Page 1 of 4
Senka bilen -> mista lappen
Posted: 03 Aug 2010, 19:03
by Tonning
En liten notis fra nærmiljøet
http://www.varden.no/nyheter/tuklet-med ... -1.5504688
Veit ikke hvilken/hva slags bil det dreier seg om..
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 03 Aug 2010, 19:06
by nope-mx5
Virka jo ikke som det var distriktets skarpeste person som eide bilen akkurat.
Kjøre uten fjærer foran, og kappe fjærene bak, medfører jo en totalt livsfarlig bil å kjøre...
For min del er det betryggende å ikke ha slike i trafikken.
-n
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 03 Aug 2010, 20:15
by Stehu
+1 STOR en.... Teiteste som er! Hadde vært artig med bilde av bilen

Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 05 Aug 2010, 17:06
by Miatapowers
Eg har selv kjørt uten fjører på en bil i min galne ungdom, måtte teste mens eg ventet på senkesettet var på vei, en stk nissan cherry,, og må innrømme den ble ganske så lav, men gikk da fint ant å kjøre med dette.. så lenge man har gode bumpstops, så blir det omtrent som å kjøre med eibach fjører på mx-5

Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 06 Aug 2010, 00:54
by DanielHovdahl
Uten fjører ja, den var ny! Kanskje dette var en litt eldre Passat.... Så en som kjørte fra Gatebil som var skamlav, bunnpanna og eksos skrapte nedi på flat mark. Kanskje det er den? Skulle ønske jeg hadde bilde!
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 06 Aug 2010, 07:31
by LoKi
StianOppistov wrote:..den ble ganske så lav, men gikk da fint ant å kjøre med dette..
Vanskelig å kommentere dette.
Nei, det går ikke "fint an å kjøre" uten demping i understellet.
Jeg røyka i 18 år, og jeg overlevde, men det er fortsatt livsfarlig. Og med den viten kan jeg ikke sitte og argumentere med at "det gikk fint an å røyke".
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 06 Aug 2010, 08:10
by Tonning
Har ikke klart å finne ut av hvem/hvilken bil detta var..
Er/var også en boble som kjørte uten fjører her, men den hadde vel fler timer på utstilling enn på asfalt..
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 06 Aug 2010, 13:53
by Tonning
Sitat fra annet forum:
"(...)en sølv farva 124 merch stasjonsvogn slo meg ganske hardt at kunne være den... møtte den i krøsse ved biltilsynet engang og da subba den i det feltet som er midt i veien da erre lavt.. men er jo ikke sikkert det er den da (...)"
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 06 Aug 2010, 15:44
by Harald
At oppistoven har rattar rundt på bygda uten fjærer overasker meg ikke

Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 07 Aug 2010, 14:44
by Miatapowers
Men nå er det da slik at mx-5 med eibach fjører kun fjører i bumpstops det også da,,

bytter man til gode bumpstops så duger det noenlunde med eibach.. Mazda har en utrolig kort fjørvandring så gjør at man ikke har fjøringsvei i det hele tatt..
Posted: 07 Aug 2010, 18:22
by Rudolf
StianOppistov wrote:Men nå er det da slik at mx-5 med eibach fjører kun fjører i bumpstops det også da,,

bytter man til gode bumpstops så duger det noenlunde med eibach.. Mazda har en utrolig kort fjørvandring så gjør at man ikke har fjøringsvei i det hele tatt..
Da spør jeg deg igjen Stian.
Har jeg kjørt rundt på bumpstops med Rudolf i fire år ?
Ferieturer i Europa, Rudskogen, Vålerbanen, Nürburgring, Autoslalom, sommer og vinter ?
(jeg har Eibach med originale bumpstop på den)
Eibach er 30% stivere en stock fjører.
Det betyr at ALLE som kjører stock fjører (dvs. de aller fleste) kjører konstant på bumpstops
For noe vrøvl !
Erik
Re:
Posted: 07 Aug 2010, 18:30
by nope-mx5
Rudolf wrote:
Eibach er 30% stivere en stock fjører.
Det betyr at ALLE som kjører stock fjører (dvs. de aller fleste) kjører konstant på bumpstops
For noe vrøvl !
Erik
Problemer er at de senker altfor mye iforhold til stivhet.
Kjørte med Eibach på NB`n min i 4 uker sånn ca. og slo nedi og traff bumpstops ofte.
Er en grunn til at jeg byttet til FM fjærene for å si det slik
-n
Re: Senka bilen -> mista lappen
Posted: 07 Aug 2010, 18:45
by LoKi
Det er vel en dårlig skjult hemmelighet at 3-4 cm senking gjør at man blir ridende på bumstops til tider.
Jeg har selv opplevd det.
Enkelte kjenner kanskje ikke forskjellen på bumpstops og "stiv fjæring".
Posted: 07 Aug 2010, 19:15
by Rudolf
OK.
Da kjører jeg vel konstant på bumpstop da
(pussig at alle de som har prøvd bilen ikke har kommentert det ?)
Dette er og blir tullprat, og det VET jeg
(en løgn blir ikke sannhet selv om den gjenntas mange ganger....)
Erik
Posted: 07 Aug 2010, 21:04
by Rudolf
Dumt å bevisst spre feilinformasjon på forumet.
Da blir det vanskelig å ha noe glede (for andre) av det som leses her.
Eibach er IKKE bare en type fjører (det vet Stian utmerket godt)
Harald har visstnok også Eibach på sin bil (men de er vel ca 100 ganger stivere en stock)
Mine er 30% stivere.
.... også finnes det en masse andre.
Hvor mye de senker er helt avhengig av hvordan de monteres og sammen med hva.
F.eks hva slags dempere, topmounts, høyde på innfesting, bumpstop og hjulgeometri forøvrig.
Mine er festet på Koni Sport dempere (høyeste innfestingsspor).
Det blir derfor meningsløst å påstå at bruk av Eibach fjører medfører at man kjører på bumpstop hele tiden.
Vær så snill og ikke spre den slags svada, særlig når du/dere vet bedre.
Erik