Page 1 of 1

Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 09:59
by arildh
Sjekk Jaguar sin nye konseptbil.
http://www.evo.co.uk/news/evonews/25764 ... ercar.html

Executive summary:
4 x 195 hk elmotorer i hvert hjørne
2 x 94 hesters gasturbiner som lader batteri eller hjelper direkte på hjulene
Lithiumion batteri som klarer 11 mil kjøring uten hjelp fra turbinene eller "lämp sladd"
8-900 hk
1600 Nm
1350kg
0-100 3.5 sec
330 km/t

Image

Dette er nå trenden for superbiler set det ut som. Porsche har jo gjort det samme med 918 Spyder men den har en V8 på 500hk som hoved drivkraft + et par elmotorer forran som gir 250 hk ekstra.
Image

Jeg begynner å få litt sansen for sportslige hybrider. Tanken med å gjøre bensinmotoren mer miljøvennlig ved å la en elmotor gjøre de jobbene bensinmotoren er dårligst på og samtidig få extra boost ved kombinasjon av begge.

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 10:40
by LoKi
Sinnsykt fett. That Porsche just gave me a semi..

Jeg sliter dog litt med å klare å ta innpå meg å gi pedal i en bil uten å høre motorbrølet. Litt susing fra en elektromotor tror jeg kan ta mye av piffen ut av det.
Blir litt mindre "følelse" liksom..

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 10:49
by Stehu
LoKi wrote:Sinnsykt fett. That Porsche just gave me a semi..

Jeg sliter dog litt med å klare å ta innpå meg å gi pedal i en bil uten å høre motorbrølet. Litt susing fra en elektromotor tror jeg kan ta mye av piffen ut av det.
Blir litt mindre "følelse" liksom..
+ at effektkurven er helt sikker slapp!

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 11:11
by biXen
Er nok fremtiden, men uten motorbrøl kan biler bare være for min del.

Får håpe et geni finner på noe genialt rundt hydrogen slik at det blir brukane i stor skala som drivstoff.

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 11:26
by Tonning
Tesla Roadster

Image

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 12:46
by arildh
Fart og krefter er universielt. Det er lett å avskrive en opplevelse fordi den ikke er det samme som den andre, gjerne uten å ha prøvd.
Det at mannfolk spesielt bruker tid på å la kroppen forflytte seg ved hjelp av maskinkraft kun for gøy er en kombinasjon av fart, spenning, mestring, krefter og lyd. MAN AND MACHINE.
Etter min mening utgjør ikke lydbildet noe mer enn max 10% ut i fra hva som er viktig for min bilinteresse. Jeg hadde glatt latt bilen min fått elbillyd i bytte mot 100 hk ekstra for eksempel. Bilen min høres fantastisk ut ved 7K @1.3Bar men ved 3.5K og delgass er den ganske irriterende og krever ørepropper for lengre turer.
På en annen side så hørtes min Yamahaahh RD500 2-takter med yollymoto rør helt infernalsk ut på fullgass som fikk absolutt alle kroppshår uanett beliggenhet til å reise seg. Uten den lyden hadde det bare vært en dau moped igjen med veiegenskaper som et autovern.

Spør du (eller jeg) meg så er det en del andre kule ting med elbiler som veier opp for lyd.
- Throttle respons: Uendelig bra. Kun begrenset av hvor raskt signalet fra gasspedalen er bestemt å overføre strøm til motorene. Tenk å kunne klaske på 1600 Nm når det passer seg uten turbolag eller en eller annen støpejerns vinkel som på forhånd må ha harket seg opp i 5K.
- Antispinn, grep, diff etc: Hvis det er en elmotor i hvert hjørne vil grep pr. hjul kunne styres med perfekt presisjon i forhold til konvenjonell mekanisk overføring via differ uansett hvor mye elektronikk og hydraulikk som benyttes.
- Giring: Hvilken giring ? Max dreiemoment fra start og ingen avbrudd ved girskifte som setter bilen i ubalanse. Ingen nedgiring, clutching, turbolag inn mot sving. Bare tenk hvor enkelt det må være å på SS2 mht kjørbarhet. Full kons på ratt, gass, brems.

Elbiler og hybrider har kommet for å bli. Når de to hovedproblemene med batteri og produksjons kostnad målt i både penger og Co2 er løst eller blir forbedret vil det komme eldrevne sportsbiler for vanlige folk også.

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 13:13
by Hauk
arildh wrote:[snip]
Jeg har ikke helt de samme preferansene mtp. lyd, men jeg er 100% enig i det du skriver og konkluderer med. Har nok litt mer neanderthal-blod i årene siden jeg lar meg påvirke av lyd ("støy") i større grad. :)

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 13:15
by biXen
Vanskelig å sette noen prosent på hva som avgjør. Men jeg synes lyd er ekstremt viktig og er halve "sports" opplevelsen. Hovedgrunnen til at jeg misliker 4er diesel spesielt, og hovedgrunnen til at jeg elsker rotasjonsmotorer. Lyd er en stor del av å fremheve en personlighet med en bil i mine øyne, på samme måte som design. Men man har nok et annet syn på det om det mest handler om å tyne noe raskest mulig rundt en bane. Men man kan sammenligne med RC fly eller bil også som jeg har holdt på med før, det er en egen sjarm med bensinversjonene selv om de er langt tregere enn de elektriske.

På den andre siden så er kanskje alle egenskaper rundt differ, understell og måten kraften blir fordelt på osv. det som lettest overses av "folk flest", og det er jo noe som uten tvil kan forbedres mange hakk med denne nye teknologien. Men jeg er skeptisk. Jeg kjører Lebowski sin holdning igjen.

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 13:28
by LoKi
Ser for meg at Formel-1 med elektromotorer blir et døvt skue. Tenker du mister litt av feelingen som tilskuer også når du knapt hører bilen fyke forbi i 300 km/t :P

Men diskusjonens utvikling viser jo at dette er veldig subjektivt.
Når det kommer til prestasjoner er det vel ingen tvil though, på samme måte som diesel er bedre i maraton-løp. :)

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 13:29
by jallatralla
Elbiler blir kult når de slutter å late som de er bensinbiler som går på strøm.

Elbiler kan levere massivt skyv over hele fjøla, de er dritlette å bygge ffor drivverket er lættis i forhold til forbrenningsbiler, de vil helt sikkert kunne byttes ut og oppgraderes modulært samt med software. "Tror jeg vil skifte motor i dag, eller kanskje gjøre den litt mer sporty."

Når teknologien er på plass tror jeg vi vil vi kunne drive med biler i garasjen som om det var det glade 60 tall igjen, noe som begynner å bli en smule slitsomt med moderne bensinbiler som har så mye adhoc og patcha løsninger at det begynner å bli komplisert å skifte lyspærer på enkelte av de.

Men seff kan ikke el erstatte V8 for et bensinhode, men V8 kan ikke erstatte en hest for en hesteperson heller.

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 13:45
by Tonning
Elektriske bilers hovedutfordring:
Batteriteknologien.

Hydrogenbilers hovedutfordring:
Komprimering av gass og elektronisk styring.

Felles utfordring:
"Lage" strøm/hydrogen på et miljøvennlig vis.
jallatralla wrote:Elbiler blir kult når de slutter å late som de er bensinbiler som går på strøm.
Utdyp?

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 14:29
by jallatralla
Tonning wrote:
Utdyp?
Er ikke så mye å utdype. Motorsykler er ikke kule pågrunn av de tingene de gjør nesten like bra som biler, og elbiler blir ikke bra pågrunn av de tingene som de gjør nesten like bra eller like bra som forbrenningsbiler.

Kraftlevering/drivverk (skyv som aldri gir seg, mye mindre overføringer), motorplassering, modulær oppbygging og den latterlige enkelheten i integrering mot software/elektronikk er ting el-biler kan gjøre bra nå...og også det man kunne fokusert på. Du har jo et bra "imagemarked" bare i de som driver med modifisering av bilene sine, og det er marked elbiler har all forutsetning for å kunne tilrettelegge for i langt større grad enn du kan med moderne forbrenningsbiler.

Re: Jaguar C-X75

Posted: 01 Oct 2010, 23:00
by uggla
Mulig jeg bare er nostalgisk men jeg liker å gire, jeg liker å kjenne kraften kommer gradvis med turtallet, jeg liker det mekaniske og selvsagt lyden. Det er for meg en sanse-pakke som skal stimuleres.

Det er klart fremtidens hybrid/el- bil vil bli bra, men uten lyd og med maks moment fra start, ville det vært litt kjedelig.
Men til familieracern derimot setter man jo pris på komfort, stillhet, lavt forbruk etc.

[disclaimer]
Forbeholder meg dog retten til å endre mening etter å ha prøvekjørt en Tesla el.

Magnus

Re: Jaguar C-X75

Posted: 02 Oct 2010, 20:02
by Kjakan
Synes selv lydbildet er veldig viktig, lyden er halve opplevelsen.
Det utgjør som nevnt en stor del av personligheten til en bil, hva ville gamle BMWer (moderne har jo bare 4ere) vært uten rekkeseks-orkesteren - er jo helt herlig. Samme med amcars med V8 - er ubeskrivelig deilig.
Det som er mest bekymringsverdig med moderne biler og hybrid/batteri-løsninger er reparasjonskostnader. Jeg tror i mange tilfeller veien til kondemnering er kort...En kamerat jobber som oppretter hos Toyota, og han sa at Prius var det verste han noensinne hadde skrudd på. Ekstremt innviklet konstruksjon som nesten krever spesialkompetanse...
Sportsbiler uten lyd ser jeg ikke vitsen med...