Vis183A: Project Revival Final

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Vis183A: Project Revival Final

Post by jallatralla »

LoKi wrote:
biXen wrote:Med all respekt for andres meninger så kan man si hva man vil om aerodynamikk og vekt vs. krefter. Men F1 er ikke i nærheten av hva det var den gang. Samme med Rally, de nye bilene kjører jo fartsprøvene mye raskere enn de gamle, men de gamle bilene var jo mer som å temme en løve enn å kun finne den raskeste linjen. Sportene er sikrere for de som deltar, men det har ikke den samme appellen for MEG. F1 er med visse unntak køkjøring i høyt tempo nå idag.

Apropos det, vet noen om det finnes noen faste hillclimb-aktige events i norden?
Endelig noen som ser fornuft i dette.

Som de sier i innslaget, så hadde de mye mindre downforce, mye mer hester, og kjørte på slicks. Senna trengte ikke ha den råeste bilen for å vinne, og etter som jeg forsto, så har han bevist det flere ganger.
Rally var best i gamledager, og det var F1 også. Nettopp fordi det var så vanvittig rått, og risikoen var så stor. Hvem savner vel ikke UR Quattro, RS200 og Delta Integrale..

"..By contrast, Group B had few restrictions on technology, design and the number of cars required for homologation to compete (only 200). Weight was kept as low as possible, high-tech materials were permitted, and there were no restrictions on boost, which turned out to mean almost unlimited power.."

DET var motorsport!
Tja, tjo, tja...det er ikke bare så enkelt at bilene er mye tammere nå. Banene har endra seg mye, kjørereglene har blitt strengere (eller mer riktig å si at de blir strengere opprettholdt) og sjåførene har blitt langt mer seriøse.

Ja, bilene har mye mer gadgetery, men rent utover sikrerere konstruksjon blir jo de fleste av disse brukt til å kjøre fortere...ikke til å kjøre tryggere. Og Hp/vekt ratioen er jo nå over turbomonstrene.

Men som sagt, om de returnerer til slicks tror jeg vi får se gjenoppstandelsen av lav downforce monstrene...om ikke FIA letter på aeredynamikk-kravene sine da (per i dag er det jo knapt lovlig med downforce-mods som gir lite drag).

Men joda, det var mer fare for liv og helse før.
2001 1.6 NBFL
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Vis183A: Project Revival Final

Post by biXen »

Ifølge tallene jeg ser veier dagens F1 biler i overkant av 600kg og har under 800 hester. Den berømte siste turbobilen til Senna veide 540kg og nærmere 900 hester. Den kjørte de uten elektroniske hjelpemidler, men såklart det går fortere idag, det har skjedd litt med aerodynamikk og sånt også :)

Men for de som ser på så er det forskjell i hvordan farten blir levert også.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Vis183A: Project Revival Final

Post by DrHolm »

Bra budskap, men som nevnt, ripoff så det holder..

Bakkeløp må være en av Norges mest undervurderte grener, sett fra en publikumsvenlig vinkel.
Absolutt noe å få med seg!

F1 miste piffen seint på 90-tallet for min del. Var enormt MS-fan, men det blei bare for dumt etterhvert..
Hadde man satt dagens stjerner i 80-tidlig-90-talls formelbil så hadde de fått hakaslepp.

En god bok om F1 sett med norske øyne er Atle Gulbrandsen sin bok "Gand Prix - Historien om Formel 1"

Men jeg syntes at F1 har tatt seg opp igjen (noe..). Har fulgt med litt på de siste løpa, og det er mer taktikk og opp til føreren enn det var for noen år siden.

Blir spennede å se om S2000, 2l. N/A og 1,6l. FI, slår ann og forresten! :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Vis183A: Project Revival Final

Post by jallatralla »

biXen wrote:Ifølge tallene jeg ser veier dagens F1 biler i overkant av 600kg og har under 800 hester. Den berømte siste turbobilen til Senna veide 540kg og nærmere 900 hester. Den kjørte de uten elektroniske hjelpemidler, men såklart det går fortere idag, det har skjedd litt med aerodynamikk og sånt også :)

Men for de som ser på så er det forskjell i hvordan farten blir levert også.
Ah, stemmer det...jeg som ikke følger med. De siste V10erne (pre 2006) hadde rundt 1000 på racespec, V8erne som kjører nå er noget tammere ja, samt litt tyngre pga av noe FIA greier.

De kjørte vel ganske heftig med elektronikk på tidlig 90, men de kom vel noe FIA reguleringer som fjerna mye av dem i dødssesongen til Senna. Bilene var jo skumle den sesongen.

Men råeste sjåførene når det gjelder cohones må jo være Grand Prix nede på 60-tallet...dobbel-clutching, heel'n'toe, breisladd i det meste av svinger. Må ha vært hektisk. :)
2001 1.6 NBFL
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Vis183A: Project Revival Final

Post by biXen »

Har alltid hatt sansen for bakkeløp, visste ikke at det var en såpass aktiv NM gren. Problemet er at "alt" er på østlandet. Men kanskje noe man bør prøve å få med seg etterhvert.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply