Parkeringsbot

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Parkeringsbot

Post by Chan »

Da fikk jeg en parkeringsbot, og jeg lurer på hva jeg skal gjøre med den. Hvorfor? I vanlige tilfeller ville jeg ha betalt dem, men denne gangen er det noe som ikke helt stemmer.

Regnr som står skrevet på på boten avviker fra regnr på min bil! Det er bare et siffer som avviker, resten ser likt ut. Tør jeg å påstå at boten ikke tilhører min bil og ikke betale boten? :D Eller tar dem parkeringsselskapene bilder av alle biler de skriver ut bøter til og griller dem til de får penga sine?

Hvis jeg venter på purring som er 50% = 250kr, er ganske mye. Er det verdt å vente til dem sender purring, får ikke betalt av annen bileier, og deretter saumfarer bildene og sender meg ny regning + purring???

Takk for svar folkens!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by biXen »

Europark ser jeg tar bilder ihvertfall. Stavanger Parkering gjør det kanskje ikke.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Chan »

Hvor risikofylt er det hvis jeg ikke betaler boten?

Boten er skrevet ut av Stavanger Parkering.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by nope-mx5 »

Jeg ville ringt og gitt beskjed at noen tydeligvis har lagt kontrollavgiften sin på din bil.
Burde jo også sjekke opp med noen andre, om kontrollavgiften er gyldig om de faktisk har prestert å skrive feil reg.nr.

Å ikke betale og ikke sjekke noe blir litt som å leke struts og dytte hodet i sanda ;)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by LoKi »

Enig med nope her, du bør kontakte dem.

Det er helt naturlig at du vil høre om det faktisk er din bot, siden nummeret er forskjellig. Jeg ville ikke betalt en bot med noen andre sitt nummer på..
Tviler på at det er en eneste parkeringsvakt i Norge som ikke tar bilder, så å snike seg unna denne kan bli vanskelig :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Kolbotn »

Står det riktig biltype og riktig farge så er det nok din bil kontroll avgiften er ment for uansett, kan hende betjenten bare har skrevet feil Nr. Sjansen for at bilen med ett nummer feil også er en sølvfarga Mazda er ytterst liten...
Jeg opplevde at noen hadde lagt sin på bilen min en dag i sommer, men da var det helt annet reg Nr. Bilmerke og farge stemte.
Alle parkeringsselskap jeg vet om tar bilder for å ha bevis for overtredelsen i en eventuell tvistesak, så om biltype og farge som står på kontroll avgiften stemmer og du har brutt reglene på plassen er det nok bare å betale...
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by tness »

LoKi wrote:Tviler på at det er en eneste parkeringsvakt i Norge som ikke tar bilder, så å snike seg unna denne kan bli vanskelig :)
Kommunale parkeringsvakter her i Bodø tar ikke bilder.
Det er i tillegg mulig å klage på bøter, uten at en må innom advokat slik tilfellet er hos de private.

Har fått ettergitt 3-4 parkeringsbøter bare ved å klage.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by nope-mx5 »

Husk at dette ikke er noen bot :)
Er vel kun politiadvokat som kan ilegge bøter.

Politi kan gi forelegg
Parkeringsvakter kan gi kontrollavgift :)

Ta en telefon, det lønner seg uansett.
(Spørsmålet er jo om du faktisk parkerte ulovlig).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by biXen »

Stavanger Parkering pleier å være "greie". Når man sammenligner med Europark, men da er vel djevelen også grei :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by siemens »

Trafikkbetjenter legger tilleggsavgifter å gebyrer. (kommunen)
Betjenter eks europark legger kontrollavgifter.
MEN: Trafikkbetjenter legger også kontrollavgifter hvis kommunen har tatt på seg private oppdrag.

Chan: jeg skal på jobb nå, men jeg kan hjelpe deg med tips ang saken din. Men inntill videre så ta IKKE kontakt med stavanger parkering. sender deg pm da jeg kommer hjem i kveld.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Miatapowers »

Kanskje best å betale og ta lærdom av denne parkeringen.. :roll: det letteste er ofte det beste..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by jallatralla »

Når parkeringsvaktene i Bergen streika, så gikk alt...helt fint.

Og parkeringsbot er ingen bot nei, det er ei regning med en ekstra kontrollavgift som går til kontrollerende selskap...og denne blir satt altfor høyt. Feilparkerer du et sted der det er kommunal kontroll så kan du regne med en 300ish i bot, og om du feilparkerer der det er selskap som tar kontroll kan du regne med 700+ kroner i bot...det er ren idioti.

Tror heldigvis det er snakk om at bransjen skal reguleres nå, og det trenger den. Den burde ha en uavhengig klagenemd og øvre tak for pris på kontrollavgift...som det fungerer nå er det monopolbasert bukk+havresekk....skittent som f*.

Ulovlig parkering (for nær kryss/fotgjenerovergang etc) er et helt annet diskusjonsemne, og er noe som ligger under politiets myndighetsområde...jeg tviler på at parkeringsselskaper i Norge vanligvis bryr seg med å levere anmeldelser på slikt...fint lite profitt i å sørge for at en ambulanse kan komme seg fram o.l, mest ubetalt bryderi i grunn...så jeg skjønner dem godt...helsike...kunne jo risikere at det ble plass til færre biler i kontrollsona med slike drastiske tiltak.
2001 1.6 NBFL
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Chan »

Wow, må si at her er folk engasjerte! Takker for alle slags svar.

Må vel oppklare en ting: Jeg stod ulovlig parkert. Merke og farge stemmer. Bare 1 siffer som er skrevet feil på på regnr.

Bilen som har det "feilskrevne" regnr er en Ford Mondeo, blå eller noe.

Så jeg er bombesikker på at boten var min, fordi jeg glemte å legge sonekortet mitt i vinduet en vakker dag.

Jeg bare lurer på om jeg kan unngå å betale boten, siden regnr er et annet :P
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by uggla »

@jallatralla

Bransjen er ganske godt regulert allerede.
700,- (+indexreg) er maks som private kan ta, mener jeg.
Det vil også foreligge skilting som "advarer" på forhånd hva man har å forholde seg til.

Jeg sitter i styret i borettslaget her og jeg kunne gjerne hatt enda høyere gebyrer på feilparkering... Dritirriterende med folk som bare tar seg til rette... Privat område er privat og hvis folk absolutt må ha et sted å parkere så får de vel kjøpe seg et eget område da... Kjipt men sant.
Det er også viktig å skille mellom all stans forbudt (fotgjengerfelt, sykkelfelt, trikkeskinner ol.) og parkering forbudt.
Sistnevnte gir deg mulighet til av/pålessing og ca. 5 min. Dette er tilpasset varelevering/flytting etc.

Hadde man ikke hatt strenge regler i .feks Oslo sentrum hadde kaoset vært enda verre. Husk, det er ingen menneskerett å "skulle bare" hvorsomhelt og skape trafikkfarlige situasjoner. Det er aldri nødvendig for enn feit frognerfrue med X5 å parkere på fortauet utafor apoteket. Men det skjer stadig for det. Trikken stopper og fotgjengerne må gå rundt. Kunne gått vært høyere bøter for de folka der.

Jeg er ikke superglad i p-regler jeg heller, men uten ville alt vært kaos. Man vet jo når man parkerer ulovlig. Noen ganger tar man en kalkulert risiko. You win som, you lose some.
Det som irriterer meg mest er alle stedene jeg må trekke lapp for å stå gratis i inntil 3 timer. :roll:

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by nope-mx5 »

Chan wrote: Må vel oppklare en ting: Jeg stod ulovlig parkert. Merke og farge stemmer. Bare 1 siffer som er skrevet feil på på regnr.
Så jeg er bombesikker på at boten var min, fordi jeg glemte å legge sonekortet mitt i vinduet en vakker dag.
Jeg har vært med på noe lignende med Europark.
Hadde gyldig parkeringskort, men var stresset og gikk til og fra bilen.
Glemte å legge kortet i vinduet når jeg gikk, og når jeg 1 time etterpå kom på det, så hadde jeg fått lapp i ruta.

Sendte mail hvor jeg beklaget at jeg glemte legge kortet der, at det var lett å glemme i en stresset hverdag, og håpet at det var mulig å slippe avgiften.
Scannet inn og la med kopi av kortet.
Fikk svar tilbake at det var greit og at avgiften var slettet.

Er verdt et forsøk, siden du faktisk har lov å parkere der.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply