Parkeringsbot

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by LoKi »

På jobb får man strøket første avgiften på grunn av glemt kort. (Husker ikke hvilket selskap)
Etter det er det bare å betale.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by jallatralla »

uggla wrote:@jallatralla

Bransjen er ganske godt regulert allerede.
700,- (+indexreg) er maks som private kan ta, mener jeg.
Det vil også foreligge skilting som "advarer" på forhånd hva man har å forholde seg til.

Jeg sitter i styret i borettslaget her og jeg kunne gjerne hatt enda høyere gebyrer på feilparkering... Dritirriterende med folk som bare tar seg til rette... Privat område er privat og hvis folk absolutt må ha et sted å parkere så får de vel kjøpe seg et eget område da... Kjipt men sant.
Det er også viktig å skille mellom all stans forbudt (fotgjengerfelt, sykkelfelt, trikkeskinner ol.) og parkering forbudt.
Sistnevnte gir deg mulighet til av/pålessing og ca. 5 min. Dette er tilpasset varelevering/flytting etc.

Hadde man ikke hatt strenge regler i .feks Oslo sentrum hadde kaoset vært enda verre. Husk, det er ingen menneskerett å "skulle bare" hvorsomhelt og skape trafikkfarlige situasjoner. Det er aldri nødvendig for enn feit frognerfrue med X5 å parkere på fortauet utafor apoteket. Men det skjer stadig for det. Trikken stopper og fotgjengerne må gå rundt. Kunne gått vært høyere bøter for de folka der.

Jeg er ikke superglad i p-regler jeg heller, men uten ville alt vært kaos. Man vet jo når man parkerer ulovlig. Noen ganger tar man en kalkulert risiko. You win som, you lose some.
Det som irriterer meg mest er alle stedene jeg må trekke lapp for å stå gratis i inntil 3 timer. :roll:

Mags
Tror det er regna ut (uoffisielt da) at det ville koste deg ca 30000-40000 i advokatsalær for å ta en klage på en parkeringsbot igjennom det systemet som finnes i dag (rettsystemet stort sett)...om du ikke er fornøyd med bransjens egen klagenemd. Det er vel også signaler fra stortinget at kontrollavgiften skal reguleres i størrelse, rundt 700 kroner er helt klart ikke en fornuftig pris for den tjenesten som blir utført.

Jeg skjønner at ulovlige parkering er irriterende for borettslag, men jeg ville heller ha endret lovverket slik at private kan organisere borttauing av biler som står på deres eiendom for bileiers regning...slik det er per i dag er dette ikke gjennomførbart uten veldig mye byråkratisk spetakkel.
2001 1.6 NBFL
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Chan »

@Nope: Jeg kan jo prøve. Men tror jeg står over i denne omgang.

Har fått nyss om at feil skreven regnr ikke er gyldig. Håper de bare sender forelegget til han andre stakkars Mondeo eieren da hehe :P

Google is your friend!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by nope-mx5 »

Chan wrote:@Nope: Jeg kan jo prøve. Men tror jeg står over i denne omgang.
Hvorfor ikke skrive en mail?
Du bruker maks 5min, og kan spare 700,-
Rimelig bra timelønn det.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Kolbotn »

Jeg er helt enig med Uggla, bransjen er godt regulert allerede, og norpark gjør en god jobb med å holde selskapene på matta.
Problemet er ofte de små firmaene, som ikke er registrert i bransjen.
Og husk det at det stortsett er grunneier, IKKE parkeringsselskapet som setter bøltesatsene på de forskjellige plassene.
Jeg er enig i at 700 kroner er ganske mye, men da gjør man kansje ikke feilen en gang til? Oslo kommune tar 500 for overtredelsene sine...

Du kan godt la bota gå til eiern av reg Nr på bota, men det er kjipt gjort av deg, når det er du som har gjort feil.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by siemens »

De private tar som regel 700 for billett / ikke p-kort / feil parkeringer osv. Mens kommunen tar 500 for feil parkering å 300 for ikke billett / utgått og ikke kontrollerbar billett.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by jallatralla »

Kolbotn wrote:Jeg er helt enig med Uggla, bransjen er godt regulert allerede, og norpark gjør en god jobb med å holde selskapene på matta.
Problemet er ofte de små firmaene, som ikke er registrert i bransjen.
Og husk det at det stortsett er grunneier, IKKE parkeringsselskapet som setter bøltesatsene på de forskjellige plassene.
Jeg er enig i at 700 kroner er ganske mye, men da gjør man kansje ikke feilen en gang til? Oslo kommune tar 500 for overtredelsene sine...

Du kan godt la bota gå til eiern av reg Nr på bota, men det er kjipt gjort av deg, når det er du som har gjort feil.
Tja, verstingen i Norge er vel Q-park...og de er vel rimelig digre, og driter i å følge bransjens egen klagenemnd...som jo er forståelig for den har ingen reell makt. Beklager, men jeg kjøper ikke at denne bransjen er velregulert.

Og det er ikke som jeg har et motiv med at jeg vil parkere hvor som helst, jeg er en hensynsfull parkerer. Jeg ville bare ha et system der vi minsker ulovlig parkering og man gjennom et overkommelig uavhengig klageorgan kan hindre ren kartell-virksomhet.
2001 1.6 NBFL
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by LoKi »

Det er også gammelt nytt at de avvise første klage hver gang.

Jeg har selv opplevd at en klage på et direkte regelbrudd av parkeringsselskapet ble avvist, selv etter at selskapet over telefon hadde sagt at avgiften skulle slettes.
Det sier egentlig sitt om hvor råtten bransjen er.

Private parkeringsselskaper er som private "sikkerhetsselskaper" i krig, ala Blackwater.
De er der for profitt, og skyr ingen midler.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Kolbotn »

Hehe, er ikke enig i det du sier om Q-Park der, jeg jobba for dem i flere år og det har Siemens også. Og det er mye lover og regler å sette seg inn i og følge skal man jobbe for dem...
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Chan »

@Kolbotn: Du sier du har jobba for Q-Park. Da har du vel kjennskap til hva som skjer hvis feil person får feil bot? Denne personen ringer opp og sier at han ikke eier en slik bil, og derfor er ikke boten hans. Det tar P-selskapet 2 min å sjekke på vegvesenets sider hva slags bil regnr står registrert på, og de vil derfor finne ut at de har sendt forelegget til feil person, og denne bil eieren slipper denne regninga. Men hvis han virkelig betaler denne boten (Jeg har Oslo kjennemerke på bilen min, og jeg bor i Stavanger. Tviler sterkt på at den andre personen bor rett oppi gata mi), da føler jeg meg litt råtten, og det kommer til å gå på samvittigheten løs.

Men som jeg leste på andre forum, er reg nr skrevet feil, er boten ugyldig og jeg kan derfor kaste den i søppla. Skal bransjen være firkanta, så får vi vanlig dødelige også være firkanta tilbake.

Rett skal være rett, også i sin praktfulle urett! <---- Nei, jeg vet ikke hva det skal bety :D

@Nope: Har lest en sak der en annen person fikk et forelegg som liknet på min situasjon. Han tok kontakt med p-selskapet. Resultat? De byttet på regnr slik at vedkommende måtte betale. Jeg risikerer ikke 500 kr på det. Og jeg gjør som noen nevnte tidligere: Jeg tar en kalkulert risiko. You win some, you lose some. :D

Det frister også å ringe inn å si at jeg glemte å legge p-kortet mitt i vinduet. Men tror jeg skal spare den til jeg trenger den en annen gang. Det var forresten en sabla god idé! Takk!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Sevenord »

Q-Park har vært svært medgjørlig med meg når jeg har stått parkert med parkeringsbeviset (1.)tildekket eller (2.) liggende på gulvet i bilen. En kjapp mail og saken er ute av verden. Riktignok har det stått at neste gang det skulle inntreffe så må jeg ta det på egen kappe. Parkeringsbeviset er nå festet med tape :)
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Vidar »

Mente jeg hadde hørt at maks forelegg på ulovlig parkering er 500kr, stemmer ikke dette ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by siemens »

Vidar wrote:Mente jeg hadde hørt at maks forelegg på ulovlig parkering er 500kr, stemmer ikke dette ?
På offentlig stemmer dette Vidar, men på private områder kan det etter lov være nesten ubegrenset. Den høyeste kontrollavgiften jeg har vært borti er 1100kr
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by Chan »

siemens wrote:
Vidar wrote:Mente jeg hadde hørt at maks forelegg på ulovlig parkering er 500kr, stemmer ikke dette ?
På offentlig stemmer dette Vidar, men på private områder kan det etter lov være nesten ubegrenset. Den høyeste kontrollavgiften jeg har vært borti er 1100kr
Au! Den svei!
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Parkeringsbot

Post by LoKi »

Det som gjør meg forbanna med parkeringsselskaper, er at når de har gjort en feil og gitt deg kontrollavgift, så må DU sørge for å fikse opp i det skriftlig.

Dems feil, ditt ansvar.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply