Låse bilen mens den enda sviver
Moderator: Styremedlemmer
-
- 1000 RPM
- Posts: 171
- Joined: 05 Jun 2009, 00:07
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Låse bilen mens den enda sviver
Jeg har fått montert turbotimer i bilen som er satt til 60 sekunder.
Problemet er at jeg ikke får låst bilen uten nøkkelen. Jeg kan altså ikke bruke fjernstyreren til å låse bilen mens den sviver.
Dette er jo mindre pop da alarmen ikke slås på via nøkkel.
Noen som har noen tips til hvordan gjøre dette?
Jeg vil helst ikke fjerne timeren da disse, av erfaring, gir turboen noe lengre levetid og mindre slitasje.
Problemet er at jeg ikke får låst bilen uten nøkkelen. Jeg kan altså ikke bruke fjernstyreren til å låse bilen mens den sviver.
Dette er jo mindre pop da alarmen ikke slås på via nøkkel.
Noen som har noen tips til hvordan gjøre dette?
Jeg vil helst ikke fjerne timeren da disse, av erfaring, gir turboen noe lengre levetid og mindre slitasje.
- Steinar
- 7200 RPM
- Posts: 1160
- Joined: 23 Oct 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 560
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Opplys oss uvitende hva en turbotimer er?
El-motor som drar rundt turboen etter stopp eller?
Eller det at motoren går på tomgang i 60 sek.?
Har kjørt turbobil som familiebil i over 15 år nå.
Eneste advarselen jeg har lest er at man skal la motoren gå på tomgang noen sekunder (10-15) direkte etter hardkjøring.
Steinar
El-motor som drar rundt turboen etter stopp eller?
Eller det at motoren går på tomgang i 60 sek.?
Har kjørt turbobil som familiebil i over 15 år nå.
Eneste advarselen jeg har lest er at man skal la motoren gå på tomgang noen sekunder (10-15) direkte etter hardkjøring.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Da ville jeg tatt familiebilen på en liten hardtur en kveld, så stoppet og åpnet panseret og beundret en glødene eksosmanifold i et minutt eller to.
10-15 sek holder dessverre ikke.
Du har helt rett i din teori om virkemåte - du setter turbotimeren til å holde motoren i gang i et gitt tidsrom etter at du tar ut nøkkelen for å kjøle ned turbo/motor.
Morphinytry: mulig jeg misforstår problemstillinga, men det ikke motoriserte dørlåser koblet til alarmen på bilen? Det er vel en mulighet?
Eller er det at det "kræsjer" med programmet til turbotimeren når du låser?
10-15 sek holder dessverre ikke.
Du har helt rett i din teori om virkemåte - du setter turbotimeren til å holde motoren i gang i et gitt tidsrom etter at du tar ut nøkkelen for å kjøle ned turbo/motor.
Morphinytry: mulig jeg misforstår problemstillinga, men det ikke motoriserte dørlåser koblet til alarmen på bilen? Det er vel en mulighet?
Eller er det at det "kræsjer" med programmet til turbotimeren når du låser?
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Jeg mistenker at turbotimer er noe man overhodet ikke har behov for.
Hvor mange turbobiler fra fabrikk kommer med turbotimer montert?
Mye bedre å heller kjøre pent siste 3-4 minuttene før man skal parkere.
-n
Hvor mange turbobiler fra fabrikk kommer med turbotimer montert?
Mye bedre å heller kjøre pent siste 3-4 minuttene før man skal parkere.
-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Turbotimer er noe 14is piss man fikk lyst på når fast`n furius kom, noe man ikke trenger i det hele tatt, om man kjører så sykt at man må stikke av innen ett minutt, så er det andre ting man bør vera mer redd for.
Er jo meget lett å unngå slike tulleting så gjerne lager krøll i ledninger senere,, man cruicer lett til parkeringsplass,, kjører man bane så cruicer man jo inn til parkering der også,, Når er behovet for å slå av tenningen og låse rett etter herjetur ?
Samme spørsmålet stilte eg en kompis, jo når man feks er sent ute til jobb, spiller ett minutt noen rolle..

Samme spørsmålet stilte eg en kompis, jo når man feks er sent ute til jobb, spiller ett minutt noen rolle..

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
-
- 1000 RPM
- Posts: 171
- Joined: 05 Jun 2009, 00:07
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Fullt klar over at turbotimer ikke er noe som man egentlig trenger dersom man har tid.
Men det er ikke kritikk av mine valg og ønsker på bilen min som gjelder her, men heller noen tips til hvordan jeg kan få til dette.
Jeg har funnet ut at det skal finnes ett "valg" på sentrallåsenheten som sier at man ikke kan låse bilen med fjernkontrollen dersom motor sviver. Hvordan dette fjernes sies det ikke noe om. Jeg tar en tur til Mazda på mandag å tar en prat. De burde nok vite.
Men det er ikke kritikk av mine valg og ønsker på bilen min som gjelder her, men heller noen tips til hvordan jeg kan få til dette.
Jeg har funnet ut at det skal finnes ett "valg" på sentrallåsenheten som sier at man ikke kan låse bilen med fjernkontrollen dersom motor sviver. Hvordan dette fjernes sies det ikke noe om. Jeg tar en tur til Mazda på mandag å tar en prat. De burde nok vite.
-
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
ser absolutt fordelen med turbotimer. kjedelig å sitte å vente på at motoren skal roe seg ned hver gang en har vært litt aktiv på gasspedalen. mener å si nye 530d har dette som standard, men er ikke 100%.
uansett så var ikke spørsmålet om turbotimer er kjekt eller kjipt.
men hva er egentlig problemet her? må nøkkelen stå i for at turbotimeren fungerer?
vil ikke alarmen skru seg på hvis motoren går?
vil ikke bilen låse seg med fjernkontroll hvis nøkkelen står i?
skrur turbotimeren seg av når du låser bilen?
uansett så var ikke spørsmålet om turbotimer er kjekt eller kjipt.
men hva er egentlig problemet her? må nøkkelen stå i for at turbotimeren fungerer?
vil ikke alarmen skru seg på hvis motoren går?
vil ikke bilen låse seg med fjernkontroll hvis nøkkelen står i?
skrur turbotimeren seg av når du låser bilen?
Re: Låse bilen mens den enda sviver
turbotimer er fint, om man pleier å stå på gassen HELT fram til garasjen sin, for så å kaste seg ut av bilen for å løpe inn.. ellers har det lite for seg, men kult for rånerne..
koblet riktig, så kan du skru av tenninga, ta med deg nøkkelen, låse bilen og gå.. kan du ikke ta ut nøkkelen, og gå din vei har den blitt koblet feil da hele poenget med turbotimern er å holde tenninga aktiv i en gitt tid etter du har skrudd av med nøkkel og forlatt bilen..
så lenge man har bittelitt normal kjøring før man parkerer, er det egentlig aldri no tema at man MÅ ha turbotimer. min erfaring tilsier at turboene ikke tar skade av å brukes i bil uten turbotimer. Men har man kjørt på bane feks, så anbefales det IKKE å skru motor rett av, og i de tilfellene er 60sek på turbotimern for lite igjen
Da vil man gjerne ha bilen stående på tomgang i flere minutter etterpå.
koblet riktig, så kan du skru av tenninga, ta med deg nøkkelen, låse bilen og gå.. kan du ikke ta ut nøkkelen, og gå din vei har den blitt koblet feil da hele poenget med turbotimern er å holde tenninga aktiv i en gitt tid etter du har skrudd av med nøkkel og forlatt bilen..
så lenge man har bittelitt normal kjøring før man parkerer, er det egentlig aldri no tema at man MÅ ha turbotimer. min erfaring tilsier at turboene ikke tar skade av å brukes i bil uten turbotimer. Men har man kjørt på bane feks, så anbefales det IKKE å skru motor rett av, og i de tilfellene er 60sek på turbotimern for lite igjen

-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Jeg har som vane å parkere med bilen i gir, håndbrekk av...
så lenge jeg parkerer hjemme eller andre flate steder, bortsett fra parkeringsplasser osv.
Med turbotimer er du vel nødt å alltid parkere med håndbrekk på, giren i fri... blir ikke det raskt et problem?
så lenge jeg parkerer hjemme eller andre flate steder, bortsett fra parkeringsplasser osv.
Med turbotimer er du vel nødt å alltid parkere med håndbrekk på, giren i fri... blir ikke det raskt et problem?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- 1000 RPM
- Posts: 171
- Joined: 05 Jun 2009, 00:07
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Nye 530d har dette som alternativ ja. Det samme gjelder flere og flere av dieselbilene til BMW.petterbw wrote:ser absolutt fordelen med turbotimer. kjedelig å sitte å vente på at motoren skal roe seg ned hver gang en har vært litt aktiv på gasspedalen. mener å si nye 530d har dette som standard, men er ikke 100%.
uansett så var ikke spørsmålet om turbotimer er kjekt eller kjipt.
men hva er egentlig problemet her? må nøkkelen stå i for at turbotimeren fungerer?
vil ikke alarmen skru seg på hvis motoren går?
vil ikke bilen låse seg med fjernkontroll hvis nøkkelen står i?
skrur turbotimeren seg av når du låser bilen?
Jeg kan ta ut nøkkelen og bilen sviver. Jeg går ut av bilen, men jeg får ikke lov til å låse bilen med fjernkontrollen, kun med nøkkelen. Men dersom jeg låser med nøkkel vil ikke alarmen på

-
- 1000 RPM
- Posts: 171
- Joined: 05 Jun 2009, 00:07
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Jeg parkerer alltid med bilen i fri og håndbrekk påEspenAndre wrote:Jeg har som vane å parkere med bilen i gir, håndbrekk av...
så lenge jeg parkerer hjemme eller andre flate steder, bortsett fra parkeringsplasser osv.
Med turbotimer er du vel nødt å alltid parkere med håndbrekk på, giren i fri... blir ikke det raskt et problem?

Kan fjernstarte bilen inne. Ganske greit på kalde morgener, motor og bil er varm innen jeg skal kjøre

Re: Låse bilen mens den enda sviver
Hvilket modell på turbotimer/alarmsystem er det du har?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Veit at dette er forbikoblet på min ivertfall da ej har ett alarmsystem med timer/fjernstart osv... så det er mulig:)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
-
- 1000 RPM
- Posts: 171
- Joined: 05 Jun 2009, 00:07
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Låse bilen mens den enda sviver
Ja.
Har snakket med en kompis som jobbet for Mazda tidligere. Han sa jeg måtte skifte ut alarmen, sentrallåsen og turbotimeren med ett "alt i ett" system.
Dette har jeg liggende. Så det blir neste helgs prosjekt
Har snakket med en kompis som jobbet for Mazda tidligere. Han sa jeg måtte skifte ut alarmen, sentrallåsen og turbotimeren med ett "alt i ett" system.
Dette har jeg liggende. Så det blir neste helgs prosjekt

Re: Låse bilen mens den enda sviver
Hvilket system er det du har? Jeg har dette:glaibilenmin wrote:Veit at dette er forbikoblet på min ivertfall da ej har ett alarmsystem med timer/fjernstart osv... så det er mulig:)
http://www.compustar.com/products/pro/R ... 00-SS.html
Og ser det er muligheter for dette til:
http://www.youtube.com/CompustarPro
Hadde jo vært litt rått å starte opp bilen med telefonen da

Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319