skjer forresten med "verdens råeste 3000gt" som Pettersen Auto bygde? Noen som vet?
Re: Banebil.
Posted: 06 Jul 2010, 12:19
by LoKi
Kolbotn wrote:Hehe, 3000gt har nok av potensiale for hester ja, men den må strippes og karosseriplantene må byttes mot lettere panelet før den blir WIN liksom... Hva skjer forresten med "verdens råeste 3000gt" som Pettersen Auto bygde? Noen som vet?
Den var solgt når jeg var innom der og titta på 200SX..
Re: Banebil.
Posted: 06 Jul 2010, 16:52
by mussa
Fordelen med E30 er deletilgjenglighet da.. Også virker det som om en del av de bilene tåler juling.. Meeeeen, det er ingen Mazda..

Skulle jeg hatt meg en virkelig hobbybil til banekjøring hadde jeg hatt lyst på en RX-7 tenker jeg.. Eller 323 GTR...
Re: Banebil.
Posted: 06 Jul 2010, 23:48
by Kolbotn
LoKi wrote:Kolbotn wrote:Hehe, 3000gt har nok av potensiale for hester ja, men den må strippes og karosseriplantene må byttes mot lettere panelet før den blir WIN liksom... Hva skjer forresten med "verdens råeste 3000gt" som Pettersen Auto bygde? Noen som vet?
Den var solgt når jeg var innom der og titta på 200SX..
Det tror jeg ikke no på, for Trond Pettersen har den liggende ute til salgs på Finn.no enda.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=19243883
Re: Banebil.
Posted: 07 Jul 2010, 23:04
by LoKi
Um.. i antall HK er den jo rævva.
Svedenborg sin dytta ut drøyt 800 hk på stage 3 map, og det med vanlig drivstoff.
Mye annet på den ja, men at den må ha racefuel og nitro, og enda er under 800, det skuffer
(Det lå en folder på denne bilen i lokalet når jeg var der, og jeg fikk inntrykk av at den var solgt ut i fra det som sto der. I stand corrected!)
Re: Banebil.
Posted: 08 Jul 2010, 00:04
by jallatralla
Har ikke skrudd BMW, men E30 er jo en utrolig populær bil, både å restaurere, modifisere og bruke på bane i de fleste disipliner...pluss at den solgte bra når den var på markedet...så det burde jo være både plenty knowhow og deler å få tak i. At det er en 80-taller (elektronikk og drit) og at den er RWD (plass) er jo også begge ting som er en fordel for garasjemekk.
Dessuten ser den fordømt briljant ut med gul racinglook på lyktene.

Re: Banebil.
Posted: 08 Jul 2010, 01:18
by AOB
Vel det positive for kjøp er dette:
1. Lett å få tak på deler
2. Mange som har kunnskap om denne bilen
3. Den har bur og stoler belter coilovers bremser osv osv..
4. Er rigget som banebil.
5.Får med 3 sett felger med ok r888 dekk.....
6.Ikke trimmet motor
Minus:
1. Gammel
2. litt sliten stand
3. Helbur som det ikke står noe om i vognkort
4. Stått en stund uten skilt
Jeg har lite eller null peil på bmw.
Grunnen til lysten på banebil er rett og slett det at det kan være greit å buse rundt i noe som det ikke er så farlig med..
Lære seg å kjøre bil på bane uten at det på veien dit skal gå med flere dyre deler enn det man må..
Ps. noen som vet regler for dette med å eu godkjenne med bur osv osv.. er det som å be en bartender om 10 vodka shots midt i baghdad?
Re: Banebil.
Posted: 08 Jul 2010, 01:33
by AOB
Ps. Hvis det er noen der ute som også kunne tenkt seg en banebil er det bare å rope ut. Jeg ser jo absolutt fordelen med å dele et slikt prosjekt med noen.
Vet det er mange som sier at det er store sjanser for sjevfordelig av bil ved flere eiere men dette er jo en bil som kun skal kjøres på bane og da er det opp til en selv om man klarer å finne tid. Bilen skal kun kjøres når alle eiere er til stede eller hvis eier ikke kan, samtykker til kjøring
Det viktigste er at man bestemmer seg for hva som er målet for bilen slik at det ikke dukker opp uenighet av stor skala på veien. Som sagt målet mitt er å kjøre rundt på bane tryggest mulig og uten å være livredd for at fangere og lakk går fløyten skulle man være uheldig å snurre eller noe i den duren.
Ikke 1000whp og drifting.
Kan forøvrig si at bilen jeg ser på kan jeg få for 25/20.000 BMW E30 323
Re: Banebil.
Posted: 08 Jul 2010, 17:25
by Kolbotn
Det er ikke hk som er det imponerende med den 3000 der Morten det er byggkvaliteten, detaljene og det faktum at bilen takler vesentlig mer hk hvis man bestemmer seg for å kaste det på den;)
selvfølgelig vil ingen bruke 600k på noe sånt...
Svedensborg er det den som gikk under navnet keiko før eller?
Re: Banebil.
Posted: 11 Jul 2010, 23:26
by Kjakan
AOB wrote:Vel det positive for kjøp er dette:
1. Lett å få tak på deler
2. Mange som har kunnskap om denne bilen
3. Den har bur og stoler belter coilovers bremser osv osv..
4. Er rigget som banebil.
5.Får med 3 sett felger med ok r888 dekk.....
6.Ikke trimmet motor
Minus:
1. Gammel
2. litt sliten stand
3. Helbur som det ikke står noe om i vognkort
4. Stått en stund uten skilt
Jeg har lite eller null peil på bmw.
E30 er jo en fantastisk klassiker som har økt i verdi de siste årene. Disse kan du sette kanonbra rundetider med, da en original 325 går ganske friskt samt at den har en fantastisk lyd. Lav vekt, fett utseende og de tåler mye grisekjøring. Buret blir ikke eu-godkjent...
Problemet med banebiler er at de blir brukt for lite, og i mine øyne er det best å ha en E30 på skilt som kan brukes både til lokal bygdeburning og banekjøring.
Angående prisen er det flere faktorer med i bildet, men vanligvis er E30 lettsolgt. Hva slags felger følger med f.eks? Er det to-dørs bil? Siden bilen er rigget for bane er det ikke lenger av betydning om det er M-tech-utstyrt...
323 har en noe svakere motor, og er ikke like ettertraktet som 325.
Det største problemet er vel rust, men generelt knallgode biler. Jeg har siklet litt på slike selv, men prisnivået har skutt i været de siste årene dessverre. BMWer er som vin, de blir bare bedre med årene. Siden den ikke skal på eu risikerer du ingen store økonomiske smeller, så magefølelsen sier ja...
Har du bilder?