Virker som dette er en boble som flyter opp med jevne mellomrom. Finnes 100 tråder her som omfatter effektdiskusjonen.
Grunnen til at bilen koster så lite som den gjør, at miljøet er så stort som det er, og at bilen har blitt så populær, er nettopp manglende effekt og balansen mellom lav vekt og 50/50 vektfordeling som gjør dette til verdens mest solgte roadster.
Både BMW og Audi leverer bedre alternativer om du er ute etter stock bil med mye effekt. (BMW med sugemotor og Audi med overlading)
Men til saken.
Hvis du ikke har tenkt til å skru selv, og skal montere turbo og/eller større motor, så anbefaler jeg å selge bilen med en gang og kjøpe en Z4M. For det kommer til å koste deg ca like mye. Det absolutt billigste turbokit du får levert, er GReddy sitt til kr 18.000. Dette er ny pris i Norge.
Skal du ha hakket over i kvalitet, men ikke bryr deg om at leveringstiden kan bli lang, så er nok BEGi det greieste. Der starter kit på rundt $2000.
På toppen over billig-kit uten datasprut troner Flyin' Miata, som leverer det beste men dyreste kit'et, og som har en enestående kundeservice. Dette koster rundt $3000.
Begge de to siste er pris i USA, så det tilkommer frakt + moms på dette.
Alle 3 kit gir deg 140-160 hk på hjula.
As for 2-2.5l motor i MX-5, så vil jeg bare nevne at du glatt tar du over 300 hk på 1.8-litern. Så det er ikke nødvendig med større motor, bare sintere innmat
Å gå for en MSM-motor vil koste deg rundt 25.000 + montering og mapping, så hvis du ikke gjør monteringen selv, så vil jeg sette av rundt 100.000,- til det.