Luftinntak

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Luftinntak

Post by twr »

Trenger noen innspill ift kjøp av luftinntakk og "mest moro for penga"... Har egentlig kikka mest på Randall cowl CAI ($163 flyingmiata.com), men så ser jeg at det er tilbud på Racing Beat HighFlow med K&N filter ($184 good-win-racing.com). Også har vi selvfølgelig Jackson Racing CAI ($299 good-win-racing.com)...

Hvis noen har erfaring med en eller flere, setter jeg pris på noen ord. Har også søkt på forumet, men synes ikke jeg finner noen direkte sammenligning av systemene...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by nope-mx5 »

Bare husk at man maks kan få 1-3hk if that fra slike kit.
Stort sett gir de noe mer respons og grommere lyd.

Er et par kit som skal gi noe mer effekt, men det er latterlig lite kontra pris :)
(AutoEXE sitt f.eks).

Jeg har AEM sitt kit på min, vurderer å "oppgradere" det med varmeskjold.
Kjøpte det ene og alene pga. lyd, og for å fjerne litt i motorrommet.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by R.S »

Skal du ha opent filter burde du nok helt klart ha et varmeskjold.. Vurdere selv jackson racing sitt. Ser ut som en logisk løsning til å få mer luft/kjøling. :)
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by twr »

Noe mer respons og grommere lyd er greit for meg, ser ikke for meg den helt store økningen i hk nei... Med Racing Beat sin løsning så eliminerer jeg vel behovet for varmeskjold? Har ingen planer for turbo eller kompressor, så da er egentlig plana å åpne mest mulig foran og bak bare, altså ny header og cat-back på sikt...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by R.S »

Jackson Racing sitt trenger man ikke varmskjold til. Jeg trur det er den beste løsningen på en NA, et åpent filter er kjent for å gi litt lyd og respons. Men jeg mener det mer logisk å ha filtere framme der det kommer mest luft, JR trur jeg er den løsningen som utgjør mest effekt. I og med JR sitt kit er et vanelig(ikke konet) luft filter så veit jeg ikke om det blit noe særlig lyd før du eventuelt setter på annen eksos. Skal selv ha ny eksos og JR sitt kit til sommeren. :D
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by twr »

Veit bare ikke jeg om synes det er noe poeng i å legge de ekstra pengene i JR cai så lenge det ikke er noe som tilsier at det er særlig forskjell i effekt... Da tar jeg heller noe som er billigere, ser minst like bra ut og som gir bedre lyd. Ettersom jeg har greid å lese meg til er Randall like effektivt som JR hvis man skal ha cai, og mye billigere. Ulempen er jo at man må ta hull i brannveggen...
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Vidar »

Har brukt original,KN og JR CAI...

Jackson Racing Cold Air Intake, var helt klart det beste :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by mojo-91 »

Jeg kjører med JR-cai og merket absolutt en merkbar effektøkning etter montering av dette anlegget. Effekten er dog ikke formidabel, men som jeg sa merkbar, og ligger rundt 4-5000 omdreininger. Bilen får litt mer guffe der oppe. Det skal visst nok ha å gjøre med scopens utforming å gjøre, der kald luft "presses" rett inn i luftspjelet. Effekten får du da som sagt ikke før i høyere hastigheter . Luftinntaket er dessuten fryktelig mye kortere enn orginalt, og plassert strategisk til slik at det ikke suger inn varm luft fra under panseret. JR-Cai gir dessuten motoren en mye grommere lyd.
Nedsiden er selvsagt prisen :|
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by MxMats »

Jeg ville gått for Randall cowl, jeg har en DIY versjon av dette med K&N innsatsfilter. Blir bra lyd ved pådrag bare av å fjerne den orginale snorkelen.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
twr
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 344
Joined: 06 Sep 2010, 01:56
Medlemsnummer: 880
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by twr »

Takk for innspill! :) Det hadde vært så mye enklere om alle var enige om hva som var best, så kunne jeg bare kjøpe det... ;) Er ikke helt sikker enda, men tror jeg går for Racing Beat, litt pga prisen ift JR, og litt pga at jeg slipper å bore i brannveggen ift Randall... Er jo ikke verre enn at jeg kan selge og kjøpe noe annet hvis jeg ikke blir fornøyd... 8)
-thomas-
'91 Miata 1.6l B-pack
'10 Mazda 6 advance 2.2d stv
You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by glaibilenmin »

kan ivertfall varmt anbefale jr cai:) fin snerr i lyden av det og merkbak effektøkning noe eg tviler sterkt på du får med rb sitt system
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by mussa »

Altså, at alle her skal svar samstemt i kor, ja da står fasan meg ikke verden til påske.. Og godt er det.. Folk her finner forskjellige ting nyttige og bra, noen føler ponniene kommer strømmende med et åpent filter bare,mens andre måååå liksom ha turbo å sånne rare greier for å få godfølelsen.. Du skal ikke undervurdere placeboeffekten, tut å kjør.. Føler du at det ble dritt så er det lett å snu rundt på.. Jeg kjører rundt med et åpent filter uten diverse plast for å skygge varmluft unna, men jeg tror personlig ikke det spiller all verdens rolle, men tenker selvsagt på å skaffe friskluft til filteret..på..3..året.. Når det er sagt så ville jeg satset på JR CAI, hadde det ikke vært for et "teit" konsept med papirfilter osv.. Kan ikke vaskes å brukes på nytt.. Det er liksom såååå 80-talls...
Min kjære påtvungede plan er et luftinntak foran radiator som jeg skal få "sponset" av en jeg kjenner som mener dette er gull..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Vidar »

twr wrote:Takk for innspill! :) Det hadde vært så mye enklere om alle var enige om hva som var best, så kunne jeg bare kjøpe det... ;) Er ikke helt sikker enda, men tror jeg går for Racing Beat, litt pga prisen ift JR, og litt pga at jeg slipper å bore i brannveggen ift Randall... Er jo ikke verre enn at jeg kan selge og kjøpe noe annet hvis jeg ikke blir fornøyd... 8)
Det er ofte dyrt å kjøpe billig..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by Chan »

Jeg har Racing Beat sitt luftinntak og det funker fjell. Brukervennlig installasjons papirer er det også.

Merket med engang bedre respons, og et litt bedre skyv. Tror skyvet kan være innbilt, men ja, hvem vet?

K&N er livstids garanti på, so why not? K&N er også veldig populære og godt kjent, så det er ikke noe farlig.

Jeg kjører forresten NB.
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Luftinntak

Post by glaibilenmin »

filterer i jr cai er ikkje ett papir filter... det er ett skumfilter som vaskes å brukes omigjen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply